Eerst huren, vervolgens kopen

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

keesjan
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 nov, 2009 6:34 pm

Eerst huren, vervolgens kopen

Bericht door keesjan »

Beste allemaal,

wie zou mij het constructie huis huren, vervolgens kopen kunnen uitleggen??
Een vriendin van mij heeft haar droomhuis gevonden, maar haar vriend (zelfstandig ondernemer) heeft nog niet genoeg boekhoudingen die hij aan de bank kan voorleggen. Ze komen 1 ton tekort.
Nu is hun idee om voor te stellen om de woning voor 2 jaren te huren, vervolgens te kopen. Zijn verkopers er happig in?

Of is er misschien een andere oplossing??

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Eerst huren, vervolgens kopen

Bericht door Makukoe »

keesjan schreef:Beste allemaal,
Nu is hun idee om voor te stellen om de woning voor 2 jaren te huren, vervolgens te kopen. Zijn verkopers er happig in?
Normaal gesproken zal de bank daar niet mee akkoord gaan, zelfs al zouden wanhopige verkopers het willen.
Er is een reëel risico dat je vriendin en haar vriend ook over 2 jaar de hypotheek niet rond krijgen. Of dat ze elkaar tegen die tijd niet meer lief vinden.

Stel dat verkopers en bank het zouden willen, heb je verschillende manieren om het in te vullen. Bijvoorbeeld een tijdelijk huurcontract met een koopoptie. Of een tijdelijk huurcontract plus koopcontract met uitgestelde levering en ontbindende voorwaarden.

Ik ken wel een paar praktijkgevallen waar dit is gedaan of geprobeerd, maar daar kwam (meestal voor de verkoper, soms voor de koper) vaak ellende van.
Plaats reactie