Huis nu kopen of afwachten?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door rambagts »

In 2014 gaan de prijzen dus weer stijgen! (of blijven nog 10 jaar stabiel, dat kan ook natuurlijk).
veel Nederlanders staan al jaren op de nul-lijn.
aflossen wordt verplicht
(fors) hogere kosten zoals studie (nieuw leenstelsel) , kinderopvang, ziektekosten, gemeentelijke belastingen, BTW, accijns,
kosten van aanvullende oudedagsvoorzieningen (pensioenen zullen geen 80% van laatste verdiende inkomen meer bedragen in de toekomst)
Inflatie 2-3%, lagere hyp. aftrek,
andere nog onbekende verrassingen?

Resulteert in een (soms fors) lager netto besteedbaar inkomen hetgeen de woningprijzen ook na 2014 onder druk zal houden vrees ik.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

niemand meer wat over de huizenmarkt?

Of zijn de doomdenkers verdwenen nu er voorzichtigjes een zonnetje, letterlijk en figuurlijk, en pril weliswaar, over de huizenmarkt begint te schijnen?

pault
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Leuk dat je erover begint. Ik had zelf namelijk ook het idee dat er de laatste tijd weer steeds meer huizen bij de 'verkochte' huizen kwamen. Ik vroeg me dus af of dat aan mij lag of dat het ook echt een begin van een broos herstel zou kunnen zijn. Maar voorlopig houd ik het er voor alle zekerheid nog maar op dat het maar zo lijkt...
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

er zit een kleine uitloop nog in van het jaarwisselingeffect met van oude naar nieuwe hypotheeknormen.

verkopen trekken na dramatische januari maand weer wat aan.
Belangrijkste verschil tov van vorig jaar is dat er voor de koper wel duidelijkheid is nu: Gewoon aflossen.

Ik merk dat veel kijkers echt de afweging maken van huren kost me 700,- p mnd, kopen is tegenwoordig vaak goedkoper, en dan los ik ook het nodige af . Dus daar begint men voorzichtig weer in te stappen.
Want koop je nu een huis voor zeg 150.000,-, dan woon je daar voor 600,- netto in de maand. Huur je een huis en verdien je meer dan 33.000,- dan moet je gelijk meer dan 680,- aan huur betalen.
Plus, heb je 5 jaar dat huis van 150.000,- , dan heb je ook weer 15.000 afgelost ongeveer, dus bij verkoop wordt de kans op verlies steeds kleiner. over 5 jaar ligt ditzelfde huis voor een prijs tussen de 140.000 en 150.000 prima in de markt, want huren gaan niet dalen, dus kans op restschuld is er voor huidige instappende kopers op termijn niet.
Buitengewone rentestijgingen daargelaten, maar die zie ik niet.

Wat echt nog zou gaan helpen om de markt meer aan te laten slaan is een duidelijke mogelijkheid bij de banken om een restschuld mee te financieren. Als dat kan, dan komt ook de doorschuifmarkt weer wat op gang, want daar is het nog erg slecht mee.

pault
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Red Felix »

niemand meer wat over de huizenmarkt?
Jawel...

Je schrijft over aankoop van een woning van 150 duizend. In de buurt waar ik zit (rond Leiden) krijg je daarvoor ongeveer een garagebox voor. De woningmarkt lijkt nog niet te snappen dat er andere tijden aanbreken. Wat dat aangaat schaar ik me wel onder de 'doemdenkers', niet zozeer omdat het mijn voorkeur heeft maar omdat ik het de komende jaren niet goed zie komen in Nederland:

