Eerste bod hoe hoog?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jonkheer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:17 pm

Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Jonkheer »

Ten eerste iedereen de beste wensen voor 2011.

Maandag gaan wij bij 2 nagenoeg gelijke huizen voor een 2e bezichtiging.
├ë├®n huis hiervan heeft de voorkeur aangezien deze is afgewerkt.
Dit is een netjes afgewerkt huis met een vraagprijs van Ôé¼ 389.000,- waar je direct in kan.
Ik zit zelf te denken aan een startbod van Ôé¼ 359.000,-.
Is dit te hoog, laag of het juiste bedrag om mee te beginnen.

Mijn huidige huis is niet verkocht en wil ook derhalve de clausule laten opnemen op voorbehoud verkoop huidige woning.
Ik wil eerst mijn huis verkopen mocht ik tot aankoop gaan.
Nu zitten we met ons huidige huis in de "gunstige" prijscategorie van Ôé¼ 225.000,- / Ôé¼ 250.000,-.
In deze categorie is de handel bij ons nog goed te noemen en soort gelijke huizen staan hier niet veel te koop.
De makelaars die wij hebben gesproken geven aan dat het tussen de 2 a 6 maanden verkocht moet kunnen worden.

B.v.d. voor het meedenken.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door rambagts »

Neem een aankoopmakelaar in de hand. Niemand op dit forum kan je vertellen of een bod van 359 juist is, te hoog of te laag. Je kunt ook proberen een deal te maken met de verkopend makelaar (die jullie huis verkoopt en tegen wat extra jullie ook begeleidt bij aankoop van andere woning).
Jonkheer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:17 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Jonkheer »

Is er niet een percentage wat gemiddeld wordt aangehouden voor eerste bod?

De makelaar die eventueel ons huis gaat verkopen is dezelfde makelaar van het huis wat we willen hebben.
Hij kan/mag hierin geen partij zijn volgens mij.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door rambagts »

Is er niet een percentage wat gemiddeld wordt aangehouden voor eerste bod?
Nee, dat is er niet. Voordat je je eerste bod doet moet je je goed voorbereiden,
KIjk o.a. of er soortgelijke woningen recentelijk zijn verkocht en voor hoeveel bij www.kadaster.nl.
Waarde is natuurlijk ook afhankelijk van staat van onderhoud, gewildheid, duur dat woning te koop staat, aantal concurrerende woningen die te koop staan, eventuele haast die verkopers hebben etc.

Er zijn aankoopmakelaars die 10% van de "winst" (verschil vraagprijs en koopprijs) rekenen. Lijkt een beetje duur misschien maar stel dat je er zelf 20.000 vanaf pingelt en een goede aankoopmakelaar 23.000 dan heb je al 700 extra verdiend.
Jonkheer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:17 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Jonkheer »

rambagts schreef:
Is er niet een percentage wat gemiddeld wordt aangehouden voor eerste bod?
Nee, dat is er niet. Voordat je je eerste bod doet moet je je goed voorbereiden,
KIjk o.a. of er soortgelijke woningen recentelijk zijn verkocht en voor hoeveel bij http://www.kadaster.nl.
Waarde is natuurlijk ook afhankelijk van staat van onderhoud, gewildheid, duur dat woning te koop staat, aantal concurrerende woningen die te koop staan, eventuele haast die verkopers hebben etc.

Er zijn aankoopmakelaars die 10% van de "winst" (verschil vraagprijs en koopprijs) rekenen. Lijkt een beetje duur misschien maar stel dat je er zelf 20.000 vanaf pingelt en een goede aankoopmakelaar 23.000 dan heb je al 700 extra verdiend.
Voorbereiden heb ik reeds gedaan.
Echter een geschiedenis van verkochte huizen in de wijk is lastig aangezien het een nieuwbouwwijk is en de huizen van 2007/2008 zijn.
Kadaster via sms geprobeerd maar kreeg bericht terug dat er geen gegevens van zijn.
Er staat een soortgelijk huis te koop voor minder maar is ook nog niet af en moet nog het nodige aan gedaan worden.
Aangezien huis van 2008 is is onderhoud niet direct aan de orde, gewildheid durf ik zo niet te zeggen aangezien het een huis is in een nieuwe wijk en in de hogere prijs range ligt.
Woning staat 4 maanden te koop, reden verkoop is scheiding meen ik.
Makelaar gaf aan dat verkoper geen haast heeft, zou ik ook zeggen natuurlijk.

Vraag me af of een aankoopmakelaar handig is want we weten al welk huis we willen.
Lees wisselende berichten over aankoopmakelaar, van wel doen en niet doen want heeft geen aanvulling.

Het is een jong huis wat is afgewerkt en waar je zo in kan.

