Huis verkopen of niet???

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

buisman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 mar, 2010 9:15 pm

Huis verkopen of niet???

Bericht door buisman »

Goedenavond,

Ik heb een woning waar ik het prima naar mijn zin heb. Alleen met de heisa rond de hypotheekrente-aftrek wordt ik toch en beetje nerveus,want: ons huis heeft nu een aardige overwaarde. Maar zoals ik nu hoor op de radio kan het flink gaan dalen,als ze het doorzetten.
Nu is mijn vraag,nu verkopen of zal het allemaal wel meevallen en ben ik niets ''straks'' al mijn overwaarde kwijt of valt daar niets over te zeggen?

Hartelijke groet,
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door Makukoe »

Tja, verkiezingstijd en de progressieve partijen presenteerden de afgelopen dagen een voor een hun verkiezingsprogramma. Maar dat wil nog niet zeggen dat er de komende 4 jaar radicale dingen gebeuren. Niet radicaler dan de afgelopen 6 jaar, toen de aftrekmogelijkheden ook best wel flink zijn ingeperkt. Straks komen VVD, CDA en PVV met hun programma en dan krijgt dat weer de aandacht.

Niet schrikken trouwens als de "ambtelijke werkgroepen" straks in april hun bezuinigingsideeën gaan presenteren. 8)

Wat zou je trouwens doen als je nu "in paniek raakt" en je huis te koop zet omdat je bang bent dat volgend jaar de huizenmarkt instort. Een ander (nu ook nog "te duur") huis kopen met alle bijkomende kosten koper en verhuiskosten waar je het misschien minder naar je zin gaat hebben? Of wachten (intussen ergens logeren/huren) op de crash voordat je iets anders koopt?

Zelf heb ik ook een aardige overwaarde en het ook naar mijn zin, ik blijf lekker zitten met m'n relatief lage maandlasten. :D
buisman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 mar, 2010 9:15 pm

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door buisman »

Beste Makukoe,

Vooraf wil ik even bedanken voor je vriendelijke advies. :) Dit gebeurd niet altijd.

Maar om antwoord te geven. Het is inderdaad afwachten,maar ik ga dan geen koophuis meer nemen maar een huurhuis.
In tegenstelling tot jou ga ik dan ongeveer 60% omlaag met al mijn vaste lasten. (en deze zijn best,al zeg ik het zelf, aan de hoge kant) Dus begrijpelijk dat jij blijft zitten waar je zit. :wink:
Ik heb namelijk een heel leuk huurhuis gezien vandaar mijn vraag over het verkopen.

Deze kwestie blijft natuurlijk lastig,wel/niet verkopen. Maar ik denk met het huidige systeem dat er binnnen een aantal jaar toch heel flink wordt bezuinigd en wij er dan misschien de dupe van worden.

Hartelijke groet.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door M_1 »

Ik zie mijn huis vooral als woning, niet als belegging... Beetje flauwe opmerking misschien, maar ik vind bij een woning vooral van belang of je je woonwensen kunt vervullen. Soms kan dat niet bij huren. En soms kan dat juist niet bij kopen.

Maar als je toch al twijfelt over of je wilt blijven wonen waar je nu zit of niet, dan is de overweging huren of kopen natuurlijk een verstandige afweging. (Een overweging die maar weinig mensen maken, trouwens, terwijl dat wel een verstandige overweging is.) Je moet je daarbij trouwens ook afvragen of je het erg vindt dat je misschien je huis niet volledig naar je eigen wensen kunt aanpassen.

Je schrijft dat je woonlasten in het mogelijke huurhuis flink omlaag gaan. Ik neem aan dat het dan ook een ander soort huis is dan wat je nu hebt. Heb je ook gekeken hoeveel een met het huurhuis vergelijkbaar koophuis zou moeten kosten? Dan heb je een indicatie of de huur vergeleken met kopen hoog of laag is.

