Minimale verkoopprijs?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

radnadewi
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 3:23 pm

Minimale verkoopprijs?

Bericht door radnadewi »

Hallo,

Ik wilde de volgende situatie graag aan jullie voorleggen.
Ik ben in onderhandeling over de prijs van een woning. Na een aantal biedingen heen en weer heb ik nu ons een definitief eindbod gedaan.
De reactie van de verkopend makelaar is dat de verkopers het voor de bank het niet voor die prijs mogen verkopen, dus dat het bod om die reden te laag is. Heeft de bank iets te zeggen over het bedrag waarvoor je je huis verkoopt dan? Ik weet niet of ik dit moet geloven...

Iemand hier wel eens van gehoord?

Groet
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Minimale verkoopprijs?

Bericht door rambagts »

Verhaal van de makelaar kan heel goed waar zijn.
Stel woning is bezwaard met een hypotheek van 200.000. Als verkopers de woning willen verkopen dan moeten ze de bank 200.000 terugbetalen anders kan de verkoop niet doorgaan. Dit vloeit voort uit de hypotheekvoorwaarden. De woning is verpand aan de bank. Dus als ze woning willen verkopen voor bijvoorbeeld 180.000 dan is er toestemming van de bank nodig tenzij er 20.000 uit eigen middelen kan worden betaald of ergens kan worden geleend.
radnadewi
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 3:23 pm

Re: Minimale verkoopprijs?

Bericht door radnadewi »

Bedankt voor je reactie.
Dat zou inderdaad kunnen. Hoe groot is de kans dan dat de bank akkoord gaat met de verkoop van de woning voor minder dan het hypotheekbedrag?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Minimale verkoopprijs?

Bericht door rambagts »

De kans dat de bank akkoord gaat is te verwaarlozen.
radnadewi
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 3:23 pm

Re: Minimale verkoopprijs?

Bericht door radnadewi »

Hmmm... afwachten dan maar.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Minimale verkoopprijs?

Bericht door Moesker »

Huizen worden nu bij bosjes verkocht voor minder dan de hypotheek die er op rust. Als de bank de verkoop zou tegenwerken, snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers aangezien de prijzen de komende jaren verder zullen dalen.

Huizen worden gewoon verkocht met onderwaarde en die mag je vervolgens aan de bank voldoen middels je spaargeld, een persoonlijke lening of verdisconteerd in een nieuwe hypotheek. Het is volgens mij niet aan de bank om te bepalen wat je met je restschuld doet.
http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypoth ... n=overgeld
Plaats reactie