Is dit een redelijk openingsbod + hoe nu verder?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LinZZZZ
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 nov, 2012 1:00 pm

Is dit een redelijk openingsbod + hoe nu verder?

Bericht door LinZZZZ »

Sinds kort hebben ik en mijn partner besloten om weg te gaan uit ons huurhuis en zo langzaam aan te gaan kijken voor een koophuis.
Gisteren hebben we maar liefst 5 bezichtigingen gedaan en daarvan was 1 huis verreweg het meest geschikt (zacht uitgedrukt want we zijn er weg van). Huis is van 2006, 124 m┬▓ woonopp. / 123 m┬▓ perceelopp, gelegen in een populaire nieuwbouwwijk.

Ik heb een vraag waar slechts heel globaal antwoord op te geven is:
Vraagprijs is 239.000
Is een openingsbod van 205.000 dan een beetje redelijk? Onze max. is 215.000 + k.k.

Situatie: woning staat nu 6+ maanden te koop (hoeveel langer dan 6 maanden weet ik niet, bewoonster woont niet meer in haar huis maar al samen met haar partner (oorspronkelijke prijs: 255000)
Ze moet er i.m.o. dus echt vanaf.

Woning is echt perfect: badkamer/wc/keuken netjes en het hele huis is instapklaar en naar onze smaak. We hebben niet aan de makelaar laten weten dat wij dit zien als droomhuis en zijn neutraal gebleven.
Maar hoe nu verder? Ik was van plan morgen een 2e bezichtiging af te spreken maar er wel bij de vertellen dat we dit ook nog doen bij een ander huis omdat we twijfelen. Ook als we gaan bieden wil ik dit meenemen, zo van: We hebben 2 huizen gezien die heel geschikt zijn en wat we kunnen lenen is beperkt, dus we gaan kijken wat er met de prijs kan worden gedaan.
Is dit slim? En moeten we onderhandelen per mail zodat ze ons niet voor het blok kunnen zetten of kan ik beter iemand anders (bijv. schoonvader) telefonisch contact op laten nemen om te onderhandelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Is dit een redelijk openingsbod + hoe nu verder?

Bericht door M_1 »

Wat een redelijk bod is, is moeilijk te zeggen. Wat doen woningen in de buurt? Misschien is de woning heel duur in de markt gezet. Misschien staat de halve wijk te koop. En hangt ook van de locatie af.

Er stond dit weekend een leuk stuk in NRC over de ontwikkeling van de huizenprijzen. Strekking: vooral in de nieuwbouwwijken zijn de dalingen groot. Want: veel van het zelfde soort woningen, dus veel keus. En in nieuwbouwwijken is sowieso al veel doorstroming. Houdt daar rekening mee, de kans is groot dat er nog veel meer woningen naar jou smaak te koop zijn of zullen komen, tenzij je een heel aparte smaak hebt. En een huis van maar 6 jaar oud moet wel heel gek bewoond zijn als niet de badkamer/wc/keuken netjes en het hele huis instapklaar zouden zijn.

Nadeel van mensen die gaan samenwonen is dat ze gewend zijn aan elk de eigen (dus dubbele) lasten en dat er misschien niet heel veel druk is om te verkopen. Maar een bod van zo 205.000 lijkt mij op het eerste gezicht best ok.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod + hoe nu verder?

Bericht door Moesker »

Je wil op max Ôé¼215K uitkomen, wat 10% onder de vraagprijs ligt.

Lijkt me voor de verkopende partij een aanbod dat ze snel met beide handen moeten aanpakken. Zeker omdat jij nu nog van de oude hypotheekaftrekvoorwaarden kan profiteren en volgend jaar om die reden de prijzen wel eens een duikvlucht zouden kunnen nemen.
Als je per s├® dat huis wil zou ik zeggen dat we hier een win-win-situatie hebben.
Plaats reactie