volledige renteaftrek mogelijk ja of nee?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nancy

volledige renteaftrek mogelijk ja of nee?

Bericht door Nancy »

Hallo,

Mijn partner heeft 4 jaar geleden een woninge gekocht voor een bedrag van: 119.000 euro.
Hiervoor heeft hij toendertijd een hypotheek afgesloten van 137.500

De verwachte overwaarde van deze woning is ronde de 30.000euro

Wij gaan nu samen een nieuw huis kopen van 249.500 euro.
Graag willen we de overwaarde niet inbrengen in de nieuwe woning. We waren ons bewust van het feit dat er dus 30.000euro niet aftrekbaar zal zijn.

Nu heb ik echter bij 2 verschillende adviseurs twijfel bespeurt of dit in ons geval wel klopt. Ze zouden het uitzoeken maar zoals heel vaak de afgelopen tijd, komen een hoop adviseurs hun afspraken niet na! :evil:

Ik weet niet exact hoe het zit, maar ze hadden het erover dat mijn partner het vorige huis alleen heeft gekocht voor dat bedrag. En dat we het zo zouden moeten zien dat wij beiden nu dus voor 125.000 euro een hypothecaire lening zouden afsluiten en dat deze 125.000 euro in verhouding een bepaalde uitwerking zou hebben waardoor wij zonder verlies, de overwaarde zouden kunnen behouden, en dus over de volledige 249.500 euro van het volgende huis de hypotheekrente zouden magen aftrekken!!???

Ik begrijp dat mijn verhaal een beetje warrig is! Maar goed, zegt iemand van jullie dit iets?? En zou het kunnen kloppen???
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Nancy,

Het zou wel degelijk kunnen kloppen. Vraag is alleen wat is jullie status op dit moment? Woont ieder in zijn/haar eigen woning?

Want als hij nu zijn woning verkoopt voor 167.500 en iets anders koopt voor 125.000 (50% van) dan valt hij onder de goedkoper wonen regeling en mag hij maximaal het bedrag van 137.500 blijven aftrekken.

Wel is kan er sprake zijn van een anti misbruikbepaling maar de goedkoper wonen regeling is sterker dan de anti misbruikbepaling.
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor je reactie!

Ik woon bij hem in, maar ik heb geen enkel recht op het huidige huis.
Heb nooit meebetaald aan hypoheekkosten of andere zaken aan het huis.
Dat wilde hij niet, zodat als we uit elkaar zouden gaan ik ook geen aanspraak kon maken.

Alleen heeft hij vorig jaar met belastingaangifte ons fiscale partner gemaakt. Eigenlijk allee omdat het makkelijk invullen was enzo :?

Zou dat een probleem kunnen zijn? Ik hoop het niet!
Zo ja, kan dat dan teruggedraaid worden?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Het fiscale partnerschap doet eigenlijk niet ter zake. Puur het feit dat je met iemand een gezamelijke huishouding voert is al bepalend. Hieraan is zelfs geen tijdslimiet gesteld.

De door de partner te realiseren overwaarde wordt nu bij jou gekort. Wordt deze overwaarde niet ingebracht dan ontstaat er een stukje lening waarover de rente niet aftrekbaar is.

Het heeft dus consequenties en kan niet worden teruggedraaid.
Gast

Bericht door Gast »

Als ik het goed begrijp gaat het verhaal niet op omdat we al samenwonen?
Ongeacht het feit dat ik nooit geld in dit huis heb gestoken en alles op zijn naam staat en van hem is.

Als ik op huidig adres niet ingeschreven zou staan, en we zouden voor t eerst gaan samenwonen in een nieuw huis, alleen dan zou dat "goedkoper wonen" verhaal opgaan?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Yep
Nancy
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 nov, 2007 7:27 pm

Bericht door Nancy »

Ok, thnx. duidelijk verhaal
Plaats reactie