extra premiestorting spaarhypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Max

extra premiestorting spaarhypotheek

Bericht door Max »

Ik heb een spaarhypotheek vanaf 1993 met een huidige rente van 5,7 procent tot december 2009. Ik heb er geen kaptaalverzekering eigen woning van gemaakt op aanraden van mijn adviseur.
Nu heb ik van een vriend die mijn belastingpapieren invult het advies gekregen om, omdat mijn vermogenhoger uitkomt dan het vrijgestelde bedrag, een extra premiestorting te doen in de polis.
Verlies ik daarmee mijn vrijstelling van de polis in box III of maakt het niets uit ?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Max,

Een extra storting zorgt ervoor dat je de vrijstelling in Box 3 kwijtraakt.
Max

Bericht door Max »

Steven,
De persoon die mijn belastingpapieren invult beweert het tegendeel.
Hij zegt dat ik binnen de bandbreedte (1:10) blijf en niet het verzekerde kapitaal verhoog of de looptijd verleng en het een mogelijkheid is om, via een omweg te "boxhoppen" van box 3 belast naar vrijgesteld box 3.
Volgens hem blijf je binnen de voorwaarden van de verzekerings-maatschappij en de fiscus. Wie heeft er nu gelijk ?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Max,
Ik houd een slag om de arm, maar ik zou de extra premiestorting interpreteren als een premieverhoging waardoor je de vrijstelling kwijtraakt. Zie volgende link voor extra info (pagina 11 onderaan):

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z61fd.pdf

Advies: kies bij twijfel altijd de veiligste weg
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Degene die je belastingaangifte doet, kan bedoelen dat je er een Kapitaalverzekering Eigen Woning (box 1) van maakt. Dan mag de extra storting namelijk wel en ontloop je ook de vermogensrendementsheffing. Je verliest daarmee wel de extra vrijstelling in box 3 die je huidige, zgn "oud regime" polis heeft. Een ander belangrijk nadeel is dat deze dan in 2023 tot uitkering komt en daarmee je hypotheekrenteaftrek met het bedrag van de uitkering verlaagt. Zonder deze uitkering kun je nog tot 2031 gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek.

Als je vermogen en inkomen voldoende hoog zijn, kun je overwegen om een nieuwe Kapitaalverzekering (mogelijk vanaf volgend jaar ook Spaarrekening/Beleggingsrecht) Eigen Woning te starten. Dan heb je naast de huidige Box 3 vrijstelling, ook nog de Box 1 vrijstelling.

Misschien moet je maar even overleggen met je adviseur die je destijds heeft geadviseerd. Hij kent je situatie beter dan ik
Max

Bericht door Max »

Beste Steven,
Bedankt voor de link. Als een extra premiestorting gezien wordt als een premieverhoging klopt jouw verhaal. Ik heb van mijn vriend niet begrepen dat ik er een kapitaalverzekering eigen woning van moet maken
Ik ga naar mijn bank (rabo) om te vragen wat er voor mijn spaaroptimaalverzekering geldt. Nogmaals bedankt voor je snelle reactie
mcloud
Berichten: 147
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 2:59 pm

Bericht door mcloud »

Dus als ik het goed berijp mag je niet zondermeer een extra storting doen
wanneer je een oude spaar hypotheek heb (ik dacht dat je max 10x de
laagste maandpremie mocht storten per jaar)

grtz
Mc
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Het gaat om kapitaalverzekeringen die voor 14-09-1999 tot stand zijn gekomen. Hiervoor geldt een aparte Box 3 vrijstelling. De overheid heeft de voorwaarde eraan verbonden dat de verzekerde kapitalen en premies niet verhoogd mochten worden en de looptijd niet verlengd.

Een extra storting leidt niet altijd tot verlies van de vrijstelling. Dat is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Het is alleen niet duidelijk bij welke polissen van welke verzekeraars dat wel mag. De verzekeraars zelf weten het volgens mij ook niet.

Mijn advies bij dergelijke polissen: niets aan veranderen
Max

Bericht door Max »

Ik heb de volgende wettekst ontvangen uit "Wettekst Invoeringswet Wet IB 2001" art AN 4e lid:

AN. Kapitaalverzekeringen: vrijstelling in box III Naar index
1. Tot de bezittingen, bedoeld in artikel 5.3, tweede lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 behoren niet rechten op kapitaalsuitkeringen uit op 14 september 1999 bestaande levensverzekeringen tot een gezamenlijk bedrag van maximaal Ôé¼ 123 428.
2. Voor een belastingplichtige met een partner in de zin van de Wet inkomstenbelasting 2001 wordt op gezamenlijk verzoek van de belastingplichtige en zijn partner het maximale bedrag van de vrijstelling van de belastingplichtige ingevolge het eerste lid verhoogd met het bedrag van de vrijstelling van de partner ingevolge het eerste lid en wordt de vrijstelling van de partner verminderd tot nihil. Het verzoek wordt gedaan bij de aangifte van de belastingplichtige. Op het verzoek kan niet worden teruggekomen.
3. Het tweede lid is uitsluitend van toepassing indien de belastingplichtige het gehele kalenderjaar dezelfde partner heeft of voor de toepassing van artikel 2.17 van de Wet inkomstenbelasting 2001 geacht wordt te hebben gehad.
4. Het eerste lid is alleen van toepassing indien na 13 september 1999:
a. het verzekerd kapitaal niet is verhoogd en
b. de looptijd van de levensverzekering niet is verlengd.
5. Het eerste lid is met ingang van 14 september 2029 niet meer van toepassing.


Hieruit lijkt naar voren te komen dat een door extra premiestorting de vrijstelling in box 3 niet verloren gaat.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

[quote="Max"]
a. het verzekerd kapitaal niet is verhoogd[/i]

Bij een extra storting dient de premie verlaagd te worden om het verzekerd kapitaal gelijk te houden. De staatssecretaris heeft bepaald dat de extra storting mag indien de polisvoorwaarden daarin voorzien. Het is moeilijk te achterhalen bij welke polissen van welke verzekeraars dit van toepassing is
Max

Bericht door Max »

Ik heb nooit beweerd dat de verzekerde som verhoogd gaat worden,na de extra storting. Ik heb van de bank begrepen dat de vervolgpremie lager wordt en eventueel de looptijd verkort gaat worden. Geen probleem dus ?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Ik zeg ook niet dat je beweert dat je het verzekerde kaptaal verhoogt.

Door een extra storting te doen, wordt het verzekerde kapitaal echter automatisch verhoogd indien de er geen aanpassing volgt op de vervolgpremie. De vraag is daarom zoals gezegd: voorzien de polisvoorwaarden hierin en wel op een zodanige manier dat het voor de fiscus acceptabel is? Als het antwoord ja is (let op tweede helft van vorige zin), dan mag je de extra storting doen.
Plaats reactie