Huis nu kopen of afwachten?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door mister_y »

wat betreft Funda, het aanbod is idd onevenredig hoog, de markt is slecht en als je ziet wat er verkocht wordt is het alleen de aantrekkelijk geprijsde huizen op een goede locatie in een aantrekkelijk gebied, het liefst met een goede onderhoudshistorie en afgestemd op lage energiekosten. Ook daarin is de keuze van de consument veilig te noemen. De makelaars klagen steen en been, de projectontwikkelaars in en rond de steden hobbelen redelijk door en de verkoop van hypotheken is op dit moment niet slecht te noemen.

Hypotheken en woonlasten worden rap duurder, prijzen dalen nog steeds licht en toch denk ik niet dat deze trend zich door gaat zetten omdat de vraag naar vooral kleinere woningen simpelweg veel groter gaat worden. Ik denk dat mensen zich op een gegeven moment gaan realiseren wat men kan kopen met zijn zuurverdiende geld en men daar genoegen mee moet gaan nemen en dat de desinteresse verdwijnt zodra de markt zich stabiliseert, huren hard toenemen en blijkt dat rentes hard gaan stijgen. Men krijgt vanaf ongeveer nu, simpelweg minder waar voor zijn geld en toch blijft kopen interessant vanwege de kapitaalopbouw. Dat van de boot missen dat is nu echt aan de orde. Banken kunnen zich straks door de nieuwe maatregelen weinig langlopende hypotheken meer gaan verstrekken (moet worden afgedekt) en dus zal men zich gaan richten op kleinere hypotheken voor een kortere looptijd. De markt schept zodoende aan beide zijden, de bank vind dit prima en de vraag van de klant (veelal starters) naar dit product is hoog
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

Er zijn niet misschien minder starters Superkees, het is een feit dat het er minder zijn.
De generatie geboren in 1983 is t.o.v. de generatie van 1969, met maar liefst 26,2% afgenomen (in aantallen mensen)! (CBS)
Als ik even bij de generatie van 2007 kijk, is die weer 8% minder in aantal t.o.v. generatie 1983.

Conclusie: Nu veeeeel minder starters dan 10-20 jaar geleden en 20 jaar lang een verdere geleidelijke afname.
Daarbij zijn die zeldzame starters dus steeds minder vaak tweeverdieners omdat ze vaker en langer alleen blijven.

De vraag aan de onderkant van de markt wordt dus groter. Dat betekent dat voor het grootste deel van de markt dus een neerwaartse druk blijft bestaan. In opsplitsen van de meeste huidige woningen komt in de praktijk niets. Dat zou bij de bouw meegenomen moeten zijn.
Als we nu ineens economisch 4% per jaar gaan groeien en de rente blijft laag, wordt alles weer anders. Maar gezien het feit dat we om de zoveel maanden weer een paar miljard weggeven aan de PIGS-landen, zie ik dat niet gebeuren.

Ik blijf het vreemd vinden hoor. Die veelvoud stijgende vraag van mister_y maar het huizenaanbod blijft stijgen en die prijzen blijven dalen!
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door mister_y »

@Moesker

Je haalt van alles doorelkaar

ten eerste is VRAAG niet hetzelfde als het AANTAL MENSEN. De vraag wordt simpelweg bepaald door de mensen die daadwerkelijk een huis zoeken en dat zijn er veel meer tegenwoordig dan voorheen (door veel meer scheidingen, jongeren die langer alleen blijven, ouderen die alleen overblijven en jonge gezinnen met weinig mogelijkheden etc etc ) Ook is de huurmarkt veel kleiner geworden tov voorheen

ten tweede is het aantal STARTERS iets anders dan de ALGEHELE VRAAG aan de onderkant van de markt

voor statistiek heb je veel meer nodig dan kerncijfers CBS, deze moeten gecombineerd zijn met toekomstige diagrammen, daarover beschik je niet en word een beetje moe van deze continu weerleggingen . Als je niet weet cijfers juist te interpreteren en om te gaan met parameters, wat ben je hier dan in vredesnaam aan het doen behalve te bashen,

de markt is slecht ECHTER de onderkant van de markt is veel te smal om aan de vraag te voldoen,

de grote huizen verkopen slecht maar juist in steden worden veel opdelingen gemaakt van voorheen grote huizen in appartementen complexen.