* oplopende werkloosheid
* steeds beperktere financiering: nu nog ruim 100%, maar dat gaat fors dalen (binnen enkele jaren naar 80% zoals bij onze oosterburen?)
* financiering van restschuld (waar Blok nu naar kijkt, je bracht het onderwerp zelf al ter sprake en ik heb ook al een aantal jaren op diverse fora geschreven dat dat eens geregeld zou moeten worden): dit plan zou wel eens voor een versnelde daling van woningprijzen kunnen zorgen aangezien mensen de mogelijkheid krijgen om niet direct persoonlijk failliet te gaan aan restschuld of onbetaalbare lasten, maar ze kunnen 'downgraden' naar een kleinere woning met lagere lasten en daarnaast aan hun restschuld werken. Ik denk dat mensen daardoor eerder geneigd zijn om hun verlies te nemen zodat ze verder kunnen met hun leven => prijsdaling dus.
* aanpak van HRA: is nu een lachertje met 0.5% beperking in schijf 4. Iemand met 3 ton hypotheek kost dit 6 tientjes per jaar. Ondertussen worden 'teveel verdienende' huurders met 4 tientjes verhoging per maand de koopmarkt opgejaagd. Welke koopmarkt? Door jarenlange verzieking is er geen enkel behoorlijk alternatief omdat de private huursector stelselmatig uit de markt is gedrukt door overheidsbemoeienis... De sociale huursector beslaat 30% van de woningvoorraad, absurd!

Wat HRA aanpak aangaat: het huidige kabinet heeft daarmee wederom een brevet van onvermogen afgegeven. Iedereen weet dat HRA in de huidige vorm een oneerlijk, verstorend en onhoudbaar systeem is. Met een forse aanpak waarbij een significante herstructurering binnen enkele jaren wordt afgerond had er rust rond dit onderwerp kunnen worden gebracht. Iedereen, ook aspirant kopers, zien in dat de huidige maatregelen slechts een showtje voor de buhne zijn en dat een echte aanpak nog moet komen. Aankopen worden dus verder uitgesteld, en weer is kostbare tijd verloren gegaan. Elk jaar wordt 12 miljard aan HRA teruggeven, dat is een kwart van de totale loon- en inkomstenbelasting(47 miljard)! Bizar, sociale huur kost jaarlijks 2 miljard... Dat ziet de EU trouwens ook. Mocht in 2013 en zelfs 2014 de 3% regel niet gehaald worden, dan zal Brussel bijzonder sterk gaan aandringen op snelle afbouw van HRA.

Kortom: als we naar een duurzaam houdbare maatschappij willen, dan zal op de woningmarkt een status quo moeten ontstaan dat mensen met maximaal 25% van hun inkomen op eigen kracht (dus geen starterleningen meer...) een woning kunnen kopen en in 30 jaar totaal kunnen aflossen. Dan houden ze namelijk ook nog geld over om uit te geven in de economie die er echt toe doet. Daarvoor zal nog veel moeten veranderen, maar het gaat wel die kant op.

Gezien mijn voorgevoel over de toekomst denk ik dat we nog wel enkele jaren fors blijven dalen voor wat de prijzen betreft. Kopen? Pas doen als de grote daling voorbij is (mits je de mogelijkheid hebt). Er aan rekenen? Dat kan. Als je wilt weten wat de bedragen zijn die een rol spelen bij kopen of huren, dan kan je op mijn naam Googlen en het betreffende onderwerp, dan vind je wel een website die misschien nuttig kan zijn. Een linkje plaatsen mag helaas niet...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Op een aantal punten ben ik het met je eens. Op een aantal andere punten ook niet...

- Oplopende werkloosheid:
op welke termijn denk je dan? Op de wat kortere termijn zal de werkloosheid nog wel wat oplopen, maar op de lange termijn is er volgens mij toch een tekort aan arbeidskrachten. De uitstroom van senioren wordt hoger terwijl er relatief weinig instroom van jongeren is. En er is bv. ook steeds meer arbeidsintensieve zorg nodig. Ook kwalitatief zie je dat de 'grijze groep', die lange tijd de hogere posities bezet hield, aan het wegvloeien is en er dus meer doorstromingsruimte voor de iets jongere generaties is. Op de wat langere termijn zie ik dit dus heel wat minder somber in.

- Beperking van de leencapaciteit:
Ik denk dat dit eerder een zeer lange termijn zaak is. Prioriteit zal voorlopig liggen bij het beperken van de schuld ná aankoop, dus de aflossingsverplichting. Het is voor iedereen wel duidelijk dat verdere beperking van de leencapaciteit een averechts effect heeft op de doorstroming en op de restschulden van huizenverkopers. Ik denk wel dat men naar de 100% toe wil/moet, maar veel lager wordt het toch een lastig verhaal.

