NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Saartje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 06 jul, 2009 7:15 pm

NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door Saartje »

Beste mensen,

De nvm kijk constant 1 jaar terug in de tijd voor het bepalen van de huizenprijs. Dat wordt dan als referentiepunt genomen.
Echter nu ineens voor kwartaal 2 kijkt men ineens naar het eerst kwartaal ipv een jaar terug.

Beste mensen bij deze geef ik jullie dan ook de daadwerkelijk cijfers tov ├®├®n jaar geleden.
- tussenwoning: -8,8%
- hoekwoning: -11,5%
- 2 onder 1 kap: -12,21%
- Vrijstaand: -14,42%
- Appartement: -13,14%

Bron;
http://www.nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=nvm103526

Al met al een heel smerig spelletje wat er gespeelt wordt, en ik vraag me af of dit niet strafbaar is.
Saartje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 06 jul, 2009 7:15 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door Saartje »

Omdat er per kwartaal wordt gerefereerd aan aan ander kwartaal naargelang dat positiever uitkomt.
Strafbaar vraag ik me gewoon af, maar feit is dat als ze dezelfde referentie periodes gehanteerd zouden hebben zoals altijd, je het hebt over een gemiddelde daling van 14%.

Daarnaast vraag ik me af waarom ze eht van deze kant benaderen en niet gewoon de verkopers proberen de prijzen te laten zakken.
Voor die paar tientjes minder, pak je dan toch liever het geld om in ieder geval solvabel te blijven.

Maar het NVM zal binnenkort ook wel tot deze conclusie gaan komen.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door Makukoe »

Ach, een inmiddels oud gezegde luidt: je hebt leugens, je hebt grove leugens en je hebt statistieken.
De basisgegevens "kloppen" vaak wel (hoewel regelmatig onvoldoende representatief) maar staan als je geluk hebt in een bijlage. De selectieve interpretatie en het ronkende persbericht dienen vooral het belang van degene die het naar buiten brengt.

Onfatsoenlijk, maar niet strafbaar.
Laatst gewijzigd door Makukoe op vr 10 jul, 2009 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door M_1 »

Het is gewoon nieuwswaardiger dat de prijzen hoger zijn dan vorig kwartaal dan dat ze lager zijn dan vorig jaar. Daarom komt dat als meest opmerkelijke observering in de kop.
voogdj
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 12:52 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door voogdj »

@Saartje

Dat noem ik nog eens manipuleren. De door jou vermelde dalingen van de huizenprijzen zijn incorrect. Lees je het rapport van NVM goed en vergelijk je 2de kwartaal 2009 met 2de kwartaal 2008 dan zie je dat de prijsdalingen , welk kriterium je ook gebruikt (ik geef een zekere voorkeur aan zuivere kwartaalcijfers, prijs per m2) in de orde van grootte van 3 tot 5% zijn en beslist niet boven 10% zoals jij vermeldt. Zou het gewoon niet juist citeren , manipuleren dus van door NVM gepublicerede cijfers niet strafbaar moeten zijn?
voogdj
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 12:52 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door voogdj »

zie ook de mei-cijfers van het kadaster (maandelijks vastgoedbericht) . Vergelijking van de prijzen van verkochte bestaande woningen mei 2009 tov mei 2008 dat voor de onderscheiden woningtypen de prijsdalingen tussen 1,5 en 3% zijn. Gezien de sterke daling van het aantal verkopen een opmerkelijk geringe prijsdaling. Dat zou kunnen betekenen dat indien de huizenmarkt weer aantrekt er een behoorlijke prijsstijging te zien zal zijn. De zeer lage hypotheekrentestand van dit moment kan ook een nogal dempende rol hebben op de prijsdaling.
voogdj
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 12:52 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door voogdj »

zie dit rapport van Standards &Poor voor een recente (rapport van 24.6.2009) prognose van de huizenprijs in o.m. Nederland:
daling in 2009: 5%, daling in 2010 : 2%, stijging in 2011: 4%

"Economic Research: European Economic Forecast: The Enduring Correction In Housing Markets"
voogdj
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 12:52 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door voogdj »

zie ook dit bericht van 10.07.2009 van de Vereniging Eigen Huis dat de NVM-cijfers betrouwbaar noemt (en terecht wel wijst op seizoensinvloeden bij vergelijking van kwartaal-op-kwartaalcijfers):

http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigen ... ouwbaar.ht
voogdj
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 12:52 pm

Re: NVM Nieuwste cijfers MANIPULATIE

Bericht door voogdj »

zie voor een methodologische beschouwing over het meten van huizenprijzen Themabericht 2009/10 van de Rabobank. Daar komen ook vergelijkingen tussen reeksen van huizenprijzen uit diverse bronnen aan de orde.

http://overons.rabobank.com/content/ima ... -86275.pdf
Plaats reactie