Wat gebeurt er in 2031?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door M_1 »

In het kader van de huizenmarkt op de lange termijn vroeg ik mij af wat jullie meningen zijn over de huizenmarkt (en de hypotheekmarkt) in 2031. Even los gezien van mogelijke regeringsplannen, natuurlijk...

Een redelijk groot deel van de mensen heeft vanaf 2031 over een groot deel van de hypotheek geen renteaftrek meer. Maar veel mensen blijven dan nog wel met een schuld zitten. Zouden er veel mensen zijn die dan op zoek zullen gaan naar een goedkoper/kleiner huis? Dit als combinatie van verlagen van schuld + kleinere woonbehoefte vanwege (naderende) pensioenleeftijd? En zou dit dan veel impact hebben op de huizenmarkt? Dwz grotere vraag naar kleinere, comfortabeler woningen? En een groot (over-)aanbod van de wat duurdere eensgezinswoningen?

Daarnaast, zou de hypotheekmarkt en bv. de aandelenmarkt een klap krijgen, omdat veel mensen een deel van hun aflossingsvrije hypotheek zullen willen aflossen met eigen spaar- en aandelenkapitaal?
jetjejobje
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 11:15 pm
Locatie: Ergens in Holland

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door jetjejobje »

Denk dat het wel zal meevallen.

neem mijn zelf als voorbeeld. Waarde huis op moment circa 500 a 550 ton, hypotheekschuld onder de 250 ton, geheel aflossingsvrij, zou niet weten waarom ik dit deel zal moeten aflossen, in 2031?? Hypotheekrente aftrek op zo'n bedrag mooi meegenomen, al zal ik het niet krijgen zal ik geen boterham minder eten, rij nu met dikke wagens rond, als ik straks een oud mannetje ben van 65+ zal ik zeker wat kleiners rijden kinderden de deur uit oftewel minder geld nodig+waardestijging woning inflatie?? al met al lig ik er niet wakker van. Denk dat dit voor de meeste mensen geldt.

Adviseurs maken vaak mensen onnodig bang, dat je in loon terugvalt, restschuld etc etc oftewel dat je je ervoor moet verzekeren in een vorm van een potje ofzo, ik dus mooi niet.

ps ik weet nu niet zeker dat de geldverstrekker je kan verplichten het af te lossen de restschuld van zeg maar 250 ton af te lossen.?? zo ja dan wordt het anders.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door M_1 »

Ik betwijfel of jou situatie zo representatief is voor de gemiddelde woningbezitter. Volgens mij zullen veel mensen eerder ook een huis van een kwart miljoen hebben, en zal ook lang niet iedereen in grote wagens kunnen rondrijden.

Voor een gezin met bv. 2 keer modaal en hypotheeklasten die een kwart van het bruto inkomen opslokken, denk ik dat de restschuld nog wel eens impact zou kunnen hebben. Natuurlijk zal de schuld over 30 jaar nog maar half zo zwaar wegen, maar als door het wegvallen van de aftrek de lasten ook met 2/3 toenemen, ben je per saldo niet zo heel veel voordeliger uit. Bovendien is het toch wel een klap als je van het ene op het andere jaar ineens duizenden euro's extra hypotheeklasten voor je kiezen krijgt.

Je spreekt ook over de grote overwaarde, ook vanwege de waardestijging van de woning. Ik ben het met je eens dat de schuld ten opzichte van de woningwaarde steeds kleiner zal worden, en dat de schuld op zich dus geen probleem hoef te zijn. Maar de hypotheeklasten komen wel elke maand terug. Wat ik mij dan dus afvraag, als zo'n 2 × modaal gezin na 30 jaar de keuze heeft om te blijven wonen met een niet aftrekbare schuld, of om de overwaarde te gelde te maken en een iets kleinere woning te kopen zonder schuld, dan denk ik dat er best wel wat mensen voor verhuizen kiest. En als er in 2031 in een keer heel veel mensen worden geconfronteerd met het niet meer aftrekbaar zijn van (een deel van) de hypotheekschuld, dan zou ik denken dat zelfs als maar een klein deel van de mensen op zoek gaat naar iets kleiners, het toch een flinke impact op de woningmarkt kan hebben.