- Restschuldfinanciering:
in theorie leuk, maar de banken moeten dit ook willen. Die zullen daar vaak niet echt op zitten te wachten. Net als bij Blok's andere mooie hypotheekplannetje dat nu door veel financiers niet aangeboden gaat worden. Verlies nemen blijft dus moeilijk.

- HRA inperking:
blijft natuurlijk een politiek compromis. Het is al heel wat dat het ├╝berhaupt is gelukt om enige beperking door te voeren.
Maar belangrijker dan de directe opbrengsten van de inperking vind ik dat er een richting is aangegeven waarin we de inperking van de HRA, ook voor de toekomst, zullen gaan zien: een geleidelijke verlaging van het aftrekvoordeel voor iedereen, verplichte aflossing (en dus ook versimpeling van de hypotheken) en het grotendeels respecteren van bestaande hypotheken. Ik denk wel dat het aftrekpercentage in de toekomst sneller zal gaan dalen, zou ik ook geen problemen mee hebben. Maar in de huidge trend denk ik niet dat bv. hogere hypotheken veel harder aangepakt zouden worden en lage hypotheken ontzien worden. Of dat er grote klappen in een keer komen, wat desastreus zou zijn voor de hele woningmarkt. Daarin is er dus zeker wel winst en duidelijkheid geboekt.

Wat mij wel een heldere situatie zou geven, is als je als overheid die daling van de aftrek laat afhangen van de woningwaardestijging. Dus minder aftrek bij meer stijging. Even heel simpel gezegd, als de woningprijzen in een bepaald jaar gemiddeld met 5% stijgen, dan betekent dat dat gemiddeld een woningbezitter in een 5% duurder huis zit. En ook 5% virtuele extra waarde heeft 'gekregen'. Als hij zou willen verhuizen naar dat huis, dan had hij dus 5% meer moeten betalen en was hij maandelijks 5% meer kwijt geweest. Doordat hij nu al in dat huis woont, heeft hij ├®n lagere lasten, ├®n hij heeft meer kapitaal 'gekregen'. Dan zou je van mij best kunnen zeggen dat je die lasten ook 5% laat stijgen door de aftrek extra te verminderen. Door dit alleen te doen als de huizenprijzen ook werkelijk gemiddeld zijn gestegen, loopt je minder het gevaar dat de prijzen in een klap kelderen door de lagere aftrek.

Maar wat je ook aanstipt, de huurmarkt is natuurlijk helemaal krom. Het idee dat de huurwoningen 'blind' worden gesubsidieerd leidt tot grote problemen. Dan krijg je een harde scheidslijn tussen de goedkopere en in zekere zin gesubsidieerde sociale huurwoningen en duurdere vrije sectorwoningen, waarbij in de praktijk mensen met een hoog inkomen worden gedwongen duur te wonen. Terwijl je zou willen dat ook veel verdienende mensen de keuze hebben of ze duur of goedkoop willen wonen. Maar dan wel een ongesubsidieerde goedkope woning.

Wat dat betreft zou je eigenlijk beter de huurwoningen zelf allemaal over kunnen laten aan de markt (met dus wellicht ook duurdere sociale huurwoningen dan nu), maar daarnaast hogere huursubsidie voor lagere inkomens. Om het budgetneutraal te doen, zou die dan wellicht betaald kunnen worden door via de inkomstenbelasting een soort 'huurbelasting' gebaseerd op de waarde van de woning (en dus niet op de huurprijs) in te voeren. Eigenlijk een soort EWF dus ook voor huurders. Of juist betaald door een belasting voor de verhuurders.

