Is dit een redelijk openingsbod?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

Ik ben al enige tijd, met vrouwlief op de woningmarkt aan het kijken voor ons eerste koophuis.
Al diverse bezichtigingen gedaan en nu gestuit op een woning die ons boeit.

Ik heb een vraag waar slechts heel globaal antwoord op te geven is:
Vraagprijs is 225.000
Is een openingsbod van 199.000 dan een beetje redelijk? Twee collega's van me, zouden zelfs lager gaan zitten. Onze max. is 207.500.

Situatie: woning staat nu 9,5 maand te koop, bewoners zijn VANDAAG in hun nieuwe huis getrokken, dus de woning die wij willen kopen staat vanaf heden leeg (met dus een vraagprijs van 225k. Volgens makelaar die onze eerste bezichtiging deed, willen de verkopers er ├®cht vanaf).
Woning is op zich prima in orde, nieuwe keuken, nieuwe ketel, badkamer moet vervangen, maar is wel functioneel.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door rambagts »

10% onder vraagprijs bieden is niet ongebruikelijk in deze tijden maar je hebt wat meer kans op een goed eindresultaat als je je lage bod kunt onderbouwen met de juiste argumenten.
Denk aan zaken als: uitzicht voor en achter, (onderhouds)staat van de woning w.o. sanitair: bijv. nieuwe badkamer kost al snel 10.000.
Wees niet the enthousiast maar kritisch en een beetje overdrijven kan geen kwaad; bijv. kleur van de nieuwe keuken heeft niet jullie smaak, vergeet de staat van de tuin niet.
Staan er nog meer huizen te koop?
Kijk vooral op www.kadaster.nl en ga na of er recentelijk identieke huizen in zelfde straat of wijk zijn verkocht en tegen welke prijs. Dit kan je helpen om hoogte van je 1e bod te bepalen. Als de prijzen gemiddeld onder ca 210.000 liggen zou je je 1e bod nog wat lager kunnen zetten dan 199.000 Als je uitkomt op 199.000 zou ik er 200.000 van maken want dat komt wat positiever over bij de verkopers.
--
Een andere optie is om direct jullie maximale prijs van 207.500 te bieden met de mededeling dat dit het maximale is wat jullie je kunnen veroorloven. Deze optie zou je kunnen gebruiken als je op kadaster ziet dat de recentelijk gerealiseerde prijzen fors hoger zijn dan jullie beschikbare budget of als verkopers, na jullie 1e lage bod te weinig zakken (stel jullie bieden 200.000 en verkopers zakken naar 220.000) . Je zou dan eventueel, om wat druk te zetten, de verkopers 2 dagen bedenktijd kunnen geven met de opmerking dat jullie nog wat anders op het oog hebben waarover je binnen 2 dagen moet beslissen. Beetje bluf en alles of niets-benadering.
Ik neem aan dat jullie de max. prijs van 207.500 hebben gebaseerd op jullie leencapaciteit n.a.v. gesprekken met een paar hypotheekadviseurs en/of jullie eigen bank. Zo niet: Ga er dan eerst langs om vervelend gedoe te voorkomen.
Succes er mee.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door rambagts »

Tukker,

Je stelling klopt. Vraagprijzen zijn scherper dan voorheen en ik zie ook steeds meer dat vraagprijzen na enige tijd (soms fors) worden verlaagd en dat uiteindelijke koopprijzen soms weer (fors lager) onder verlaagde vraagprijs uitkomen. 20% verschil tussen 1e (te hoge?) vraagprijs en uiteindelijke koopprijs zijn geen zeldzame uitzonderingen meer. In dit specifieke geval rept vraagsteller over een prima huis (m.u.v. badkamer) waarvoor hij max. 207.500 kan betalen met een vraagprijs van 225.0000 en dat dit huis al 9,5 maanden te koop staat. Vraagsteller vermeldt niet of deze vraagprijs al een keer eerder is aangepast. Ik ben er in mijn antwoord van uitgegaan dat het een scherpe vraagprijs is rekening houdend met de door jou genoemde aspecten en dat het gat tussen de max. bieding en scherpe vraagprijs mischien een beetje groot is.
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