(Of je de restschuld van in jou geval bv. 250 duizend na 30 jaar zou moeten aflossen hangt trouwens ook van je hypotheek af. Sommige hypotheken hebben een looptijd van 30 jaar, andere hypotheken hebben geen eindtijd, of een heel grote looptijd. Hoe het bij jou zit, kun je in de papieren nagaan. Eventueel zou je natuurlijk kunnen oversluiten, maar om daarmee te wachten tot je 65+ bent, is niet handig, omdat je dan veel lastiger een nieuwe hypotheek kunt krijgen.)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door rambagts »

Wat er na 2031 gebeurt is natuurlijk helemaal afhankelijk van de welvaartsontwikkeling in de komende decennia. De eerstvolgende 2 kabinetsperiodes wordt het de broekriem aanhalen (weinig of nauwelijks loonsverhogingen) en als de rente ook nog eens gaat stijgen komen woningbezitters al dik voor 2031 in de problemen. Die ontwikkeling hebben we ook rond 1980 meegemaakt met hyp. rentes van 13% en inflatiecijfers van rond 8% per jaar. De huizenprijzen kelderden met ca 30% maar bijna iedereen heeft het overleefd en velen zijn het alweer vergeten.
jetjejobje
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 11:15 pm
Locatie: Ergens in Holland

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door jetjejobje »

Wat er na 2031 gebeurt is natuurlijk helemaal afhankelijk van de welvaartsontwikkeling in de komende decennia. De eerstvolgende 2 kabinetsperiodes wordt het de broekriem aanhalen (weinig of nauwelijks loonsverhogingen) en als de rente ook nog eens gaat stijgen komen woningbezitters al dik voor 2031 in de problemen. Die ontwikkeling hebben we ook rond 1980 meegemaakt met hyp. rentes van 13% en inflatiecijfers van rond 8% per jaar. De huizenprijzen kelderden met ca 30% maar bijna iedereen heeft het overleefd en velen zijn het alweer vergeten.

Ben het met je eens, denk dat de meeste al voor 2031 in de problemen komen, veel te dure huizen tov salaris/inkomen, te groot willen doen voor anderen, wat mij opvalt is velen hebben een doorlopend crediet/lening etc etc.

Kijk die 13% rente waar iedereen het over heeft was maar kortstonding en vlg mij gold dat ook voor de variabele rente alleen. Voor de mensen met een spaarhypotheek weer gunstig toch??
Wat ook gunstig was de vergoede rente op je spaarrekening vloog ook de lucht in dus ergens inleveren an de andere kant terugpakken, beetje het iedee van een weegschaaltje. Gewoon gezond verstand gebruiken kom je een heel eind.

Mijn variabel bij mijn vorige huis stond ook ff op 6,7 % geloof ik had ook ergens in 2005 3% gehad, alles overleeft.
Die 6,7 % was de piek maand later werd het 6,5 2 mnd later werd het 6,3 etc etc dus niks spannends voor mij.
En op moment lekker de ABN euribor+vaste opslag, zit geloof ik nu voor nog geeb 1,8% en hier gaat nog eens hypotheekrente aftrek er overheen.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door Makukoe »

jetjejobje schreef:En op moment lekker de ABN euribor+vaste opslag, zit geloof ik nu voor nog geeb 1,8% en hier gaat nog eens hypotheekrente aftrek er overheen.
Voor een beperkt deel dan, want met een eigenwoningforfait van 525.000 x 0,055% = 2887 en hypotheekrente 250.000 x 1,8% = 4500 is je aftrek beperkt tot 1613 euro (x 52%? = 839) 8)
Maar met zo'n overwaarde als jij hebt is er geen vuiltje aan de lucht - lekker zo laten zou ik zeggen.
jetjejobje
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 11:15 pm
Locatie: Ergens in Holland

Re: Wat gebeurt er in 2031?

Bericht door jetjejobje »

Makukoe schreef:
jetjejobje schreef:En op moment lekker de ABN euribor+vaste opslag, zit geloof ik nu voor nog geeb 1,8% en hier gaat nog eens hypotheekrente aftrek er overheen.
Voor een beperkt deel dan, want met een eigenwoningforfait van 525.000 x 0,055% = 2887 en hypotheekrente 250.000 x 1,8% = 4500 is je aftrek beperkt tot 1613 euro (x 52%? = 839) 8)
Maar met zo'n overwaarde als jij hebt is er geen vuiltje aan de lucht - lekker zo laten zou ik zeggen.
Ja executie waarde ligt een flink stuk lager, dat geluk had ik met da vorige rijtjes huis ook, was 206000 euro had hem mooi verkocht voor 248000 ;-)

bij dit huis idem ;-)

Mijn hypotheek is ook niet meer te krijgen ;-) werd voor de bank te duur hebben ze afgeschaft, eindelijk een keer meevaller voor mij.

maar goed lijkt of ik hier de popie jopie uithang, maar om het zo te krijgen heb ik mij d eplurus gewerkt, waneer anderen gingen slapen stappen ging ik werken, nu pluk ik er de vruchten van.
Plaats reactie