Help! Advies over meegaan met laatste bod verkoper of niet

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mikki86
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 3:44 pm

Help! Advies over meegaan met laatste bod verkoper of niet

Bericht door Mikki86 »

Ik heb dringend advies nodig. Mijn vriend en ik zijn in onderhandeling en we hebben een eindbod van de verkoper gekregen.

Even een schets van de situatie:
Mochten we het huis kopen, dan willen we er een nieuwe keuken en badkamer/wc inzetten en de wanden op de benedenverdieping laten stucen. Rekening houdend met onderhoudskosten (van bv een nieuwe plat dak), schatten we zo'n Ôé¼ 20.000,- in voor verbouwing & onderhoud. We schatten dat het huis met alles nieuw ongeveer 170.000,- waard is (maar de huizenmarkt daalt nog verder in de komende paar jaar....miss verkoop je het huis later wel voor die prijs, maar miss ook niet..).

Het onderhandelingsproces:
Het huis stond eerst te koop voor 169.000,-, maar tijdens de 2e bezichtiging werd het al 159.000,-. We hebben een eerste bod gedaan van 140.000.....reactie was bod van 156.000.....tegenbod en laatste bod van ons 146.000,-.......tegenbod van hen: 154.000........wij volhouden met 146.000,-.........uiteindelijk tegenbod van 150.000,- van de verkopende partij.

Mijn vriend en ik hadden voor ons zelf afgesproken dat we het huis voor niet meer dan 146.000,- wilden kopen. Nu begin ik te twijfelen of 150.000,- misschien wel een redelijke prijs is.... Ik weet het....eigenlijk moet je vasthouden aan je oorspronkelijke maximale bod....maar ik wil me ook niet een onrealistisch bod vasthouden. (in de straat staan nog 3 huizen te koop, maar ze zijn slechter in onderhoud of kleiner (vraagprijzen: +- 165.000,-) en er is nog 1 die iets ruimer is (vraagprijs 179.000,-).

Nog wat info:
Het huis is in 2004 gekocht voor 146.000,- en de WOZ waarde is iets van 150.000,-

Ik hoor graag wat jullie zouden doen in deze situatie (voor zover je dat kan inschatten)

Thanx!
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Help! Advies over meegaan met laatste bod verkoper of ni

Bericht door willem9503 »

Dit is op een forum natuurlijk moeilijk inschatten.

Maar gezien de oorspronkelijke vraagprijs, de overige vraagprijzen in de straat afgezet tegen jullie beschrijving van die huizen is de vraag hoofdzakelijk:
Hoe graag willen jullie die woning?

Zelf heb ik net verkocht, ook zo'n soort dilemma gehad (wel of niet accepteren eindbod van koper), dit heb ik afgezet tegen het feit hoe graag ik verder zou willen met iets anders.

EUR 4000,- lijkt niet onoverkomelijk, maar alles staat of valt met hoe graag je daar wil wonen. (ik ga er in deze van uit dat de verkoper niet de behoefte voelt om verder te zakken en ook geen financiële noodzaak hiervoor heeft.)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Help! Advies over meegaan met laatste bod verkoper of ni

Bericht door rambagts »

Je kunt ook gewoon zeggen dat je uiterste bod 146 blijft en dat je afhaakt als verkoper niet akkoord gaat.
Grote kans dat verkoper woning niet wil laten schieten voor (slechts) 4000. Als verkoper niet mee werkt kun je over een week nog eens bellen dat je er nog eens over hebt nagedacht en dan biedt je 148 (evt te verhogen naar 150).
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Help! Advies over meegaan met laatste bod verkoper of ni

Bericht door Superkees »

Je budget voor verbouwing houdt echt niet over. Dat stucwerk kost niet zo gek veel, maar een nieuwe keuken moet je toch echt op tenminste 10.000 euro rekenen. Het is niet alleen de keuken zelf, maar vaak ook het verleggen van leidingen, nieuwe tegels, iets op de vloer et cetera. Badkamer idem dito. In een nieuwbouwwoning heb je voor 6000 euro een standaard badkamer. In een bestaande woning mag je daar zeker 4000 euro bij optellen, vanwege sloopwerk, afvoer van materialen, leidingen verleggen enzovoorts. Als er dan ook nog eens een toillet moet gebeuren, dan past dat financieel gewoon niet. Tenzij je alles zelf wilt gaan doen

Je kunt drie dingen doen, naar mijn idee: kopen en badkamer of keuken uitstellen. Of gewoon wachten wat anders zoeken. Of alle werkzaamheden zelf uitvoeren. Dan kun je met 16.000 euro er ook wel iets moois van maken.
Plaats reactie