huurhuis kopen (van particulier): anders dan "normaal"kopen?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Janneke32
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 mei, 2011 9:53 pm

huurhuis kopen (van particulier): anders dan "normaal"kopen?

Bericht door Janneke32 »

Hallo,

Ik huur sinds vijf jaar een huisvan een particuliere huisbaas, naar volle tevredenheid (leuk huis, redelijke huur, goede relatie met eigenaar). Nu heeft mijn huisbaas een paar weken geleden aangegeven een aantal van zijn panden te willen verkopen (hij heeft nogal wat panden volgens mij). Hij vroeg me of ik het huis van hem wil kopen. Ik had hier nog nooit echt over nagedacht en weet niet zo goed waar ik aan toe ben, heb ook helemaal geen verstand van huizen kopen.

Op zich wil ik het huis wel kopen (als ik de finbanciering rond kan krijgen). Maar hoe pak ik dit het slimste aan, zijn er verschillen met als je "gewoon" een huis koopt? En zit er nou iemand van ons in een voordelige positie qua onderhandeling? Hij kan me er niet zomaar uitzetten als hij het pand toch wil verkopen (toch?), dus als hij het kwijt wil dan heb ik toch een voordeel, of niet? De prijzen hier in de buurt zijn de afgelopen jaren best wel gestegen volgens mij. Kan ik nog aanspraak maken op een lagere prijs omdat ik hier al een tijdje woon (zou eigenlijk niet weten waarom, trouwens, maar vraag het me af)?

En heb ik een makelaar nodig? Hij gaf aan het liefst zonder tussenkomst van een makelaar te werken, maar dat lijkt mij weer niet zo'n goed idee omdat ik van mezelf weet dat ik niet goed ben in onderhandelen. Maar kun je een makelaar dan ook pas inschakelen als blijkt dat zijn vraagprijs erg veel afzit van wat ik in mijn hoofd heb en het wel zelf doen als we aardig op een lijn zitten? Of is zelf doen gewoon echt een slecht idee? Wat doet een makelaar eigenlijk nog meer behalve een huis zoeken en onderhandelen?

Ook woont er in hetzelfde pand een hele goede vriendin die haar huis gekocht heeft van hem. Met haar en twee anderen zou ik dus in de VVE komen. Op welke manier zou dit spanningen kunnen opleveren in een goede vriendscha, of valt dat wel wat mee?

Bedankt voor het meedenken!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huurhuis kopen (van particulier): anders dan "normaal"ko

Bericht door rambagts »

Je eigen huurhuis kopen is soms een goede optie bij een aantrekkelijke vraagprijs.
dus:
1. Vraag je huisbaas welke prijs hij in gedachten heeft.
2. Als de vraagprijs je niet afschrikt zou ik een aankoopmakelaar of iemand binnen je vriendenkring zoeken om je te begeleiden.
3. Bezoek een hypotheek adviseur en/of je eigen bank om te bezien of je in aanmerking komt voor een hypotheek.
4. Belangrijk punt is de technische staat van je woning. Als het een oude woning is zou ik de woning bouwtechnisch laten keuren. De kosten van verbetering kun je dan meenemen in de onderhandelingen met je huisbaas en je kunt hiermee rekening houden met de hoogte van de hypotheek.
5. VVE: Dit kan een probleem zijn als er achterstallig onderhoud is en er niet genoeg geld in de onderhoudspot is gereserveerd. Is er al een VVE? Zo ja vraag dan om de laatste paar jaarverslagen en de financiele overzichten.
Janneke32
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 mei, 2011 9:53 pm

Re: huurhuis kopen (van particulier): anders dan "normaal"ko

Bericht door Janneke32 »

Bedankt voor de reactie! Mijn huisbaas wil nu geen prijs noemen, hij is er nog niet over uit zegt ie en misschien dat ik eerst kan uitzoeken wat ik kan betalen en hem dan een voorstel doen (zegt hij)... Lijkt me geen goed idee om op basis van mijn mogelijkheden hem een prijs voor te stellen, en het lijkt me sterk dat hij geen prijs in zijn hoofd heeft, hij heeft genoeg ervaring met dit soort dingen. Ik wacht wel even af en ben me in ieder geval al druk aan het informeren op internet enzo... Spannend allemaal hoor!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huurhuis kopen (van particulier): anders dan "normaal"ko

Bericht door rambagts »

Kijk vooral ook op www.kadaster.nl. Voor een paar euro kun je nagaan of er soortgelijke woningen recentelijk zijn verkocht en tegen welke prijs. Dit geef je een redelijke indicatie van de verkoopprijzen. Een hypotheek adviseur kan je vrijblijvend vertellen wat je mogelijkheden zijn voor een hypotheek op basis van je jaarinkomen en de geschatte waarde van je woning.
Plaats reactie