Wat is beste openingsbod?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jeroen2013
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 jan, 2013 1:41 pm

Wat is beste openingsbod?

Bericht door Jeroen2013 »

Ja, we hebben besloten te gaan bieden op een huis. Een woonhuis gebouwd in 2006 met vraagprijs 460000. Duur maar fijn.

De huis waarde bepaling van hypotheker.nl (tegen kleine betaling) geeft 370000. 20% verschil... Aannemende (en gecheckt bij andere mensen) dat
deze waarde de taxatie (en dus "echte waarde") benadert,

wat is nu de beste openingsbod?

Bedankt, Jeroen
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door pault »

als ze voor 370000 zouden willen verkopen, vragen ze geen 460000 is mijn eerste inschatting, dan zou ik op 409.000 of 399.000 gaan zitten, maar goed.
waardebepaling via hypotheker.nl is een modelmatig verhaal, zegt vrij weinig over de woning zelf.
als het zo simpel zou zijn, je vult wat in in een programmaatje, en hop daar is de prijs, zat de markt niet zo vast.
punt is, verkoper vindt waarde hoger dan koper. daar moet je een evenwicht in zien te vinden.
verkoper zit echt niet te wachten op een of ander verhaal, van de de hypotheker zegt zus, dus dat moet u maar accepteren. verkoper zal zeggen, ik heb een ander programmaatje, komt iets anders uit. en dan?
die wil gewoon een bod wat ergens op slaat en waarvan die persoon denkt, daar kunnen we iets mee.
misschien een idee om een andere makelaar als aankoopmakelaar in te zetten. bij dit soort bedragen lijkt mij hulp van een echte deskundige (geen hypotheekwebsite, maar een deskundig gediplomeerd makelaar) bijna een must. maar goed, zal wel geld kosten.

maar je kunt het altijd proberen, als je niet meer dan 370000 wil betalen, beginnen op 330.000,-.
wie weet is de nood hoog, als het lang te koop staat, nog nooit in prijs verlaagd, valt er wellicht wat te halen, Is ie net nieuw op de markt, of net afgeprijsd, is er minder ruimte.
in slechtste geval schoffeer je ze, tja.

pault
Jeroen2013
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 jan, 2013 1:41 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Jeroen2013 »

Nou, op funda.nl staat ie 2 maanden aangeboden en is de prijs al 5% verlaagd. Ik weet niet wanneer (en staat niet op jaap.nl)...
Keessie
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 10 aug, 2012 6:41 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Keessie »

Ik zou even het kadaster checken (koopsominformatie kost 3,20 euro per postcode) om te weten te komen wat de huidige eigenaren er voor hebben betaald. Op basis van deze informatie samen met het feit dat de huizenprijzen op het niveau van 2004 zitten, geeft meer inzicht over de waarde van het huis dan het programma van de Hypotheker!

http://kadaster.nl/particulier/kopen.html
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Moesker »

Zoveel mogelijk informatie raadplegen inderdaad. Wat heeft het huis gekost bij de vorige verkoop en hoeveel hypotheek rust er eventueel op.
Is die taxatie van de Hypotheker een offci├½le? Stel dat die inderdaad op Ôé¼370.000 uitkomt lijkt me het reeds eerder genoemde openingsbod van Ôé¼330.000 een juiste.

Wel zou ik met de eigenaar en zijn makelaar om de tafel proberen te gaan zitten en gewoon open kaart spelen. Wellicht kom je er in ├®├®n keer uit.
In deze prijscategorie zijn de vooruitzichten niet gunstig dus elk bod is een gesprek waard.

@jeroen: Kijk ook eens op miljoenenhuizen.nl voor het prijsverloop.
Jeroen2013
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 jan, 2013 1:41 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Jeroen2013 »

Dit huis is (nieuwbouw) gekocht voor 371000 in 2006...
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Moesker »

De Prijsindex Bestaande Koopwoningen geeft aan dat we nu op een niveau zitten van v├│├│r 2005 en qua koopsom op ongeveer begin 2005.
Die taxatie van Ôé¼370.000 lijkt dan wel in de juiste richting te zitten.

Heb je al een gesprek gehad?
Bart827
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 feb, 2013 6:15 pm

Re: Wat is beste openingsbod?

Bericht door Bart827 »

Op funda kun je vaak niet de historie van prijsverlagingen zien. Op miljoenhuizen.nl wel........
Plaats reactie