Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

Ik stelde mijn vraag op een heel ander forum (waar ik heel veel gebruikers ken) en kreeg als suggestie om het hier eens te proberen. Prima suggestie denk ik, dus daar gaan we.

Begin 2013 hebben wij een deel van onze hypotheek om laten zetten naar een bankspaarhypotheek. Dit vanwege de tegenvallende vooruitzichten van het oude product en de voordelen van het bankspaarproduct.
We zijn bij dezelfde bank gebleven, er is een nieuwe overeenkomst opgesteld (offerte, handtekening gezet), we zijn niet bij een notaris geweest.

Nu heeft dat hele proces toch wel een aardig bedrag gekost, voornamelijk voor de advieskosten.

Ik denk dan meteen: Advieskosten voor een hypotheek -> aftrekken.

Maar ik snap dat dit misschien iets genuanceerder ligt dan bij het afsluiten van een geheel nieuwe hypothee, dus ik vraag het voor de zekerheid nog even aan mijn adviseurs.
De ene zegt: Ja! De andere zegt: Het verschilt per belastinginspecteur of het goedgekeurd wordt of niet.

Daar hebben we dus niet zoveel aan :wink:

Dus ik ben zelf even op onderzoek uitgegaan.
Google brengt me op deze discussie: http://www.linkedin.com/groups/Omzettin ... .224342041
Ik word daar niet veel wijzer van, behalve dat zelfs experts het oneens zijn.

Dus de belastingdienst nog even kort (via twitter, dus ik verwacht geen heel hoogstaand antwoord) gevraagd: "Nee, bij het oversluiten van een bestaande hypotheek naar een bankspaarproduct zijn de advieskosten niet aftrekbaar."

Vereniging eigen huis zegt: http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-fina ... ersluiten/
Kosten oversluiten

Sluit u uw hypotheek over? Veranderen van geldverstrekker heeft alleen zin wanneer u de oversluitkosten bij de andere geldverstrekker kunt terugverdienen met een lagere netto maandlast.
Oversluitkosten bestaan uit:
Eventuele boete
Advies- en bemiddelingskosten
Taxatiekosten
Hypotheekaktekosten
Eventueel: kosten Nationale Hypotheek Garantie.
Deze oversluitkosten zijn fiscaal afrekbaar als de nieuwe hypotheek een lening vervangt die u destijds bent aangegaan voor de aanschaf, verbetering of het onderhoud van uw eigen woning. Leent u geld om de oversluitkosten te betalen? Dan heeft u over dit deel van de lening geen renteaftrek.
Het lijkt er dus allemaal om te draaien of het een nieuwe hypotheek is of niet.
Als het een nieuwe hypotheek is dan zijn de kosten gewoon aftrekbaar, als het g├®├®n nieuwe hypotheek is dan zijn de kosten dus niet aftrekbaar.

Maar ja... Is het een nieuwe hypotheek of niet? :?
Eigenlijk irriteert dit me behoorlijk. De regels zijn niet duidelijk (als zelfs de experts er niet uitkomen... :roll: ) en nu moet ik als eenvoudige consument gaan bepalen wat ik ga doen.

Zijn er hier mensen die weten hoe het zit en/of advies hebben over wat ik het beste kan doen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door rambagts »

Ik zou de kosten gewoon aftrekken.

Zie ook:
http://www.linkedin.com/groups/Omzettin ... .224342041
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door SimpleMind »

As ik deze discussie op lees dan zie ik lijken de experts het niet helemaal oneens te zijn. Het komt eigenlijk neer op de volgende quote van Rob T.:
Veel adviseurs gaan er op dit moment echter vanuit dat ook het omzetten van een kapitaalverzekering (box 3) naar KEW al leidt tot aftrekbare advieskosten. Dat is niet juist. Evenmin het afsluiten van een SEW, waardoor een aflossingsvrije hypotheek het label "bankspaarhypotheek" krijgt, terwijl de financiering niet wijzigt, leidt niet tot aftrekbare advieskosten. Wordt de aflossingsvrije hypotheek intern overgesloten (.......), dan wordt inderdaad w├®l een lening afgesloten...
Als je hypotheek niet verandert, ofwel je behoudt dezelfde lening, dan zijn er dus geen aftrekbare kosten. Voor het omzetten of aanpassen van een spaarconstructie hoeft de lening niet te worden omgezet/overgesloten.

Wellicht even bij jouw dure adviseur gaan vragen wat er precies met jouw hypotheek is gebeurd?
Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

SimpleMind schreef:
Wordt de aflossingsvrije hypotheek intern overgesloten (.......), dan wordt inderdaad w├®l een lening afgesloten...
Als je hypotheek niet verandert, ofwel je behoudt dezelfde lening, dan zijn er dus geen aftrekbare kosten. Voor het omzetten of aanpassen van een spaarconstructie hoeft de lening niet te worden omgezet/overgesloten.

