bestaand huis (bouwval)

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

zuiko
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 nov, 2009 4:03 pm

bestaand huis (bouwval)

Bericht door zuiko »

Hallo

We hebben een vrijstaandhuis op het oog wat helemaal gerestaureerd moet worden, er zit geen verwarming in en staat al lang leeg.
Wij (gezin 3 kinderen) zouden het huis net krap kunnen kopen, maar wel ons droomhuis.
mijn man kan alles zelf :D in zijn vrije uurtjes met behulp van andere timmermannen.
Tevens willen wij ernaast gaan wonen in woonunits.

Mijn vraag is iemand ervaring met wonen in een woonunit? hoeveel jaar trek je voor zo.n project uit?
er we kunnen het huis in gedeelde betaling kopen nu en volgend jaar, dus eigenlijk lijkt me dat wel gunstig en de rente variabel zetten?

groeten zuiko
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door M_1 »

Voor zulke tijdelijke bewoning zijn de eisen die de gemeente stelt ook van belang. En onderschat vooral de materiaalkosten niet...
zuiko
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 nov, 2009 4:03 pm

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door zuiko »

gemeente/ we staan toch op eigen grond? :)
en gedeelde betaling iemand weleens meegemaakt?
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door Makukoe »

zuiko schreef:gemeente/ we staan toch op eigen grond? :)
Je kunt bij de gemeente informeren of en zoja welke vergunningen je nodig hebt. In de gemeente waar ik woon heb je bijvoorbeeld voor het plaatsen van een tijdelijke cabin in je tuin een vergunning nodig. Dat is dan meestal geen probleem maar er zitten wel voorwaarden aan vast, de tijdelijk woonunit mag er bijvoorbeeld maximaal 3 jaar staan en moet zijn aangesloten op de riolering.

En voor het verbouwen van je huis heb je misschien ook nog (lichte) bouwvergunningen nodig . Kun je nakijken op http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online. (of navragen bij de gemeente, die heeft tenslotte ook info over bestemmingsplan en welstandseisen).
Met een handige man is een extra dakkapel of een serre qua kluswerk weliswaar geen punt, maar een lichte of reguliere bouwvergunning is vaak wel vereist. En misschien heb je ook nog te maken met een welstandscommissie. Dat kan in de praktijk best meevallen en gesmeerd verlopen, maar het is niet handig om het te "vergeten".

Dat de tuin eigen grond is en het huis je eigendom maakt daarbij niet uit.


Wat de gedeelde betaling betreft: wat houdt het voorstel precies in?
zuiko
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 nov, 2009 4:03 pm

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door zuiko »

hallo,

bedankt voor uw reactie! zal eerst goed gaan informeren bij de gemeente
de gedeelde betaling is voor het aankopen huis, nu 125.000 en volgens jaar 125.000 euro :wink:
klinkt aantrekkelijk :P
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door Makukoe »

zuiko schreef:de gedeelde betaling is voor het aankopen huis, nu 125.000 en volgens jaar 125.000 euro :wink:
klinkt aantrekkelijk :P
Dus de verkoper leent jullie 125.000 tegen 0% rente, af te lossen na 1 jaar? En zo ja: wil de verkoper dan een 1e of 2e hypthecaire inschrijving?

(ik heb een paar maanden geleden te maken gehad met zo'n aanbod van gedeelde betaling, maar daar wilde de verkoper een 1e hypothecaire inschrijving. Dat is leuk als je een hoop eigen geld hebt of een familielening, maar heb je weinig aan als je een financiering bij de bank nodig hebt)

Het klinkt aantrekkelijk maar vooral als verkoopargument en om de aandacht te trekken van kopers (net als een gratis auto bij aankoop van een woning, al is het nieuwtje daar inmiddels wel vanaf). Je hebt waarschijnlijk meer aan 10.000 korting op de prijs.... :wink:

Heb je al in beeld hoeveel financiering (inclusief verbouwingskosten) je nodig hebt en hoe je dat wilt regelen?
zuiko
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 nov, 2009 4:03 pm

Re: bestaand huis (bouwval)

Bericht door zuiko »

wij zijn wat dat betreft niet zo bekend met hypotheken, en aan het orienteren.
dit forum is ideaal :) hiervoor.

het huis staat voor 190.000 te koop en 60.000 willen we voor de verbouwing opnemen.
dus die 250.000 wat ik hiervoor schreef is het totaal plaatje.
dus kunnen we beter de prijs gaan proberen te drukken.

mijn eerste geachte was het eerste jaar 95000 euro, zitten we voorlopig goedkoop :evil:
ik ga nog verder op onderzoek uit, hoe het precies zit, met de rente.
bedankt voor de voorlopige uitleg :wink:
Plaats reactie