Nou ja, ik zit ook maar wat voor mij uit te denken.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Red Felix »

- Oplopende werkloosheid:
op welke termijn denk je dan?
Ik denk op de wat kortere termijn. Als de komende 2/3 jaar toch meer mensen/woningeigenaren hun baan verliezen zal dat toch een neerwaartse druk op de prijs gaan geven.
- Beperking van de leencapaciteit:
Ik denk dat dit eerder een zeer lange termijn zaak is.
Denk ik ook. Afbouw naar 100% wordt al uitgesmeerd over een aantal jaren, nog lager kan op zich laten wachten... Aan de andere kant: met steeds strakkere kapitaal- en risico-eisen kunnen banken het wel eens fijn vinden om geen nieuwe hypotheken boven bijvoorbeeld 90% af te sluiten. Als ze dan nog verder gaan differentiëren met aflopende rente voor aflopende LTV, dan kunnen aspirant kopers wel eens zomaar willen gaan sparen alvorens een hypotheek af te sluiten. Dan kan de mindset zomaar omslaan...
Restschuldfinanciering:
in theorie leuk, maar de banken moeten dit ook willen. Die zullen daar vaak niet echt op zitten te wachten.
Als Blok dit voor NHG-hypotheken kan regelen, dan is een groot deel van de markt al gecoverd. Daarnaast kan het meefinancieren van restschuld wellicht toch gunstig zijn voor banken: de keuze is dan of nu een deel afschrijven wegens een failliete klant, of over een aantal jaar toch alles terugbetaald krijgen.
- HRA inperking:
... Daarin is er dus zeker wel winst en duidelijkheid geboekt.
Dat ben ik niet met je eens. Iedereen kon/kan aan z'n klompen aanvoelen dat afschaffen in een grote klap niet wenselijk is, en dus ook niet gaat gebeuren. Maar de huidige maatregelen zijn dermate onbeduidend qua financieel effect, dat we eigenlijk nog gewoon zitten te wachten op een echte ingreep. HRA hangt nog immer als een zwaard van Damocles boven de woningmarkt, onduidelijkheid troef.
Wat mij wel een heldere situatie zou geven, is als je als overheid die daling van de aftrek laat afhangen van de woningwaardestijging. Dus minder aftrek bij meer stijging. Even heel simpel gezegd, als de woningprijzen in een bepaald jaar gemiddeld met 5% stijgen, dan betekent dat dat gemiddeld een woningbezitter in een 5% duurder huis zit. En ook 5% virtuele extra waarde heeft 'gekregen'. Als hij zou willen verhuizen naar dat huis, dan had hij dus 5% meer moeten betalen en was hij maandelijks 5% meer kwijt geweest. Doordat hij nu al in dat huis woont, heeft hij ├®n lagere lasten, ├®n hij heeft meer kapitaal 'gekregen'. Dan zou je van mij best kunnen zeggen dat je die lasten ook 5% laat stijgen door de aftrek extra te verminderen.
Dit lijk me net zo onwenselijk als plotsklaps afschaffen van HRA. Mensen kopen een woning in een bepaalde prijsklasse om hun lasten te kunnen inschatten. Als er om wat voor reden dan ook weer eens een enorme boom op de woningmarkt plaatsvindt zien die mensen opeens hun lasten drastisch stijgen omdat er een deel HRA wegvalt.
Ik ben voor volledig uitfaseren, en dat kan je best op afzienbare termijn doen. En misschien moet je daarbij toch verschil maken tussen bestaande hypotheken en nieuwe. Dat geeft dan een behoorlijke prijsdaling, maar dat betekent uiteindelijk alleen maar dat de huidige woningeigenaren minder vermogen opbouwen in hun woning dan ze oorspronkelijk hadden gedacht. Dat lijkt me een kleiner offer dan, wat nu dreigt te gebeuren, zo'n beetje de hele maatschappij opofferen om de woningmarkt 'op peil' te houden. Dat proberen ze al 5 jaar, en er komt alleen maar ellende van. Zie de VS: in 3/4 jaar tijd hebben ze hun verlies gepakt en zijn nu weer op de weg omhoog. Dat had bij ons ook gekund....
Wat dat betreft zou je eigenlijk beter de huurwoningen zelf allemaal over kunnen laten aan de markt
Juist! Als overheid dien je een voorraadje sociale huurwoningen te hebben van pakweg 5% van de totale voorraad, bestemd voor de ├®cht zwakkeren in onze samenleving. De rest moet op eigen kracht een woning kunnen huren (zonder subsidies) of kunnen kopen (zonder subsidies). Als dat niet gaat, dan heb je het als overheid compleet verknald en ga je werken aan een oplossing zodat je terug komt in de gewenste situatie. Dat laatste gebeurt helaas niet in Nederland.