Wellicht even bij jouw dure adviseur gaan vragen wat er precies met jouw hypotheek is gebeurd?
Op de jaaropgave van de hypotheekverstrekker staat wel een nieuwe hypotheek vermeld (naast de oude). Ik zal vanmiddag thuis nog even naar de precieze omschrijving kijken.
Grofweg oud:
1- Aflossingsvrije hypo 1, # euro openstaand, # euro rente
2- Aflossingsvrije hypo 2, # euro openstaand, # euro rente

Grofweg nieuw:
1- Aflossingsvrije hypo 1, 0,00 euro openstaand, # euro rente
2- Aflossingsvrije hypo 2, # euro openstaand, # euro rente
3- Bankspaarhypo, # euro openstaand, # euro rente

Ik heb natuurlijk al contact gehad met de adviseur. Hij kan de vraag of ik een nieuwe hypotheek heb gekregen niet beantwoorden omdat daar geen eensluidend antwoord op mogelijk is. Zijn ervaring is dat de belastinginspecteurs hierop geen uniforme beoordeling hanteren.
Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

Sandeman schreef:Grofweg oud:
1- Aflossingsvrije hypo 1, # euro openstaand, # euro rente
2- Aflossingsvrije hypo 2, # euro openstaand, # euro rente

Grofweg nieuw:
1- Aflossingsvrije hypo 1, 0,00 euro openstaand, # euro rente
2- Aflossingsvrije hypo 2, # euro openstaand, # euro rente
3- Bankspaarhypo, # euro openstaand, # euro rente
Dat had ik toch niet gek uit m'n hoofd gedaan, alleen de naamgeving is iets anders:

Nieuw:
1- Aflossingsvrije hypo 1, 0,00 euro openstaand, # euro rente
2- Aflossingsvrije hypo 2, # euro openstaand, # euro rente
3- Spaarrekeninghypotheek, # euro openstaand, # euro rente

Ik heb even naar de vooringevulde IB2014 gekeken, daar heb ik ook 3 hypotheekschulden staan. Nummers vergelijkbaar met dit:
1234567-01 0,00 euro
1234567-02 x euro
1234567-03 y euro
Wat zeggen die volgnummers eigenlijk?

Ik heb de nieuwe overeenkomst en de bevestiging er even bijgepakt:
De bevestiging van de bank doet vermoeden dat het geen nieuwe hypotheek is:
"Met ingang van 01-04-2013 wordt leningdeel 1 van uw hypothecaire lening volledig voortgezet als Spaarrekening hypotheek."
Ook de overeenkomst zegt:
"de Bank is bereid tot wijziging van de hypothecaire lening met ingang van blabla"

Dus wijziging en geen nieuwe (deel) hypotheek en dus geen aftrekbare kosten?
Of zeggen de volgnummers in de vooringevulde IB2014 dat het technisch gezien drie hypotheken zijn..?

Sorry dat ik veel vragen stel, ik weet het :D
Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

Niemand meer? :oops: :mrgreen:
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door webka »

Die nummes zijn m.i. in het geheel niet relevant.
In je eerste post heb je het over tegenvallende resultaten. Je hebt dus een beleggings/leven hypotheek die is omgezet naar banksparen.
Advies/bemiddelingskosten zijn WEL aftrekbaar.

Bij mijn (inmiddels oude) werkgever hebbben we dit bij 4 inspecteurs op verschillende plekken in den lande neergelegd, en altijd een bevestigend antwoord gekregen.

Voor de adviseurs: Ik zet er altijd bij in het adviesrapport dat de kosten ons/mijn inziens aftrekbaar zijn. Voor de zekerheid kan de klant een briefje naar inspecteur sturen ( heb ik een formatje voor de klant voor). Heb nog nooit een reactie van de klant teruggehad dat de inspecteur anders had beslist...
Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

Ok, ik ga de boel gewoon aftrekken en kan dat m.i. prima verdedigen met de hoeveelheid research die ik hiervoor (als leek) heb gedaan. :mrgreen:
Bedankt allemaal! :D
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Jean henri »

Laat ik maar wat duidelijkheid geven met wat het wetboek over de (eventuele) aftrekbaarheid van kosten zegt:

artikel 3.120 wet IB2001, lid 2 a:

De aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning zijn het egzamenlijke bedrag van: de rente van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, die behoren tot de eigen woning schuld.

De kosten zijn dus aftrekbaar.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door rambagts »

De aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning zijn het egzamenlijke bedrag van: de rente van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, die behoren tot de eigen woning schuld.

De kosten zijn dus aftrekbaar.
Dit hele verhaal gaat niet over de vraag of de kosten van een geldlening aftrekbaar zijn maar of dat advieskosten bij een omzetting van een bestaande lening hier ook onder vallen.
Als ik jouw antwoord letterlijk neem dan zou iemand elk jaar advies kunnen vragen over zijn bestaande hypotheek en die advieskosten mogen aftrekken en dat kan niet.
Sandeman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 mar, 2014 7:31 am

Re: Advieskosten "omzetten" hypotheek aftrekbaar?

Bericht door Sandeman »

Ik vind het zelf ook altijd prettig als mensen nog even terugkoppeling geven na afloop...

Ik heb de kosten dus gewoon afgetrokken.
En na heel lang wachten heb ik deze week eindelijk de definitieve aanslag binnen gekregen.
Toch een klein beetje nerveus de envelop open gemaakt... Maar dat was niet nodig, ze hebben gewoon alles geaccepteerd. :mrgreen:

Dus. Bedankt voor alle adviezen! :D :D
Plaats reactie