Zat ook te denken aan een startbod van Ôé¼ 349.000,- maar wij zijn oprecht ge├»nsteresseerd en willen met een bod wel serieus worden genomen.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Moesker »

De vraagprijs is Ôé¼389K. Jij wilt Ôé¼359K bieden, maar denkt dat het te laag is.
Wat je denk ik niet goed ziet is dat je slechts 7,7% onder de vraagprijs gaat zitten. In jullie prijsklasse is de stijging de afgelopen 8 jaren zo'n 20% geweest. Het is zeker niet ondenkbaar dat we die 20% weer naar beneden gaan. Ik zou gewoon beginnen met 3 ton te bieden en er proberen niet te veel er boven te eindigen.
Vergeet niet dat ze in die prijsklasse misschien al jaren geen kijkers meer hebben gehad! (weet dus ook waar je aan begint)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door rambagts »

Niemand op dit forum kan je vertellen of een bod van 359 juist is, te hoog of te laag.


Excuses: er zijn gelukkig toch wel experts met een geheel eigen visie op de woningmarkt.
Migalis
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 aug, 2010 10:43 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Migalis »

Beste Jonkheer,

Wij hebben onlangs dezelfde situatie gehad. Wegens gezinsuitbreiding besloten onze starterswoning te verkopen (zelfde prijsklasse als de jouwe) en 3 makelaars uitgenodigd. In mei 2010 waren 2 van de 3 overtuigd dat we met 3 maanden de boel konden verkopen. Degene waar we voor kozen was het minst enthousiast over de verkooptijd en kwam ook met het advies een vraagprijs te hanteren die lager was dan zijn 2 collega┬┤s. Ook was hij pertinent tegen het kopen van een nieuw huis voor we onze woning verkocht hadden.

We hebben met ruim 5 maanden de boel verkocht (4% onder de vraagprijs gekregen, iets minder dan we voor ogen hadden echter voor deze tijd redelijk snel verkocht mede met de gedachte ook meer van een nieuwe woning te kunnen afpingelen) en in het begin met de verkoopmakelaar overeengekomen dat hij voor 600 euro ook aankoopmakelaar was. We moesten dan de eerste bezichtigingen wel zelf doen maar goed. Uiteindelijk heeft hij 20k van ons nieuwe woning af weten te krijgen en ik betwijfel of we dat zelf hadden gekund. Zeker als je een woning graag wil kopen speelt emotie ook mee en stel je je mogelijk anders op. Hoe het ons vergaan was als we het zelf hadden gedaan weet ik niet maar de 600 euro zijn voor ons zeer goed besteed geweest.

Het huis wat we gekocht hebben is ook uit 2008 en er waren nog geen kadastrale gegevens beschikbaar. De aankoopmakelaar had heel snel achterhaald wat de men toen betaald heeft en hierdoor kwam zijn voorstel voor een openingsbod al een stuk lager uit als we zelf voor ogen hadden.

Succes
Migalis
Jonkheer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:17 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Jonkheer »

Moesker schreef:De vraagprijs is Ôé¼389K. Jij wilt Ôé¼359K bieden, maar denkt dat het te laag is.
Wat je denk ik niet goed ziet is dat je slechts 7,7% onder de vraagprijs gaat zitten. In jullie prijsklasse is de stijging de afgelopen 8 jaren zo'n 20% geweest. Het is zeker niet ondenkbaar dat we die 20% weer naar beneden gaan. Ik zou gewoon beginnen met 3 ton te bieden en er proberen niet te veel er boven te eindigen.
Vergeet niet dat ze in die prijsklasse misschien al jaren geen kijkers meer hebben gehad! (weet dus ook waar je aan begint)
3 ton lijkt mij erg weinig en zal waarschijnlijk per direct afgewezen worden.
Hiermee wordt je denk ik niet serieus genomen en zal je zeker geen tegenbod krijgen.
Het huis staat nog niet zo lang te koop en ziet er verzorgt en afgewerkt uit.
Tevens is het een redelijk populaire nieuwe wijk en zal het huis meer mensen aanspreken wat de prijs al hoger maakt.
Het is en blijft gissen natuurlijk.
Jonkheer
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:17 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Jonkheer »

Migalis schreef:Beste Jonkheer,

Wij hebben onlangs dezelfde situatie gehad. Wegens gezinsuitbreiding besloten onze starterswoning te verkopen (zelfde prijsklasse als de jouwe) en 3 makelaars uitgenodigd. In mei 2010 waren 2 van de 3 overtuigd dat we met 3 maanden de boel konden verkopen. Degene waar we voor kozen was het minst enthousiast over de verkooptijd en kwam ook met het advies een vraagprijs te hanteren die lager was dan zijn 2 collega┬┤s. Ook was hij pertinent tegen het kopen van een nieuw huis voor we onze woning verkocht hadden.

