Hoek/Tussenwoning of 2 onder 1 kap, graag jullie advies.

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wattekiezen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 dec, 2010 9:35 pm

Hoek/Tussenwoning of 2 onder 1 kap, graag jullie advies.

Bericht door wattekiezen »

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie advies/mening hebben over het volgende:

Mijn partner en ik zijn op zoek naar een ander huis, huren nu tijdelijk voor Ôé¼ 825 per maand een app. en hebben 2 jaar geleden ons koopapp verkocht.
Dit app had een goed betaalbare brutolast van 950 euro per maand en heeft ons (in 5 jaar tijd) een overwaarde opgeleverd van 45000 euro.
Ons gezamelijk bruto jaarsalaris ligt op: 72000 euro
Wij willen de vrijheid hebben om over een jaar of 6 a 7 weer een keer te kunnen verhuizen.

Nu twijfelen wij over de volgende stap;

Optie 1: courante jaren zeventig/tachtig tussenwoning/ hoekwoning in leuke buurt. Aanschaf tussen 260000 kk en 285000 kk. Deze woningen zijn in ons dorp vaak verouderd (verbouwing rond de 30000 euro). Totale kostprijs tussen de 310000 en de 340000.

Optie 2: courante jaren zeventig/tachtig 2 onder 1 kap woning in leuke buurt. Aanschaf tussen de 330000 kk en 360000 kk. Verbouwing rond de 40000 euro. Totale kostprijs tussen de 396000 en de 430000.

Nu zullen veel mensen de kk niet meetellen in de kostprijs maar naar mijn mening is dit betaald en dus een onderdeel van onze kostprijs bij een eventuele verkoop.

De tussenwoningen zakken op dit moment in onze gemeente niet erg snel, terwijl de 2 onder 1 kappers blijven staan en zakken regelmatig een klein beetje.
Daar wij in een gemeente wonen waar de huizenprijzen hoger liggen dan gemiddeld in NL vind ik de kostprijs van een tussenwoning erg hoog worden, aan de andere kant is het een behoorlijke stap naar een tweekapper.
Gezien de huidige rentestand en de overwaarde kunnen wij beide opties betalen. Echter hoe gaat de markt zich ontwikkelen?
We twijfelen wat de juiste optie is en zijn benieuwd naar jullie mening.

Alvast dank.

M.
RoVer
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 mei, 2011 6:41 pm

Re: Hoek/Tussenwoning of 2 onder 1 kap, graag jullie advies.

Bericht door RoVer »

Een aantal overwegingen:

- Je wilt over een jaar of 6/7 weer verhuizen, waarom dan de duurdere tweekapper?

- De markt is onvoorspelbaar

- Wat wil je met het huis? Je gaat in beide gevallen verbouwen begrijp ik, die kosten krijg je er in 6/7 jaar NIET uit.
Als de tweekapper waar je het over hebt ruimer opgezet is en een verbouwing niet nodig, dan zou ik voor die optie gaan. Als ze beiden een verbouwing (lees opknappen?) nodig hebben dan is de waardevastere tussenwoning oke.

Vraag van mijn kant: waarom ga je niet voor een woning waar je blijft wonen?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Hoek/Tussenwoning of 2 onder 1 kap, graag jullie advies.

Bericht door HJV »

Indien de overwaarde al een leeftijd heeft van 2 jaar zou ik nog een jaar wachten, u behoeft dan de overwaarde niet in te brengen in de aankoopkosten eigenwoning, koopt u binnen drie jaar dan moet de overwaarde worden ingebracht en blijft dit achterwegen dan heeft u over dit bedrag geen recht op aftrek hypotheekrente
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Hoek/Tussenwoning of 2 onder 1 kap, graag jullie advies.

Bericht door Moesker »

Dit soort bedragen zijn pittig te noemen als je over 6 jaar w├®├®r wilt verhuizen. Dan telt behalve dat je w├®├®r Ôé¼30K k.k. ├®n Ôé¼30K verbouwingskosten kwijt bent, ook hoe makkelijk je je huis kan verkopen mee.

Eigenlijk zeg je het zelf al: Hoe hoger de prijs, hoe groter het risico dat je loopt.
Plaats reactie