uitgestelde uitkoop bij scheiding, wel bijleenregeling ?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

nini
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 sep, 2007 8:53 pm

uitgestelde uitkoop bij scheiding, wel bijleenregeling ?

Bericht door nini »

Ik heb de volgende vraag.
Bij de belastingsite kon ik er niets over vinden.
Het zal wellicht niet veel voorkomen.
Ik ben vorig jaar gescheiden en we hadden samen een woning.
Ex is in de woning blijven wonen, hypotheek staat inmiddels alleen op zijn naam. Er was een behoorlijke overwaarde.
Hij zou mij moeten uitkopen voor een vrij fors bedrag maar kon dit niet bijlenen.
In de akte bij de notaris is vastgelegd dat ik dus een vordering op mijn ex heb.
Ik heb een huis gekocht en heb het geld daarvoor helemaal moeten lenen.
Vraag is nu : kan ik de totale rente van mijn hypotheek aftrekken omdat ik feitelijk niet ben uitgekocht en een vordering op mijn ex heb ?
Gast

Bericht door Gast »

U heeft te maken met de bijleenregeling en mogelijke met een Eigen Woning Reserve. Afhankelijk van de gegevens heeft u over een deel van uw lening geen hypotheekrente-aftrek.Over de bijleenregeling is info te verkrijgen op http://www.belastingdienst.nl
nini
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 sep, 2007 8:53 pm

Bericht door nini »

dank jullie wel voor je reactie.
heb een accountant die de zaken voor mij en mijn ex uitzoekt.
Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat ik geen renteaftrek zou hebben, hoogstens voor dat deel wat de helft van de "oude" hypotheekschuld was. Dat is helaas maar een klein deel.
ik weet dat dit in financiele zin niet de meest gunstige oplossing voor mij is maar mijn ex kon nu wel in het oude huis blijven wonen en (het meest belangrijke) blijven werken omdat hij een bedrijf aan huis heeft.

Het is voor de belasting gezien inderdaad heel wrang geld mis te lopen voor iets wat je niet eens feitelijk hebt ontvangen.
Plaats reactie