Slapende honden wakker maken?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

brainprince
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 4:59 pm

Slapende honden wakker maken?

Bericht door brainprince »

Hallo,

Vanwege verschillende berichtgevingen op het internet plaats ik het hier even, hopelijk krijg ik hier een duidelijk antwoord:

Sinds 2011 verhuur ik mijn appartement, destijds afgesproken met de accountant om de huur van mijn appartement niet op te geven, ik verhuur het nog steeds.
De hypotheekrenteaftrek is sinds 2011 stopgezet.

Sinds 2013 woon en werk ik in het buitenland, en sta ik ook niet meer ingeschreven in Nederland. Dus doe sinds 2013 ook geen aangifte meer in Nederland. Wel in het buitenland, maar laat de woning in Nederland buitenbeschouwing.

Nu ben ik mijn huis aan het verkopen en krijg ik als het goed is wat winst (wel minimaal hoor denk zo'n maximaal 2000 euro).

Worden er dan slapende honden daar wakker gemaakt? Of hoef ik mij geen zorgen te maken.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Slapende honden wakker maken?

Bericht door rambagts »

Een in Nederland woonachtige burger moet de waarde van z'n verhuurde flat (minus de hypotheekschuld) opgeven in Box 3. De ontvangen huur blijft dan buiten de inkomstenbelasting.
Ik leid uit je vraag af dat je je in 2013 hebt laten uitschrijven en als het goed is heb je toen ook een Aangifteformulier model M gehad en ingevuld.

Website fiscus vermeldt :
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /emigreren
Buitenlandse belastingplicht
Hebt u na uw verhuizing nog inkomsten uit of bezittingen in Nederland? Dan moet u in Nederland nog steeds inkomstenbelasting betalen. U bent dan wel buitenlands belastingplichtig.

Of deze situatie ook in jouw geval van toepassing is, is lastig te beantwoorden.
Plaats reactie