Sorry Moesker maar ik vind je weerleggingen van een bedenkelijk laag niveau
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

@mister_y

Je woorden klinken als iemand uit de makelaardij of hypotheekadvisering. Het is net als met religieuzen: Als de waarheid niet doordringt, moet discussies uit de weg gaan. Over een jaar zal ik hier weer wat posten en dan is het aanbod hoger en de prijs lager.
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door mister_y »

@ Moesker,

In alle redelijkheid, je schetst dat er 300.000 huizen te koop staan, dat is pertinent niet waar en compleet uit de duim gezogen. Het aantal te koop staande huizen is hooguit 200.000, waarvan 180.000 gewoon te koop op de markt en misschien 20.000 in de stille verkoop en op andere sites zoals marktplaats en andere veilingsites, de rest op Funda is Nieuwbouw en dubbeltellingen

en btw Ik ben zelf niet werkzaam aan die kant van de markt, maar probeer objectief mijn visie te geven

De markt wordt voorlopig niet beter maar op termijn zal het qua woonlasten bijna zeker verslechteren, mijn advies is en blijft om daarom op korte termijn toe te slaan
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Superkees »

Wat mij betreft wacht Moesker tot er nog 30% van de woningen af is. Ik weet niet waarom hij googelt met het aantal geboortes in 1969 en 1983, maar drie jaar geleden was de woningmarkt op zijn top. Sindsdien is de markt ineengezakt, omdat de starters geen werk kunnen krijgen en verder studeren. Ik zie niet in waarom er drie jaar later ineens 30% minder mensen zijn die hun eerste huis willen kopen. Tel daarbij op dat de prijs gezakt is en de rente vooralsnog redelijk laag. Het enige wat nog vervelend kan worden is de rente.

En zoals gezegd, het aantal huizen op Funda zegt niet zo heel veel. Het overgrote deel moet helemaal niet zijn huis verkopen, maar wil gewoon wat anders.
mister_y
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 11:24 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door mister_y »

OVB eraf is 4% extra korting, dit met de grote keus , stijgende rentes en lage koopprijzen is DE boost voor de markt.

Afwachten is nu niet handig....



---------------

'Meer bezichtigingen door lagere verhuistaks'
Laatste update: 6 juli 2011 10:03 info
AMSTERDAM - Het aantal huizenbezichtigingen ligt deze week een kwart hoger dan vorige week. Sinds het kabinet vrijdag aankondigde dat de overdrachtsbelasting een jaar lang wordt verlaagd van zes naar twee procent, is de interesse flink gestegen.

Dat zegt brancheorganisatie VBO Makelaar woensdagochtend op BNR Nieuwsradio.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars stelt in het AD ook al effect te zien. Het aantal verkopen in de eerste dagen van deze maand zou een paar procent hoger liggen dan vorig jaar.
Door de maatregel zien kopers volgens directeur van VBO Makelaar Hans van der Ploeg 'het licht aan het eind van de tunnel' en durven ze de stap te wagen. Hij vindt het echter nog te vroeg om een definitieve conclusie te trekken.
De verlaging van de overdrachtsbelasting is vooral bedoeld om starters op weg te helpen. Maar ook bij de zogenoemde 'doorstarters' zou de interesse stijgen. Het gaat bij hen om woningen tussen de 250 duizend en 400 duizend euro.
Vertrouwen
Maandag bleek uit een peiling van EenVandaag al dat het vertrouwen in de huizenmarkt in de lift zit. Vorige week, voordat bekend was dat de overdrachtsbelasting werd verlaagd, dacht vijftien procent dat de woningmarkt binnen een halfjaar weer op gang komt.
Deze week is dat 33 procent. Van de mensen die vorige week nog zeiden te wachten met het kopen van een woning, zei een op de zeven door de maatregel over de streep te worden getrokken.
HNK
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 jul, 2011 12:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door HNK »

Die 4% zegt eigenlijk niet zo veel.

Per 1 augustus wordt de financiering lastiger van 125% naar 110%. Bovendien is de 110% met deze maatregel automatisch gezakt naar 106% omdat de 110% in de nieuwe banken code bestaat uit 104% plus OB (van 6% naar 2%). In de maandlasten van een hypotheek over 30 jaar merk je daar nauwelijks iets van. Het is niet als of je die 4 % krijgt en ineens geld over hebt, de meeste kopers staat gewoon 4% minder in het rood.

Nu hoop ik dat er snel ook meer duidelijkheid komt hoe dit verschil precies betaald gaat worden, want het lijkt er op dat de 4% "korting" op de korte termijn er elders net zo hard op de lange termijn weer af gaat. Een sigaar uit eigen doos zullen we maar zeggen.

