Wat te doen...

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

roho
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jul, 2010 4:00 pm

Wat te doen...

Bericht door roho »

Hallo Allemaal

Situatieschets;

Ik schrijf dit namens mijzelf en mijn vriendin. Ik ben 25 en in het bezit van een goede baan met redelijk goede vooruitzichten (op dit moment nog thuiswonend) en mijn vriendin is over 1 jaar klaar met studeren en heeft ook goede vooruitzichten op een baan (daar mag ze meteen beginnen na haar studie en op dit moment ook nog thuiswonend). Wij hebben al enige tijd de gelegenheid gezien om onze spaarrekeningen aan te vullen om zodoende de huizenmarkt positief (lees; dit hopen we natuurlijk) te kunnen betreden (lees; 2011 of later).

Maar;

Zoals iedereen wel begrijpt wil ik me mede goed voorbereiden door informatie over de markt in te winnen en daarvoor lees ik momenteel heel veel hypotheek en huizenmarkt gerelateerde onderwerpen (lees verschillende fora, websites en hou het nieuws in de gaten) en op deze fora leest men tegenwoordig niets meer dan tegenstrijdige argumenten om te kopen of verkopen.

Ideen die ik nu heb bij de huizenmarkt;
- Huizenmarkt wordt nu grotendeels overeind gehouden door maatregelen van de overheid.
- De ergste klap van de crisis is nog niet geweest denk ik. (Ik hoor veel klachten van mensen die het nu pas echt zwaar krijgen (lees stucadoors etc).
- Je hoort overal dat starters geholpen worden (lees b.v. tilburg helpt starters) ... (stimuleringsmaatregel de huizenmarkt te stimuleren).
- Bang voor een misstap (lees: tussen 1978 en 1983 ging ├®├®nderde van de woningprijs dus ik ben bang voor wederom een daling).
- Hypotheekrenteaftrek (langzamerhand weet ik het ook niet meer (lees eens VEH Marlies Pernot wil financiele ondersteuningsmaatregel))
- OESO gaat zich bemoeien met de huizenmarkt
- Koopwoningen dalen nog steeds in prijs

Deze bovenstaande lijst kan nog veel langer maar dat is niet de bedoeling van dit onderwerp. Zoals iedereen wel zal begrijpen zijn er momenteel gewoonweg teveel tegenstrijdige informatiebronnen die het aankoopproces niet bevorderen naar mijn inziens. Alle informatie die tevens op internet, in kranten of in tijdschriften wodt gepubliceerd zal door mij al onbetrouwbaar (lees; discutabel) worden aangezien omdat dit ook als bevorderende maatregelen beschouwd kunnen worden (zeggen 10 mensen dat het slecht gaat, dan hoor je hier niemand over. Zeggen 5000 mensen dat je moet kopen (lees; ook instanties en regeringen) dan gaan heel veel mensen inderdaad denken dat ze moeten kopen).

Ik ben dus op zoek naar mensen die een specifieke mening hebben en dit het liefst natuurlijk ook kunnen onderbouwen in relatie tot onze situatie.
Er moet wel in acht worden genomen dat wij geen haast hebben om samen te gaan wonen (de spaarrekening neemt gestaag toe :P en de thuissituatie is goed) en het ons alleen gaat om een goede uitgangspositie voor onszelf te creëren op de woningmarkt.

Mvg

RoHo

p.s. ook PM is natuurlijk een goede optie om meningen/feiten/nieuwtjes onderling uit te wisselen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat te doen...

Bericht door rambagts »

Een huis kopen is, naast afweging kosten huren en kosten kopen, ook een belegging in stenen waarvan gebleken is dat z'n belegging op lange termijn altijd lucratief is geweest. Eind jaren 70 daalden de prijzen met gemiddeld 35% en het duurde ca 10 jaar voordat deze schade was hersteld. Iemand die toen in zijn huis bleef wonen had er geen last van. Iemand die wilde verhuizen naar een grotere (en duurdere) woning had er ook niet echt last van. Problemen, bij forse daling, zijn er alleen in gevallen van gedwongen verkoop (denk aan echtscheiding, werkeloosheid e.d.) maar NHG en andere verzekeringen kunnen deze schade beperken. Wat de toekomst betreft: Daar valt nu weinig zinnigs over te zeggen. Hou er rekening mee dat je inkomen wel eens minder zal stijgen dan voorheen en dat gemeentes belastingen zullen verhogen als ze minder geld van het rijk krijgen. Hypotheekrenteaftrek zal mogelijk lager kunnen worden. Hou dus rekening met hogere woonlasten in de nabije toekomst en hou ook rekening met fors hogere kosten voor kinderopvang als jullie kinderwensen hebben.
roho
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jul, 2010 4:00 pm

Re: Wat te doen...

Bericht door roho »

Hallo Rambagts,

Een huis is tot op heden een goede investering gebleken waardoor de keuze voor ons ook op het 'kopen' van een huis is gevallen. Maar in onze situatie 'het aankopen van een eerste huis (we zijn nog thuiswonend, en hebben weinig (geen) grote kosten) is het belangrijk om het toekomstbeeld in te kunnen schatten.

Stel; wij gaan ons eerste huis nu kopen (lees 2011) en volgend jaar (2012) dalen de huizenprijzen met 30%. Deze situatie hoeft niet veel uit te maken echter is het natuurlijk wel zo dat we beter een jaar onze koop uit hadden kunnen stellen (hierdoor hoef je 30% minder voor een huis te betalen in theorie).

Ik moet inderdaad al rekening houden met hogere maandlasten en voor de toekomst (lees; over een jaar of 7) willen wij wel een kindje hebben dus daar zitten ook hogere kosten. Wij zitten nu in een periode waarin we gezamelijk gaan verdienen en hierdoor proberen we ook zoveel mogelijk rendement te halen uit de gespaarde gelden in combinatie met een verstandige koop.

Een extra puntjes voor de meedenkers;
Wat is slim om te doen;

* Het spaargeld inbrengen voor het huis en zo een lagere hypotheek kunnen nemen of het geheel financieren om dan het geld achter de hand te hebben?
* De hypotheek de eerste 7 jaar grotendeels proberen af te lossen (lees; ik wil zonder boete aflossen dus max 10% ongeveer per jaar) of gewoon de looptijd volbrengen en zodoende spaargeld overhouden?

Groeten

RoHo
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat te doen...

Bericht door rambagts »

Het risico (of de kans; het is met naar net aan welke kant je staat) dat de huizenprijzen in de nabije toekomst met 30% dalen is te verwaarlozen. Eind jaren 70 gebeurde dat bij een hypotheekrente van ca 13% en een inflatie van 8-9%. Bij de huidige erg lage rentestand is dit scenario wel erg onwaarschijnlijk. Huizen kunnen natuurlijk nog wel wat verder dalen maar die paar procenten zetten mijn inziens te weinig zoden aan de dijk om een aankoopoverweging uit te stellen.
knakkertje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 jun, 2011 9:15 am

Re: Wat te doen...

Bericht door knakkertje »

De hypotheekrenteaftrek blijft voorlopig echt nog wel bestaan, zeker voor starters dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Bovendien verwacht de NVM dat de huizenprijzen in 2011 niet verder dalen, sommigen verwachten zelfs weer een lichte stijging.
Niet overal in nederland is de huizenbubble even groot natuurlijk, in veel gebieden is de lucht er al wel uit.

Bekijk anders ook eens dit artikel over de hypotheekrenteaftrek: spamspamspam
Plaats reactie