En budgetneutraal? Dat kan prima in Nederland, zonder weer een heel subsidiecircus op te tuigen (ik ben zeer fel tegen dit soort subsidies, werkt alleen kostenverhogend en komt alleen ten goede aan projectontwikkelaars en banken). Als de gemeentes nu eens stoppen met hun verachtelijke grondpolitiek en grond gewoon voor 50 euro per vierkante meter ter beschikking stellen (nog steeds ruim 10 maal de inkoopprijs, agrarische grond doet 4 euro de meter), dan kan een nette eengezinswoning voor maximaal 50.000 euro worden neergezet. Een annuïtaire hypotheek kost je dan 260 euro per maand. Voor wie niet wil kopen een zelfs nog lagere huur. Hoezo is eigenwoningbezit een probleem in Nederland? Als de politieke wil er is, dan is het zo geregeld. Dat zou pas een duurzame ontwikkeling zijn!

Maar goed, ook ik zit maar wat hardop te denken :-)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door M_1 »

Ik zie de winst bij de HRA ingrepen ook niet zozeer in de keuze voor geleidelijk afschaffen in plaats van in een keer afschaffen, maar vooral in op welke manier een en ander wordt ingeperkt en welke overgangsregelingen er zijn. Dus de duidelijkheid dat de bestaande hypotheken worden ontzien, welke hypotheekvormen er nog mogelijk blijven en dat de vermindering in principe over de hele groep wordt verdeeld, waarbij zowel voor goedkope als voor dure huizen het maximale aftrekpercentage langzaam maar zeker afneemt.

In mijn ogen is er dan ook grote kans dat als er nu nog extra maatregelen nodig zullen zijn, dat dit dan eerder in het versnellen van de afbouw zal zitten dan in andere maatregelen, zoals bijvoorbeeld het maximeren van de hypotheeksom. Dat verdere bezuinigingen nodig zullen zijn, en dat er 'dus' een versnelling van de afbouw zal komen, lijkt mij wel vrij waarschijnlijk. De vraag is alleen h├│e.

Het lijkt mij niet heel verstandig om in tijden van tegenspoed een en ander al te snel in te perken. Of anders gezegd, om bij dalende huizenprijzen die daling nog eens extra te versnellen door de aftrek nog extra in te perken. Een suggestie die jij blijkbaar wel ziet zitten, gezien je voorkeur van het op afzienbare termijn uitfaseren van de aftrek. Als alternatief zou ik de extra inperking willen laten afhangen van de vraag of de woningmarkt niet al te dramatisch instort. Stijgen de prijzen, dan blijf je uitfaseren in een redelijk tempo. Stort de markt in, dan moet je even pas op de plaats maken. Zo kun je dus nog steeds je (stijgende) lasten inschatten, net als bij jouw suggestie, maar daar bovenop heb je nog de mogelijkheid dat als de markt instort, je lasten niet zo hard stijgen. Geeft dus juist een extra zekerheid in plaats van onzekerheid.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door pault »

Pfew wat een lappen tekst, daar ga ik niet aan beginnen.

Wat ik zie in mijn omgeving is dat er wel degelijk mensen aan het kopen gaan. Wel met name diegene die geen huis hadden of niet meer hoeven te verkopen en zeg tot de NHG grens.

Ik zie ook schoorvoetend banken restschuld financieren (inmiddels naast ING ook AEGON en ABNAMRO en wellicht nog een aantal die ik niet weet, ik geloof NN ook).
En een bericht dat ook restschuldfinanciering met NHG wordt onderzocht.
dat is voor de doorschuiving goed nieuws.

Onlangs een nieuwbouwproject opgestart, met prijzen tussen de 169.000 en 200.000 VON, totaal ruim 20 woningen: veel belangstelling en weer eens ouderwets moeten loten! Verkoop gaat prima.

dus ik zie een opgaande lijn. Ik denk wel dat huizen boven zeg 350.000 / 400.000 (en mede ook afhankelijk van de regio) nog een daling te gaan hebben. Daar zat en zit nog veel lucht.

pault
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

pault schreef:niemand meer wat over de huizenmarkt?

