Huurwoning en daarnaast met ex partner een hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dk25
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 mar, 2021 9:46 am

Huurwoning en daarnaast met ex partner een hypotheek

Bericht door dk25 »

Goedemorgen,
Mijn ex partner en ik hebben samen een koopwoning. Binnenkort ga ik verhuizen naar een huurwoning. Wij zijn niet geregistreerd of getrouwd maar hebben alleen een samenlevingscontract. We hebben 2 kinderen en gekozen voor Co ouderschap.
Officieel zou mijn ex mij uit moeten kopen. Echter is dit voor hem te kostbaar op dit moment. Hij wil dus de hypotheek voorlopig ongewijzigd laten en op onze beide namen laten staan. Ik heb daar geen problemen mee aangezien hij de hypotheek zelf betaald.
Alleen als ik straks in de huurwoning zit met de kinderen wil ik een aantal toeslagen gaan aanvragen bij de belastingdienst. O.a voor kinderopvang, huurtoeslag en wellicht zijn er nog andere toeslagen waar ik recht op heb. Kan dit dan een probleem zijn ivm met de hypotheek die nog steeds op mijn naam staat?
Ik hoor graag of iemand hier iets over weet,

Groeten, Karin
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Huurwoning en daarnaast met ex partner een hypotheek

Bericht door schakel »

Als u in de huurwoning woont zit de oude woning voor u in Box 3. Deze woning staat immers niet leeg en te koop.
Als de helft van de WOZ-waarde minus de helft van de hypotheekscheld meer is dan de vermogensgrens van Ôé¼ 30.846 voor de huurtoeslag heeft u geen recht op huurtoeslag. Houd u hierbij rekening met de saldi van de bank- en spaarrekeningen en de drempel voor schulden van Ôé¼ 3200.

Op de andere toeslagen hebt u recht als u aan de voorwaarden voldoet. In uw rijtje mis ik de zorgtoeslag en het kindgebonden budget.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huurwoning en daarnaast met ex partner een hypotheek

Bericht door rambagts »

@schakel

vraag was dubbel gesteld. zie:
viewtopic.php?f=11&t=15891
Plaats reactie