Oorspronkelijke prijs wqas 239k, is na 4 maandne verlaagd naar 225k en daar staat ie nu dus al bijna 6 maanden op.
Huis staat nu leeg....en we zijn de eerste kijkers in 4 maanden....afgelopen weekend zijn de bewoners naar hun nieuwe huis over gegaan.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door rambagts »

Mijn advies zou zijn:
1. kijk eerst op www.kadaster.nl naar recente verkoopprijzen van identieke woningen in straat of wijk.
2. bezichtig een paar andere identieke woningen (indien mogelijk) zodat je wat vergelijkings materiaal hebt.
3. regel een 2e bezichtiging, neem door verkoper ingevulde vragenlijst mee en vraag makelaar hemd van het lijf en probeer argumenten te vinden om je 1e lager bod te onderbouwen.
Je kunt natuurlijk ook overwegen om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Er zijn makelaars die 10% van de winst (verschil vraagprijs en koopprijs) rekenen. Alz z'n makelaar er 2000 meer kan afkrijgen als je zelf speel je nog quite of sta je al in de plus.
succes
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

Zijn al volop in onderhandeling...ons openingsbod werd gevolgd door een tegenbod. daarop hebben wij reeds gereageerd met een nieuw bod....spannend zeg!!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door rambagts »

Als verkoper weer nieuw tegenbod doet en te weinig zakt (naar jullie idee) niet te snel met een nieuw bod komen. Als er in 4 maanden geen kijkers zijn geweest kun je best een paar dagen / weekje wachten met terugbellen. Voor verkopers is het spannender dan voor de kopers. succes verder en laat eens weten hoe het is afgelopen.
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

Overdrachtsbelasting gehalveerd....dat geef tde verkopers wellicht weer op op nieuwe geinteresseerde kopers.....kan in DIT geval in ons nadeel werken
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

rambagts schreef:Als verkoper weer nieuw tegenbod doet en te weinig zakt (naar jullie idee) niet te snel met een nieuw bod komen. Als er in 4 maanden geen kijkers zijn geweest kun je best een paar dagen / weekje wachten met terugbellen. Voor verkopers is het spannender dan voor de kopers. succes verder en laat eens weten hoe het is afgelopen.
OF we doen meteen een eindbod....met de mededelign dat het absoluut "take it or leave it" is :)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door rambagts »

Overdrachtsbelasting gehalveerd....dat geef tde verkopers wellicht weer op op nieuwe geinteresseerde kopers.....kan in DIT geval in ons nadeel werken
Ja dat klopt. Want maatregel van de regering is immers bedoeld om meer kopers aan te trekken. Aan de andere kant: Je kunt nu ook kijken naar woningen met een vraagprijs van 233.000 (ipv 225.000) dus net iets mooier of groter aannemende dat makelaars/verkopers de vraagprijzen niet gaan verhogen.
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

EN YESSSS!!!!

EEN UUR NA BEKENDMAKING DAT DE OVERDRACHTSBELASTING DEFINITIEF OMLAAG GING, BELDE DE MAKELAAR...ONS LAATSTE BOD WERD GEACCEPTEERD!!!!
cubebikes
Berichten: 34
Lid geworden op: di 14 jun, 2011 12:47 pm

Re: Is dit een redelijk openingsbod?

Bericht door cubebikes »

Afgelopen vrijdagmiddag is ons bod op het huis geaccepteerd.....GEWELDIG nieuws dus.
Nu dus vaart maken met de hypotheekaanvraag. De aanvraag ORV is al 9 dagen "in de molen" maar mijn financieel adviseur verwacht dat dit, door mijn verleden en door het feit dat ze bij mijn artsen info gaan opvragen, nog een week of wat kan duren. Normaal gesproken duurt het, in geval van chronisch zieken, een week of 2-3 vertelde ze.
Maar omdat ik op papier al bijna 2 jaar geen chronisch zieke meer ben, hoopt zij op een sneller besluit. Ik heb tenslotte geen overgewicht meer, geen diabetes, geen medicatie....alles wijst op een gezond leven. Maar goed....het is maar net hoe de beoordelend medisch adviseur van Reaal er over zal denken
Plaats reactie