Of zijn de doomdenkers verdwenen nu er voorzichtigjes een zonnetje, letterlijk en figuurlijk, en pril weliswaar, over de huizenmarkt begint te schijnen?
In april 2013 registreerde het Kadaster 6.554 verkochte woningen. Dit is een daling van 20,4% ten opzichte van april 2012 (8.236). Vergeleken met de voorgaande maand, maart 2013, is er sprake van een daling van 26,6%. Voor het aantal hypotheken gelden ongeveer de zelfde percentages. De gemiddelde koopsom in april valt met Ôé¼214.969 nog mee en blijft eigenlijk al een half jaar stabiel op dat niveau steken.
M_1 schreef:- Oplopende werkloosheid:
op welke termijn denk je dan? Op de wat kortere termijn zal de werkloosheid nog wel wat oplopen, maar op de lange termijn is er volgens mij toch een tekort aan arbeidskrachten. De uitstroom van senioren wordt hoger terwijl er relatief weinig instroom van jongeren is. En er is bv. ook steeds meer arbeidsintensieve zorg nodig.
We hebben over de lange termijn dus kan het veel kanten op. De uitstroom van senioren wordt weliswaar hoger maar het zou ook goed kunnen dat er in de toekomst gewoon structureel minder banen zijn. Werk in de zorg moet worden betaald door een steeds kleinere groep actieven. Ik ben bang dat de vergrijzing niet die ruimte op de arbeidsmarkt gaat brengen waarop we hopen. De vergrijzing is pas op zijn top over 24 jaar (wanneer de generatie van 1969 met pensioen mag volgens de huidige regels).
M_1 schreef:- HRA inperking:
blijft natuurlijk een politiek compromis. Het is al heel wat dat het ├╝berhaupt is gelukt om enige beperking door te voeren.
Hier is nog veel geld te halen en zal bij een verdere verslechtering van de staatsfinanciën die ik de komende 5 jaar voorzie, zeker aan de orde komen. Kortom een deel van deze makkelijke zak met geld gaat richting de staatsschuld.
Laatst gewijzigd door Moesker op di 21 mei, 2013 10:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Moesker »

The Economist stelt dat de Nederlandse huizenprijzen nog 33% te hoog zijn ten opzichte van ons inkomen.
Het blad vergelijkt de huizenprijzen op twee manieren: de prijs ten opzichte van de huur en de prijs ten opzichte van het beschikbaar inkomen per persoon.
Het cijfer lijkt me een beetje overdreven.

De gemiddelde koopsom ligt in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 9% lager dan in 2012. Gelukkig zegt het DNB-rapport "Economische ontwikkelingen en vooruitzichten" van juni 2013: In de loop van 2015 komt een einde aan de huizenprijsdalingen.
Dat betekent dat de bodem in zicht is mensen! De DNB gaat er gemakshalve wel vanuit dat we vanaf 2014 weer (een flinke) economische groei zullen hebben. Dan zullen de binnenlandse bestedingen wel flink moeten toenemen.
AquaPlanning
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 aug, 2012 1:14 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door AquaPlanning »

Moesker schreef:The Economist stelt dat de Nederlandse huizenprijzen nog 33% te hoog zijn ten opzichte van ons inkomen.
Het blad vergelijkt de huizenprijzen op twee manieren: de prijs ten opzichte van de huur en de prijs ten opzichte van het beschikbaar inkomen per persoon.
Het cijfer lijkt me een beetje overdreven.

