aankoopkosten

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tmp_t
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 10:41 am

aankoopkosten

Bericht door tmp_t »

In 2012 hebben wij een woning gekocht.
Nu heb ik een paar twijfels bij de aangifte belasting over 2012.

Er is een veld aankoopkosten, waar je de aankoopprijs + aankoopkosten moet opvoeren.
En een veld aftrekbare financieringskosten.

Bij aankoopkosten mag ik bijv. de makelaarscourtage opvoeren blijkt uit de voorbeelden.
Vraag 1: Mag ik daar ook de kosten voor een bouwkundige keuring opvoeren?
Vraag 2: Is het zinnig om deze kosten zoveel mogelijk in te vullen (ze zijn niet aftrekbaar, er gebeurt verder niks mee in de aangifte)?

Vraag 3: moet ik de aftrekbare financieringskosten OOK bij aankoopkosten invullen of mogen de kosten maar op 1 plek staan?

Vraag 4: Op de site van de belastingdienst staat dat BTW over hypotheekacte (notaris) ook aftrekbaar is. Hoe zit het met BTW over een taxatie? En mag ik de makelaarscourtage (bij aankoopkosten) etc. ook incl. BTW opgeven?

Bij voorbaat dank voor uw input.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: aankoopkosten

Bericht door schakel »

Deze vraag is al op een andere site beantwoord.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: aankoopkosten

Bericht door Jean henri »

In het kort:
Vraag 1: Mag ik daar ook de kosten voor een bouwkundige keuring opvoeren?
De kosten van een bouwkundige maken deel uit van de verwervingskosten (niet van de aftrekbare financieringskosten)
Vraag 2: Is het zinnig om deze kosten zoveel mogelijk in te vullen (ze zijn niet aftrekbaar, er gebeurt verder niks mee in de aangifte)?
In beginsel is het zinnig als om te bepalen hoe hoog de Eigen Woning Schuld is (het bedrag waarover de rente fiscaal aftrekbaar is). Het was nl mogelijk om een hogere hypotheek af te sluiten als het bedrag wat nodig was voor koopsom + kosten koper.

Als jij zaken weglaat, dan kan het eindresultaat zijn dat over een deel van je hypotheek geen renteaftrek krijgt terwijl je er wel recht op hebt.
Vraag 3: moet ik de aftrekbare financieringskosten OOK bij aankoopkosten invullen of mogen de kosten maar op 1 plek staan?
Ja, de financieringskosten maken zowel deel uit van de verwervingskosten maar zijn daarnaast geheel of gedeeltelijk aftrekbaar. Mocht in de hypotheek een box 3 deel of is er sprake van oversluiting zitten dan zijn de financieringskosten pro-rata aftrekbaar (of het box 1 deel of voor het deel dat bij de oversluiting sprake is van een verhoging van de hypotheek ten behoeve van woningverbetering.
Vraag 4: Op de site van de belastingdienst staat dat BTW over hypotheekacte (notaris) ook aftrekbaar is. Hoe zit het met BTW over een taxatie? En mag ik de makelaarscourtage (bij aankoopkosten) etc. ook incl. BTW opgeven?pgeven?
[/quote]
De aankopend makelaar is geen financieringskost en derhalve niet aftrekbaar.

Van de taxatie en bouwkundige inspectie (deze laatste voor zover de bank dit vereiste, heb je een bouwkundige inspectie gedaan omdat je zelf wilde weten hoe de woning was dan is het geen financieringskost) inclusief de BTW.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aankoopkosten

Bericht door M_1 »

Kort gezegd, de aftrekbare financieringskosten zijn i.h.a. een onderdeel van de aankoopkosten, maar de aankoopkosten zullen vaak hoger zijn dan de aftrekbare financieringskosten.
tmp_t
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 10:41 am

Re: aankoopkosten

Bericht door tmp_t »

Allen bedankt.
Voor de volledigheid: BTW over financieringskosten is WEL aftrekbaar ?
Op belastingdienst.nl staat dat niet aftrekbaar is: overdrachtsbelasting en omzetbelasting

Verder is het volgende mij nog niet helemaal duidelijk:
In de help van het aangifteprogramma staat bij het veld waar de aankoopkosten moeten worden ingevuld:
"Wat zijn geen aankoopkosten: Kosten die samenhangen met de financiering van de woning telt u niet mee als aankoopkosten. U vult deze kosten in bij 'Atrekbare (hypotheek)rente en financieringskosten eigen woning".
Houdt dit nu toch in dat ik de kosten moet splitsen en niet in zijn geheel opgeven in dit veld. U zegt namelijk terecht: de financieringskosten maken zowel deel uit van de verwervingskosten maar zijn daarnaast geheel of gedeeltelijk aftrekbaar.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: aankoopkosten

Bericht door SimpleMind »

De belastingsite is redelijk duidelijk:
- notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
- de btw vermelding gaat over de aankoopkosten (bij bijvoorbeeld nieuwbouw of verbouwing)
Aftrekbare kosten

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
betaalde boeterente of oversluitkosten
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)

Niet aftrekbare kosten

De volgende kosten bij kopen of verbouwen van een huis zijn niet aftrekbaar:

bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
overdrachtsbelasting en omzetbelasting
notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
bouwrente over de periode v├│├│r het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van onderhoud en verbouwing
Voor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.
Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... are_kosten
GeertHendrik
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 nov, 2016 12:19 pm

Re: aankoopkosten

Bericht door GeertHendrik »

Ik las niet spammen GH dat er bepaalde posten niet meer aftrekbaar zijn. Weet iemand hier iets over?
Plaats reactie