Terugvordering van verschil in aankoopprijzen

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

zaki
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 apr, 2010 11:35 pm

Terugvordering van verschil in aankoopprijzen

Bericht door zaki »

Ik heb in oktober 2009 een nieuwbouwwoning gekocht. Deze wordt waarschijnlijk in juli 2010 opgeleverd.
Ik heb onlangs het bericht gekregen dat de verkoop van de overige woingen slecht gaat en om die reden is besloten de overige appartementen (in het zelfde appartementencomplex) qua verkoopprijs te verlagen.
Is het juridisch haalbaar om me te beroepen op deze nieuwe verlaagde aankkoopprijzen van de overige woningen, zodat ik het verschil terugbetaald kan krijgen? Vooral nu het gaat om een nog niet opgeleverde woning!

:roll:
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Terugvordering van verschil in aankoopprijzen

Bericht door rambagts »

Ik denk niet dat het juridisch haalbaar is je te beroepen op de verlaagde aankoopprijzen. Vergelijk het met een wasmachine die week na aankoop in prijs wordt verlaagd. Verder: de eerste kopers hadden de beste keuze qua lokatie, uitzicht e.d..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Terugvordering van verschil in aankoopprijzen

Bericht door M_1 »

Inderdaad, koop is koop. Jij hebt een koop gesloten voor een prijs die jij acceptabel vond/vindt. Dat andere mensen er minder voor over hebben, betekent nog niet dat jij dan ook maar geld terug zou moeten krijgen. Je zou het nog wel kunnen vragen natuurlijk, maar de bouwer is je niets verplicht.

Aan de andere kant heb jij nu al vroeg zekerheid dat je de woning 'krijgt' en hoef je niet af te wachten welke woningen er nog over zijn. En je hebt misschien al voor de bouw enkele aanpassingen in bv. de indeling kunnen doen, die anderen misschien moeilijker zullen kunnen doen.

Of vergelijk het met het kopen van een keuken. Bij sommige winkels moet je daarvoor flink afdingen om tot een normale prijs te komen. Doe jij dat goed, dan heb je kans dat je duizenden euro's minder betaalt voor precies de zelfde keuken als je buurman, bij precies de zelfde winkel. Ook dan heeft je buurman geen recht om geld terug te vragen, want hij is nou eenmaal akkoord gegaan met de prijs die hem geboden is.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Terugvordering van verschil in aankoopprijzen

Bericht door Makukoe »

Inderdaad heb je juridisch geen grond voor een korting achteraf. Het had zomaar gekund, voor koop en verkoop van een huis zijn wel een paar aparte regels (3 dagen bedenktijd, moet schriftelijk, vraagprijs bieden is niet verplicht een deal, dat soort dingen) waarin zo'n transactie anders is dan een televisie of auto. Maar niet in deze situatie.

Wat niet wegneemt dat het de projectontwikkelaar/verkoper vrijstaat om uit coulance-overwegingen een gebaar te maken. Korting op meerwerk o.i.d. :D
Plaats reactie