De gemiddelde koopsom ligt in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 9% lager dan in 2012. Gelukkig zegt het DNB-rapport "Economische ontwikkelingen en vooruitzichten" van juni 2013: In de loop van 2015 komt een einde aan de huizenprijsdalingen.
Dat betekent dat de bodem in zicht is mensen! De DNB gaat er gemakshalve wel vanuit dat we vanaf 2014 weer (een flinke) economische groei zullen hebben. Dan zullen de binnenlandse bestedingen wel flink moeten toenemen.
Dus je negeert een onderbouwd getal, maar een glazen bol voorspelling van de DNB accepteer je wel?
Als je wilt weten hoe de economie ervoor staat: loop eens binnen bij een makelaar in pleziervaartuigen, of ga langs bij een jachthaven.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door Michel »

AquaPlanning schreef:
Moesker schreef:The Economist stelt dat de Nederlandse huizenprijzen nog 33% te hoog zijn ten opzichte van ons inkomen.
Het blad vergelijkt de huizenprijzen op twee manieren: de prijs ten opzichte van de huur en de prijs ten opzichte van het beschikbaar inkomen per persoon.
Het cijfer lijkt me een beetje overdreven.

De gemiddelde koopsom ligt in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 9% lager dan in 2012. Gelukkig zegt het DNB-rapport "Economische ontwikkelingen en vooruitzichten" van juni 2013: In de loop van 2015 komt een einde aan de huizenprijsdalingen.
Dat betekent dat de bodem in zicht is mensen! De DNB gaat er gemakshalve wel vanuit dat we vanaf 2014 weer (een flinke) economische groei zullen hebben. Dan zullen de binnenlandse bestedingen wel flink moeten toenemen.
Dus je negeert een onderbouwd getal, maar een glazen bol voorspelling van de DNB accepteer je wel?
Als je wilt weten hoe de economie ervoor staat: loop eens binnen bij een makelaar in pleziervaartuigen, of ga langs bij een jachthaven.
Zo lang niet bekend is hoe dit soort onderzoeken tot stand komen en hoe er onderzocht wordt is het lastig hier ├╝berhaupt een oordeel over te vellen.
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door mute12 »

AquaPlanning schreef:
Moesker schreef:The Economist stelt dat de Nederlandse huizenprijzen nog 33% te hoog zijn ten opzichte van ons inkomen.
Het blad vergelijkt de huizenprijzen op twee manieren: de prijs ten opzichte van de huur en de prijs ten opzichte van het beschikbaar inkomen per persoon.
Het cijfer lijkt me een beetje overdreven.

De gemiddelde koopsom ligt in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 9% lager dan in 2012. Gelukkig zegt het DNB-rapport "Economische ontwikkelingen en vooruitzichten" van juni 2013: In de loop van 2015 komt een einde aan de huizenprijsdalingen.
Dat betekent dat de bodem in zicht is mensen! De DNB gaat er gemakshalve wel vanuit dat we vanaf 2014 weer (een flinke) economische groei zullen hebben. Dan zullen de binnenlandse bestedingen wel flink moeten toenemen.
Dus je negeert een onderbouwd getal, maar een glazen bol voorspelling van de DNB accepteer je wel?
Als je wilt weten hoe de economie ervoor staat: loop eens binnen bij een makelaar in pleziervaartuigen, of ga langs bij een jachthaven.
Prijs tov huur is vertekend.
Nederland kent relatief enorme woningcorporatiemarkt met kunsmatig lage huurprijzen.
Vandaar nu ook de afspraken over huurverhogingen naar meer marktconform.

Daar zit nu al een foute aanname.

Ik ga binnenkort (helaas ivm prive) wel gewoon weer kopen.
purgie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04 apr, 2011 8:40 am

Re: Huis nu kopen of afwachten?

Bericht door purgie »

Ik heb een vraag een jullie. Ik ben ingeloot voor een bouwproject. De prijzen liggen stukken lager ((184.500) voor een eengezinswoning) dan bestaande bouw. Deze woning is 100m2 en voor dat geld kan ik een flat vinden van 60m2 in deze omgeving.

De huren van de vrije sector liggen hier rond de 1000 euro per maand. Ik zit nu in een huurwoning waar ik onzeker zit. Elk moment kan ik er uit moeten.

De meeste mensen zeggen ÔÇÿniet kopenÔÇÖ. Maar wat zou het alternatief zijn ?

Bedankt want ik ben wat in de war door deze ÔÇÿinlotingÔÇÖ.
Plaats reactie