De maatregel komt redelijk ondoordacht en wanhopig over. Ik ben erg benieuwd wat dit met de prijzen van nieuwbouw en WBV huizen gaat doen nu het V.O.N voordeel zo goed als weg is. We wachten af...

Al met al verkleint de bestedingsruimte van nieuwe kopers, dus de kloof tussen wat kopers kunnen en willen betalen en verkopers durven en kunnen vragen wordt er niet kleiner op terwijl het aanbod steeds groter wordt.
RobMartin
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 okt, 2011 4:47 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door RobMartin »

De vraag die je je als aspirant huizenbezitter moet stellen is Wat kan ik betalen en wat is het risico dat ik mijn
baan behoud. Maw wat is mijn toekomstvastheid. Denk ook na over een inkomensverzekering etc.
Maak ook een studie van ons huidige sociale stelsel. Kijk ook wat je over 30 jaar moet betalen als je
hypotheekrente niet meer fiscaal aftrekbaar is.
Wat er gaat gebeuren met de huizenmarkt weet niemand. Ik moet eerlijk bekennen als ik nu enkel steens huisjes
uit begin 1900 te koop zie staan voor meer dan 200.000 euro dan denk ik dit kan niet waar zijn. Je hebt het dan over 440.000 gulden.
Die zouden (ook al zijn ze opgeknapt) met 125.000 euro dik en dik betaald zijn. Besef goed je hebt het over een stuk grond met een stapel
bakstenen, laat je niet gek maken.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Hallo, heb een korte vraag maar ik denk wel dat de meningen verdeeld gaan zijn.

Nadat ons huis 1.5 maand te koop heeft gestaan is het al verkocht. Iets onder de vraagprijs (293.500 ipv 300.000) dus nog erg netjes in deze tijd volgens mij. Moet er 1 februari uit zijn dus zoek ik wat anders. Vind het zo moeilijk, moet ik wat kopen of eerst iets te huren gaan vinden ? (Reden van verkoop is trouwens een scheiding dus ik zoek wat voor mij alleen). Wat vinden jullie..

Alvast veel dank, Frank
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

Dit is lastig om te adviseren.

Neem het volgende in overweging.
- Investeren in stenen is alleen rendabel op lange termijn. Als je van plan bent om - pak hem beet - binnen 5 tot 7 jaar te verhuizen zou ik nu nog niets kopen maar huren.
- Ga langs bij een adviseur en laat je voorrekenen wat je aan lasten kwijt bent bij koop van andere woning tegen X prijs, rekening houdend met je nieuwe situatie (alimentatie of andere verplichtingen?)
- Kans dat huizen verder in prijs dalen is groter dan kans op stijging. Maar als daarentegen de hypotheekrente omhoog gaat stijgen je maandelijkse lasten (Bijv. 200.000 x 5% is goedkoper dan 180.000 x 6%).

Bij huren kun je de kat uit de boom kijken aannemende dat je niet te veel kwijt bent aan het opknappen van z'n huurwoning (verven, stoffering, gordijen e.d.).

Succes met je plannen.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Ok top, bedankt voor je antwoord. Lastige is wel dat huren niet te betalen meer is tegenwoordig (vrije sector)...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

Je zou ook kunnen proberen een huis te huren met recht van koop en dan proberen een deel van de huur te verrekenen met de koopprijs. Leg dan wel de koopprijs vast bij ingang huurcontract met een bepaling dat deze prijs zal worden aangepast bij datum koop rekening houdend met landelijke of regionale prijswijzigingen (bijvoorbeeld percentage van CBS).
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

rambagts schreef:Je zou ook kunnen proberen een huis te huren met recht van koop en dan proberen een deel van de huur te verrekenen met de koopprijs. Leg dan wel de koopprijs vast bij ingang huurcontract met een bepaling dat deze prijs zal worden aangepast bij datum koop rekening houdend met landelijke of regionale prijswijzigingen (bijvoorbeeld percentage van CBS).
Bedankt !! Dat klinkt ook wel interessant.. Hoe en bij wie moet je zoiets regelen ?


Bij mij aan de overkant staat een appartement te koop, eigenlijk te duur maar kan de maandlasten wel opbrengen, de bank leent me dit bedrag niet.. Die gasten raken dat huis aan de straatstenen niet kwijt (komen zelfs geen kijkers), moet ook 220.000 kosten. Kom zo'n 40.000 te kort met die huidige regels... Weet jij trouwens ook nog of ouders garant kunnen staan ?

Sorry, ben echt een leek op dat vlak...
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

Garantstelling is geen optie meer sinds 1 aug. jl. zie

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... ant#p58049
Plaats reactie