Hypotheekrente aftrek na beeindigen relatie

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Hypotheekrente aftrek na beeindigen relatie

Bericht door Raymond1985 »

Goedenavond,

Mijn ex partner heeft na 4,5 jaar de relatie verbroken.
Situatie:

Gezamenlijke woning + hypotheek sinds juni 2012.
Heb me al laten adviseren maar zou graag nog soort van 2nd opinion zien.

Ex partner is 9 februari vertrokken en heeft per 5 maart de samenlevingsovereenkomst beeindigd.
Volgens mij zijn wij dus officieel sinds 5 maart geen fiscaal partner meer.

Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of ik in de woning kan blijven wonen en woont ex weer thuis.
Ze is ook uitgschreven inmiddels maar gaat voorlopig wel meebetalen aan de hypotheek. 50/50.

Voor 2014 hebben we een voorlopige teruggave welke nu ook gewoon 50/50 is verdeeld over beide namen.
In hoeverre dient deze op dit moment te worden aangepast?
We kunnen naar ik heb begrepen voor de belasting voor heel 2014 fiscaal partner zijn namelijk o.b.v. die 2 maanden.

Graag jullie advies.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Hypotheekrente aftrek na beeindigen relatie

Bericht door schakel »

U kunt er inderdaad voor kiezen om voor het gehele jaar 2014 fiscaal partner van elkaar te zijn. De voordelen van een gunstige verdeling blijven aanweizg.

Van belang voor de vertrekkende partner is dat er nog twee jaar hypotheekrenteaftrek mogelijk is voor zijn / haar deel. (echtscheidingsregeling) Deze periode gaat in op het moment dat de partner zich laat uitschrijven. Voor aftrekbaarheid het rentedeel partner moet de hypotheekrente wel zijn betaald natuurlijk. Als uitkoop van de woning na deze twee jaar nog niet heeft plaatsgevonden, komt de woning voor de vertrekkende partner in box 3.
Plaats reactie