Hoeveel raak je kwijt van de overwaarde wanneer...

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

amoreno
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 sep, 2007 1:50 pm

Hoeveel raak je kwijt van de overwaarde wanneer...

Bericht door amoreno »

Hoeveel raak je kwijt van de overwaarde wanneer...
Ik die overwaarde gewoon vrij ga besteden.
Mijn huis wat ik pas enkele maanden terug heb gekocht en opgeknapt heb ik vorige week weer in de verkoop gezet. Nu een week later staan we op het punt het voorlopige contract weer te tekenen.

Omdat ik daar niet op mijn plek zat in die omgeving heb ik nu in mijn oude woonplaats een leuk huurhuisje gevonden waar ik voorlopig een aantal jaar blijf zitten.

De overwaarde van mijn huis (een 20.000 euro) wil ik vrij gaan besteden.
i.p.v opnieuw investeren. De helft wil ik wel op een spaarrekening hebben, maar de andere helft wil ik graag gewoon uit kunnen geven wanneer en waaraan ik zelf wil.

Hoeveel belasting ga ik hierover betalen als ik er bijv. een auto of een tv van koop?

Groeten A.v.V
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

:) Het verheugende nieuws is dat je over de overwaarde geen belasting hoeft te betalen.

:( Het wat mindere nieuws is dat je wel een Eigen Woning Reserve realiseert van euro 20.000 (mits geen andere bijzondere situaties). Wanneer je binnen 5 jaar een andere woning koopt wordt je geacht dit bedrag in te brengen. Zo niet, dan ontstaat er een niet aftrekbaar deel in je hypotheek.
richard

Bericht door richard »

Pas op:

Als je je huis binnen 6 maanden vanaf datum transportakte doorverkoopt (datum volgend transport binnen 6 manden) behoeft de nieuwe koper volgens mij geen kk. te betalen. M.a.w. Je kunt prijs dan wat verhogen en v.o.n. verkopen. Meer winst.
Maup
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 jan, 2007 5:52 pm

Bericht door Maup »

Je moet wel overdrachtsbelasting betalen als je het huis binnen 6 maanden weet te verkopen, maar dan alleen over het bedrag waarvoor je het duurder weet te verkopen.

Voorbeeld: Je hebt een huis gekocht voor 200.000 je verkoopt het huis binnen 6 maanden voor 250.000 dan hoeft de koper alleen over die 50.000 overdrachtsbelasting te betalen.
richard

Bericht door richard »

Beste maup,

Dank voor je aanvulling. Daar had ik even niet aangedacht.
Plaats reactie