Als je bang bent voor een waardedaling van je huis, als gevolg van de aanpassingen aan de hypotheekrenteaftrek, dan kun je natuurlijk je huis te koop zetten. Het is nooit prettig om in angst te leven over zulke dingen. Maar het is wel de vraag of je huis in de huidige markt opbrengt wat je zou willen. En of de komende maatregelen zo'n schokeffect zullen hebben als je vreest. Want vergeet niet dat ook de afgelopen jaren al flink in de hypotheekrenteaftrek is gesneden: alleen nog rente voor de eigen woning aftrekbaar, bijleenregeling, maximaal 30 jaar aftrek etc. De gevolgen daarvan waren niet heel schokkend.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door Makukoe »

buisman schreef:Deze kwestie blijft natuurlijk lastig,wel/niet verkopen. Maar ik denk met het huidige systeem dat er binnnen een aantal jaar toch heel flink wordt bezuinigd en wij er dan misschien de dupe van worden.
Dat denk ik ook, het zal alleen heel erg afhangen van de vorm waarin men het doet. De ene partij wil hypotheken onder 2 of 3 ton geheel ontzien, de ander stelt snijden over de hele linie voor. Dus of iedereen er veel last van gaat krijgen of dat het maar net van je individuele geval afhangt blijft koffiedikkijken.

Zo pakt de meest recente inperking (afschaffen goedkoperwonenregeling) heel slecht uit voor een heel beperkte groep, terwijl de bijbehorende verruiming (meefinancieren van hypotheekkosten bij doorstromers) voor een grote doelgroep een heel beperkt voordeel heeft. En dan zegt de staatssecretaris doodleuk: "dus per saldo is er niets ingeperkt". Macro-gezien klopt dat, maar die kleine groep zit met de gebakken peren.
(zo, even een beetje frustratie kwijt :) )

Maar het kan best zijn dat je, als je nu verkoopt en gaat huren, over een paar jaar constateert dat het een briljante zet is geweest. Mits je de geincasseerde overwaarde verstandig bewaard hebt natuurlijk.

Ter relativering: een vriend van mij (registeraccountant) is vastbesloten om het kopen van zijn eerste koopwoning uit te stellen totdat "de huizenmarkt instort wegens het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek", hij schatte het op hooguit drie jaar. De eerste keer dat hij dit stellig verkondigde was in 2002.
Hij huurt nog steeds en heeft stiekem een beetje spijt.....
buisman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 mar, 2010 9:15 pm

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door buisman »

M_1 : Ik heb het ook nooit als beleggingsobject gezien,alleen wel geweten dat door de flinke verbouwingen (onze woonwens) het omhoog is gegaan.En natuurlijk de prijzen hier in de buurt. Het natuurlijk wel eens vaker door mijn hoofd geschoten om misschien te verkopen,maar nooit concreet en nu deze berichten overal in de media zijn ,ben ik er serieus over gaan denken.

Het huurhuis verschilt inderdaad (mede door onze verbouwingen),maar dat is voor mij persoonlijk niet een heel groot probleem.
In ieder geval bedankt voor de reactie.


Makukoe: Dat is ook wel eens prettig, even flink 'schelden' :)

Dat is ook de reden dat ik er nu serieus over aan het nadenken ben.

Wie weet heeft je vriend over een paar jaar een koophuis :wink:
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis verkopen of niet???

Bericht door M_1 »

Even over een andere boeg. Je kunt blijkbaar door de verhuizing je woonlasten met 60% omlaag brengen, waarbij de verschillen met je oude huis blijkbaar niet een heel groot probleem zijn. Dan vraag ik me af waarom je, los van de hele hypotheekrentediscussie, niet sowieso gaat verhuizen?

Want eerlijk is eerlijk, in sommige delen van het land zijn de prijzen van koopwoningen en huurwoningen zo uit elkaar gaan lopen, dat voor sommige soorten huizen de rentelasten van een koopwoning veel hoger zijn dan de huur van identieke huurwoningen. (Volgens mij vooral voor de iets duurdere eensgezinswoningen.) Maar vanwege o.a. het idee dat koopwoningen altijd in prijs zullen stijgen, bij gelijkblijvende lasten, terwijl je bij huur alleen maar jaarlijks meer huur gaat betalen, zijn/waren veel mensen bereid om de hogere lasten bij koop voor lief te nemen.

Als jij zo'n relatief goedkoop soort huurhuis op het oog hebt, dan kan het best een goede beslissing zijn om te gaan huren.
Plaats reactie