Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijmegen

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

janneke1985
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 dec, 2011 12:46 am

Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijmegen

Bericht door janneke1985 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.. Ik ben als 26-jarige dame starter op de huizenmarkt. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders. Dus het word echt tijd om op mezelf te gaan.
Ik ben namelijk geinterreseerd in een 3-kamerappartement in het centrum van Nijmegen. Hier heb ik vandaag een bezichtiging gehad.
Deze is gelegen in een groot complex in de buurt van het station en vrij druk kruispunt qua auto's. Maar qua drukte had ik geen hinder toen ik in de woonkamer was. En ik zie het als een groot voordeel dat ik binnen 5 minuten midden in het centrum sta.
Het appartement is 75 vierkante meter.
De woon/leefkeuken bevat een mooie strakke keuken naar mijn smaak en heeft een balkon uitkijkend op autokruispunt en station. Badkamer is helemaal mooi. En verder bevat het appartement een ruime hal met toegang tot 1 ruime slaapkamer en 1 iets kleinere werk/kinderkamer. Over het algemeen een mooie oppervlakte voor mij alleen.
Bij een evt. koop moet ik de vloer vervangen om deze naar eigen smaak in te richten, de muren spagtelen (zit nu wit behang op) en verder wat afwerkingspunten. Dus het is allemaal nog te doen.

Het appartement beschikt in het souterain over een eigen berging/opslagplek en bevat een vaste parkeerplaats onder in de parkeergarage waar ook gezamelijke fietsenstallingen aanwezig zijn.
Het huis staat sinds 2 maanden te koop en de huidige egenaars willen groter gaan wonen met tuin ivm dochter.

De huidige vraagprijs is 179.500. Later komen er ook nog servicekosten bij (200,- per maand inclusief water, en voorschot stookkosten)
Ik zou dit financieel in me eentje op kunnen brengen maar dan zit ik echt aan de max. En wil natuurlijk ook nog wat geld over houden om van te leven. Eigen spaargeld heb ik maar wil ik niet in me hypotheek stoppen. Ik ben van plan om dan in het 1e en 2e jaar 5000 in mijn spaardepot van de spaarhypotheek te investeren, die 10.000 euro kan ik goed missen dus geeft niet dat dit dan vast staat.
Maar wat is nou een reeel openingsbod in deze tijd met de dalende huizenmarkt. Via het kadaster kwam ik te weten dat de huidige eigenaars in april 2008 174.000 k.k. hebben betaald voor deze woning. Maar via het kadaster zag ik ook dat de huizen vanaf maart 2008 met ongeveer 9,6 % zijn gedaald tot oktober 2011.

Ik ben echt een serieuze kanddidaat. Maar wie kan mij vertellen wat een goed openingsbod zou zijn.
Naar mijn idee op dit moment zou ik niet meer dan 170.000 k.k. willen betalen dus dat is mijn persoonlijke max.
Mijn vader denkt aan een openingsbod van 162.000.

Wie kan mij helpen????
Groetjes Janneke
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijm

Bericht door rambagts »

Ik adviseer je om eerst op www.kadaster.nl na te gaan of er recentelijk identieke flats zijn verkocht en voor welke prijs. Dan kun je ook goed zien of de vraagprijs hoog is of scherp en daarmee kun je met je openingsbod rekenikng houden. Vraag ook om de laatste verslagen van de VVE en de financiele overzichten om verrassingen te voorkomen.
janneke1985
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 dec, 2011 12:46 am

Re: Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijm

Bericht door janneke1985 »

Hallo,
Bedankt voor je reactie.
In hetzelfde complex zijn dit jaar 2 appartementen verkocht die vergelijkbaar zijn.

11-5-2011 verkocht voor 179.500
16-9-2011 verkocht voor 169.500

Maar het is ook gewoon moeilijk omdat ik globaal heb uitgerekend dat de huizenmarkt in deze omgeving met 9,6 % gedaald is.
En als je ongeveer 10% onder de vraagprijs(179.500) gaat zitten dan kom je uit op een openingsbod van 161.500.
En vanaf april 2008 is hun huis dat toen 174.00 k.k. heeft gekost dus waarschijnlijk al bijna 10 % gedaald in waarde.

Wie heeft er een beetje verstand van??
En kan me helpen met een advies??

Groetjes Janneke
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijm

Bericht door rambagts »

Als je max 170 wil bieden zou ik een openingsbod doen van 160/162.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Wat is een goed openingsbod?? 3-kamerapp in centrum Nijm

Bericht door Atlantis-95 »

Misschien overbodig, maar let (standaard) op zaken als:
- Staat van het onderhoud
- MJOP (Meerjaren Onderhoudsplan) van de VvE
- de kas van de VvE
- etc
Niet dat je verrast wordt door servicekosten die omhoog gaan door nog uit te voeren onderhoud. De gemiddelde grote onderhoudsbeurt ligt rond 25/30 jaar van een gebouw.
Plaats reactie