In mijn zoektocht over het afhandelen van financiele plaatje van een kangoeroewoning kwam ik hier terecht.
Er is een kangoeroewoning gebouwd, met een gezamenlijke gang en daarvan uit een linkergedeelte (van ons) en een rechtergedeelte van de ouders. De verdiepingen zijn ook voor ons.
Wij (de kinderen) hebben een hypotheek genomen om het huis te bouwen, en de ouders hebben hun eigen gedeelte betaald qua muren, badkamer, keuken, kozijn enz.
Nu willen we een gebruiksvergoeding/huur vastleggen bij de notaris, zodat dat voor de belasting goed is geregeld en ze niet denken dat dat een schenking is. (die krijgen we waarschijnlijk jaarlijks apart gestort)
Ik kom er niet helemaal achter of we gebruik kunnen maken van de kamerverhuurvrijstelling omdat er wel een keuken in hun gedeelte zit, hoewel ze geen eigen opgang hebben en geen afsluitbare deur.
Anders las ik iets dat we het gedeelte wat hun bewonen niet mogen opgeven bij de belasting voor hypotheekrente aftrek, maar telt dat ook nog als er veel meer eigen geld in het huis zit dan dat we aan hypotheek hebben?
Heeft er iemand ervaring mee hoe we de gebruiksvergoeding kunnen vastleggen om te voorkomen dat er later problemen ontstaan doordat de belastingdienst denkt dat er schenking van kind naar ouders is door goedkoop wonen of een schenking van ouders naar kind door te duur wonen.
Tevens vroeg ik me af of ouders zelf nog gewoon abonnementen enz kunnen afsluiten (hun willen ziggo, wij alleen glasvezel) of dat ook problemen kan geven?
Alvast bedankt.