Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Endrow78
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 12:04 am

Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door Endrow78 »

Hallo biedingsexperts,

vraagje: mooi huis gezien voor 214.000 k.k.
Mijn hypotheekadviseur zegt dat ik 189.000 kan lenen op mijn salaris, maar daar kan ik nog een starterssubsidie
bij optellen van max. 35.000. Deverkopers gaan pas verhuizen als dit huis verkocht is,ze hoeven dus niet direct weg. Hebben na 3 maand ├®├®n bod gehad,
maar die mensen kregen hun oude huis niet kwijt.

Het huis is in perfecte staat (nieuwe vloer,dakgoten, goeie keuken), maar wel klein. Ik wil 10% van de prijs af hebben en wil daarom beginnen met een bod van 20% eraf. Is een eerste bod van -20%, is 172.000 euro, realistisch? En dan hopen dat de verkopers gaan halveren op 193.000?

Ben benieuwd wat jullie van dit bod vinden,
groeten Endrow
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door rambagts »

De kunst van het onderhandelen is om niet te hoog maar zeker ook niet te laag te bieden. Als je laag biedt probeer dan bod te onderbouwen met feiten (bij www.kadaster.nl kun je nagaan wat recente verkoopprijzen van soortgelijke huizen in zelfde straat of wijk zijn). Als je te laag biedt loop je risico dat je niet serieus genomen wordt en dat onderhandelingen afbreken en soms lastig zijn te herstellen. Ik zou in dit specifieke geval overwegen om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Probeer er eentje te vinden die 10% van de winst (verschil vraagprijs- koopprijs) rekent.

Aan de andere kant: je kunt ook gewoon het bod dat je in gedachten heb plaatsen en dan maar afwachten. Omhoog kan altijd nog. Het zijn slappe tijden.
Migalis
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 aug, 2010 10:43 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door Migalis »

Dat kan alle kanten op. Op dit moment staat mijn huis te koop (230k). Als ik een bod van 20% hieronder krijg wijs ik het per direct af en hoe je ook niet snel terug te komen. Ook ik ben 3 maanden onderweg en zit (gelukkig) niet op de schopstoel.

Van mijn makelaar begrijp ik echter dat er vaak 20% onder de prijs geboden word, het zijn idd slappe tijden. Ik zou ook een aankoopmakelaar overwegen, wellicht kan je ook een vaste prijs afspreken en geen percentage.

Succes
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door rambagts »

wellicht kan je ook een vaste prijs afspreken en geen percentage
.

Bij een vaste prijs is er een risico dat aankoopmakelaar niet het maximale eruit haalt. Waarom zou hij?
Bij een percentage betaal je mischien wat meer aan de makelaar maar als hij een lagere prijs kan onderhandelen (al is het maar 1000 lager) dan ben je per saldo meestal wel goedkoper uit.
Endrow78
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 12:04 am

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door Endrow78 »

Heb inmiddels meer informatie: huizen in de buurt zijn maar 5% onder de verkoopprijs verkocht!! Ik heb een NVM-aankoopmakelaar ingeschakeld (voor 1200 incl. BTW),die hopelijk meer dan 5% van de prijs kan afpraten... :oops:
Ik hou jullie op de hoogte
elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door elevator »

Een koper die komt kijken samen aankoopmakelaar wordt altijd meer serieus genomen .
Wormstek(el)ig
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 11:40 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door Wormstek(el)ig »

Ik hoop dat je alsnog succes hebt gehad met de aankoop van het huis?

Wat je sowieso in de gaten kunt houden, is om bij de onderhandelingen overeen te komen om (al dan niet quasi) een aardig deel aan "inboedel" over te nemen.
Van de totaal overeen gekomen verkoopprijs betaal je dan over dat deel in ieder geval geen overdrachtsbelasting. Ik ben "er te lang uit" om aan te kunnen geven welk deel de belastingdienst doorgaans nog slikt, maar die informatie vind je vast op dit forum. Het scheelt je dan al gauw honderden euro's denk ik.
Voor zover ik mij kan herinneren, moeten de over te nemen goederen wel in een duidelijke lijst zijn opgenomen bij de overdracht.
En, heheh, wellicht scheelt het je ook nog op courtage van de kopend makelaar? ;-)

In 1995 heb ik aan de verkopend makelaar aangegeven direct te willen onderhandelen (en bood ik na bezichtiging bijna 14% onder de toenmalige vraagprijs).
Tijdens de onderhandelingen heb ik aan een andere makelaar opdracht gegeven om het huis te taxeren, wat toen meen ik zo'n 250 gulden kostte. De getaxeerde waarde was (gezien de vraagprijs) in mijn voordeel, want lag op zo'n 10 % onder de vraagprijs.
Op die manier lukte het mij in ieder geval om voldoende serieus over te komen, met een aardige ruggensteun voor onderhandeling in de vorm van de taxatie. Uiteindelijk heb ik het huis op bijna 7% onder de vraagprijs kunnen kopen, dus ook halverwege het eerste bod en de vraagprijs (zonder kopend makelaar).

Als 14% kan, tja, waarom zou het dan niet lukken met een eerste bod van 20% lager, zeker in deze tijd?
Samen met een taxatie op eigen kosten, word je dan gauw serieus genomen denk ik (tenzij de verkoper een volslagen idioot is natuurlijk).
Die "paar Euro's" taxatiekosten is het wellicht waard, en zeker als de taxatieprijs achteraf bezien in jouw voordeel is.
En anders, ben je een ervaring rijker, en lukt het bij het tweede of derde huis (en taxatie) alsnog op die manier...

In ieder geval succes gewenst!

P.S. Ik meen mij te herinneren dat het voordelig kan zijn om in de taxatie te laten aanmerken dat het o.a. ter verkrijging van een hypotheek is. Voor de hypotheek is dan m.i. geen aparte taxatie nodig (trek dat wel even na), en dat is dan een verder voordeel.
justme1973
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 nov, 2010 9:31 am

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door justme1973 »

ik heb twee keer met een aankoopmakelaar gewerkt en dit heeft geen enkele meerwaarde gehad, sterker nog, dit heeft me alleen maar extra geld gekost.
Ik zou het in een volgende keer in ieder geval niet meer doen.

dezelfde ervaringen heb ik met een verkoopmakelaar.

Als je denkt dat je het zelf aankunt zu ik het zeker doen.
Tigertrans
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 nov, 2010 6:21 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door Tigertrans »

Je kunt natuurlijk ook kijken op het kadaster van wat de huidige eigenaar voor het huis heeft betaald (+ welk jaartal)
lays
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 jan, 2010 8:18 pm

Re: Mooi huis: wat moet ik bieden (eerste bod)

Bericht door lays »

Tigertrans schreef:Je kunt natuurlijk ook kijken op het kadaster van wat de huidige eigenaar voor het huis heeft betaald (+ welk jaartal)
en daar dan de kostenkoper bij optellen...dan heb je een idee van wat de verkopers er het liefst minimaal voor willen hebben.....
Plaats reactie