Eerst verkopen ?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Eerst verkopen ?

Bericht door elevator »

We hebben een probleempje .
Ons huidige huis komt volgende week in de verkoop .
En ik zie dat een droomhuis net te koop is !
Ik heb altijd gezegd dat ik pas een huis koop als ik mijn oude huis heb verkocht .
Nu zijn wij in gelukkige omstandigheid dat we een financiele meevaller hebben .
We zouden het andere huis kunnen kopen met hypotheek lasten die voor ons haalbaar zijn .
Maar dan is er geen geld voor de renovatie.
Wat is wijsheid ?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door M_1 »

Waar je ook naar moet kijken: hoe courant is je huis? Heb je een redelijk 'uniek' huis, waarvoor waarschijnlijk niet veel potentiele kopers zijn en waarvoor er nou net iemand moet zijn die er op valt, of heb je een tamelijk 'standaard' huis, waarvoor waarschijnlijk veel potentiele kopers zijn? Dus zit het er in dat je je huis binnen een redelijke tijd voor een redelijke prijs verkocht kunt krijgen, of kan het goed zijn dat je je huis na 2 jaar nog niet hebt verkocht?

En ook andersom, heb je heel specifieke eisen en ben je op zoek naar een redelijk 'uniek' huis, waarvan er waarschijnlijk niet zo veel zijn en waarvoor je misschien nog jaren moet wachten tot er weer iets van jou smaak te koop komt? Of komen er regelmatig mooie huizen in de verkoop maar is dit huis voor jullie net wat mooier dan de rest?
elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door elevator »

M_1 schreef:Waar je ook naar moet kijken: hoe courant is je huis? Heb je een redelijk 'uniek' huis, waarvoor waarschijnlijk niet veel potentiele kopers zijn en waarvoor er nou net iemand moet zijn die er op valt, of heb je een tamelijk 'standaard' huis, waarvoor waarschijnlijk veel potentiele kopers zijn? Dus zit het er in dat je je huis binnen een redelijke tijd voor een redelijke prijs verkocht kunt krijgen, of kan het goed zijn dat je je huis na 2 jaar nog niet hebt verkocht?

En ook andersom, heb je heel specifieke eisen en ben je op zoek naar een redelijk 'uniek' huis, waarvan er waarschijnlijk niet zo veel zijn en waarvoor je misschien nog jaren moet wachten tot er weer iets van jou smaak te koop komt? Of komen er regelmatig mooie huizen in de verkoop maar is dit huis voor jullie net wat mooier dan de rest?
We hebben een redelijk standaard 2 onder 1 kapper en goed onderhouden
Maar wel veel aanbod van dit soort huizen in deze omgeving en weinig verkopen .
Het nieuwe huis wat nou wordt aangeboden past precies in ons verlanglijstje .
Ik denk er over om de vraagprijs 10.000 euro te laten zakken .
De nieuwe woning is volgens ons ook scherp geprijst .
Kun je later als het nieuwe huis aan onze neus voorbij gaat de vraagprijs van ons eigen huis weer omhoog doen ?
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door Makukoe »

elevator schreef:Kun je later als het nieuwe huis aan onze neus voorbij gaat de vraagprijs van ons eigen huis weer omhoog doen ?
Dat kan zeker - maar dan in de zin dat het niet verboden is. Het staat een verkoper vrij om de prijs weer omhoog te schroeven. Maar voor je onderhandelingspositie is het meestal slecht, want een potentiele koper weet weet dat je een tijdje op een lagere vraagprijs hebt gezeten en zal die wetenschap meenemen in de onderhandeling. En omdat we in een kopersmarkt zitten is dat niet fijn. Makelaars zeggen daarom meestal "omlaag kun je altijd, omhoog niet".
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door M_1 »

De onderhandelingen hoeven toch ook geen maanden te duren? Als je het huis zou 'krijgen', dan kun je alsnog de vraagprijs verlagen. En je kunt altijd in de onerhandelingen met je 'nieuwe' huis meenemen dat je pas over een tijdje wilt verhuizen.
iamcj
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 2:22 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door iamcj »

elevator schreef: Ik heb altijd gezegd dat ik pas een huis koop als ik mijn oude huis heb verkocht .
Je hebt toch stiekum in de pot met snoep gekeken. :wink:

Je kunt het nu opeten, maar misschien krijg je er later spijt van.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door M_1 »

Tsja, maar misschien eet iemand anders het snoep dan op...
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door Treasa »

M_1 schreef:Tsja, maar misschien eet iemand anders het snoep dan op...
Kan wel beter voor de lijn zijn...
Waar je jezelf het beste bij voelt.

Persoonlijk zou ik met mijn makelaar gaan zitten en hem/haar om advies vragen.
Volgende keer maar niet meer in de pot snuffelen LOL
elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door elevator »

Heb toch doorgepakt .... :)
We hebben een bod gedaan op het aankoop huis met de ontbindende voorwaarde dat ons oude huis verkocht is . :?:
Ben 10 % onder de vraagprijs daan zitten en de makelaar zal dit overbrengen aan de verkoper .
Intussentijd blijft het huis te koop en bij een hoger bod van een ander moeten ze mij eerst een kans geven .
Er wordt een contract gemaakt als de verkoper accoord gaat .
Waar zou ik op moeten letten bij zo'n contract ? :twisted:
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door rambagts »

quote: Waar zou ik op moeten letten bij zo'n contract ?

Dat daarin het zelfde staat wat je mondeling bent overeengekomen met de makelaar. Zonodig aangevuld met een bepaling dat je binnen ?? (probeer 2 maanden) kan afzien van de koop als je binnen die termijn geen hypotheek kan krijgen van max. (bijvoorbeeld 110%) van de koopprijs tegen de gebruikelijke voorwaarden voor dat soort huizen bij 2 geldverstrekkers.

Bijvoorkeur ook, als het een ouder huis is, opnemen dat je een bouwkundige keuring wilt en dat eventuele herstelkosten boven een bepaald bedrag of percentage van de koopprijs voor rekening van de verkoper komen. Leg ook vast dat je t/m ../../.. (exacte datum) een beroep kunt doen op de ontbindende voorwaarde en hoe (per e-mail, fax, aangetekende brief) en wanneer deze mededeling uiterlijk bij de verkoper (of makelaar) moet binnen zijn.
En dan natuurlijk wel hopen dat de verkoper ook z'n contract nog wel wilt ondertekenen.
elevator
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 30 sep, 2009 2:52 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door elevator »

Het bod met het voorbehoud is afgewezen door de verkopers .
Ze hadden na ons ook weer kijkers .
Jammer
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Eerst verkopen ?

Bericht door rambagts »

Niet alle kijkers zijn potentiele kopers. Even afwachten en dan weer eens contact opnemen met de makelaar en misschien je bod iets verhogen en zeg er dan bij dan verkoper 48 uur bedenktijd krijgt omdat je ook een ander huis op het oog hebt.
Plaats reactie