We hebben met ruim 5 maanden de boel verkocht (4% onder de vraagprijs gekregen, iets minder dan we voor ogen hadden echter voor deze tijd redelijk snel verkocht mede met de gedachte ook meer van een nieuwe woning te kunnen afpingelen) en in het begin met de verkoopmakelaar overeengekomen dat hij voor 600 euro ook aankoopmakelaar was. We moesten dan de eerste bezichtigingen wel zelf doen maar goed. Uiteindelijk heeft hij 20k van ons nieuwe woning af weten te krijgen en ik betwijfel of we dat zelf hadden gekund. Zeker als je een woning graag wil kopen speelt emotie ook mee en stel je je mogelijk anders op. Hoe het ons vergaan was als we het zelf hadden gedaan weet ik niet maar de 600 euro zijn voor ons zeer goed besteed geweest.

Het huis wat we gekocht hebben is ook uit 2008 en er waren nog geen kadastrale gegevens beschikbaar. De aankoopmakelaar had heel snel achterhaald wat de men toen betaald heeft en hierdoor kwam zijn voorstel voor een openingsbod al een stuk lager uit als we zelf voor ogen hadden.

Succes
Migalis
Dank voor het delen van uw ervaring.
Ik denk dat ik redelijk goed zelf kan onderhandelen en zoals eerder beschreven is de woning jong en in een populaire wijk.
Ik heb net nog een gesprek gehad met een financieel adviseur die veel doet oa met hypotheken en geeft aan dat het een goed startbod zou moeten zijn.
En voor 375.000 een goede prijs is voor de woning.

Een uitdraai van kadaster is ook niet helemaal een juiste indicatie ivm de gemaakte investering na de aankoop. Luxe keuken en badkamer bv.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Moesker »

Jonkheer schreef:3 ton lijkt mij erg weinig en zal waarschijnlijk per direct afgewezen worden.
Hiermee wordt je denk ik niet serieus genomen en zal je zeker geen tegenbod krijgen.
Is het huis al verkocht?
RoVer
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 mei, 2011 6:41 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door RoVer »

Soortgelijke situatie meegemaakt.
Erg afhankelijk van regio, hoe lang het te koop staat, gewildheid, WOZ?

Wij begonnen op 350.000 wetende dat de WOZ 353.000 was.
Verkopers vonden dat niet erg serieus maar kwamen wel met een tegenbod van 380.000
Lang verhaal, uiteindelijk 370.000 inclusief vanallerlei roerend goed.

Ik denk persoonlijk dat je met 300.000 niet serieus genomen wordt.

Wij wilden dit huis perse hebben en zouden slecht hebben geslapen als we dat zelf voorbij hadden laten gaan door laag in te zetten en er andere kapers zouden zijn geweest. Dus als je erg graag wilt, is dat ook wat waard...
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door Moesker »

@RoVer:

Tegenwoordig word je niet meer serieus genomen als je openingsbod gelijk is aan de WOZ-waarde.

Met drie ton had je 15% onder de WOZ-waarde geboden. Een percentage wat heden ten dage steeds normaler wordt.
emve1980
Berichten: 24
Lid geworden op: di 03 mar, 2009 12:08 pm

Re: Eerste bod hoe hoog?

Bericht door emve1980 »

Wij hebben onlangs ons huis verkocht en een ander huis aangekocht.

Ons huis stond sinds januari 2010 te koop. Vraagprijs was 229.000, na 4 maanden gezakt naar 225.000. Na 14 maanden verkocht voor 212.500. Woz is 210.000. We hebben dit bod geaccepteerd omdat we wisten dat in de straat 2 vergelijkbare huizen in de verkoop zouden komen. Die staan nu te koop met vraagprijzen van 225.000 en 208.500!

We hebben een ander huis aangekocht. Vraagprijs was 349.000, Woz 335.000. We hebben het huis laten taxeren voordat we boden, taxatiewaarde 327.500. We hebben gekocht voor 312.500 en daarnaast nog Ôé¼ 5.000 betaald voor roerende zaken (tuinset, parasol, 2 x flatscreen, gordijnen, horren, etc.). De uiteindelijke koopsom hebben wij als eindbod neergelegd, werd afgewezen. Ik heb daarop laten weten dat we het huis niet zouden kopen en verder zouden kijken. Nog geen half uur later belde de verkopend makelaar: het was alsnog akkoord.

Kortom: er lijkt nog steeds lucht te zitten in de huizenprijzen, als verkoper moet je soms even slikken, maar aan de andere kant kun je er als koper je voordeel mee doen!
Plaats reactie