gedwongen ver- of uitkoop!

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ral.abt
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 2:57 pm

gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door ral.abt »

Na 14 jaar gaan mijn partner en ik uit elkaar, het afgelopen jaar heeft mijn vriend enkele andere ÔÇÿvriendinnenÔÇÖ gehad en bij de laatste was voor mij de maat vol en heb ik hem gevraagd wat hij wil; hij besloot onze relatie te verbreken omdat hij met die ander door wil. Naast alle pijn en verdriet geeft dit toch wel een gevoel van opluchting.

We hebben samen een appartement (ieder 50%) en een hypotheek van 170.000 euro (ook ieder 50%). Ook hebben we een samenlevingscontract waar verder door ons geen aanvullende zaken zijn opgenomen, gewoon een standaard contract van de notaris denk ik.

Ik heb hem verteld heel graag in ons appartement te willen blijven wonen, ik ben er erg aan gehecht, het is een appartement in de voormalige boerderij van mÔÇÖn grootouders in mijn geboortedorp. Ik denk het financieel wel te kunnen opbrengen, ook al is er eventueel wat overwaarde, maar we moeten nog taxeren!

Aanvankelijk gaf mijn vriend aan op zoek te willen gaan naar een huurwoning, onlangs is hij daar op terug gekomen en wil hij ook in ons appartement wonen. Ik merk dat hij hierin beïnvloed wordt door zijn nieuwe vriendin. Omdat deze situatie niet veel langer houdbaar is gaat hij waarschijnlijk intussen wel met haar ergens gehuurd wonen.

Nu vraag ik me af of hij me kan dwingen tot ver- of uitkoop en ik dus uit het appartement moet. Als ik de prognoses voor de huizenmarkt bekijk wil ik de komende paar jaar helemaal nog niet ver- of uitkopen. Is het mogelijk dat ik er gewoon blijf wonen en hem over een paar jaar uitkoop? Hoe lang kan ik dat rekken. En als hij blijft volhouden dat hij het appartement wil over nemen, hoe krijg ik dan voor elkaar dat ik er kan blijven?
ralabt

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door ralabt »

Hallo,

We zijn inmiddels wat gesprekken verder en ik blijf in het appartement en hij vetrekt binnekort naar en huurflat! Een ander probleem is dat ik niet eerlijk vind om nu mijn vriend uit te moeten kopen. Hij gaat dan met een leuk bedrag op pad en ik zit in een verslechterende huizenmarkt en kom mischien al snel te zitten met een hoger wordende rente en een onderwaarde op het appartement. Daarom heb ik hem gevraagd om te wachten tot de markt weer stabiel is en we op dat moment de onder-/overwaarde zullen verrekenen.

Maar hoe pakken we dit aan, gewoon alles laten zoals het nu is? Of is het mogelijk dat we vastleggen dat de onder-/overwaarde verrekening pas plaats vindt wanneer de huizenmarkt weer stabiel

Bedankt voor de antwoorden.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door Houston »

Het is wel eerlijk op het moment dat je de juiste prijs betaalt. Jij hebt dezelfde overwaarde als je ex. Het is juist niet eerlijk om hem een prijsdaling te laten hebben terwijl hij al geen eigenaar meer is
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door rambagts »

quote: Daarom heb ik hem gevraagd om te wachten tot de markt weer stabiel is en we op dat moment de onder-/overwaarde zullen verrekenen.

Ik vind dit een wat vreemde redenering. Als je hoopt dat woningmarkt tzt weer aantrekt hoop je dus op een betere verkoopprijs. Als je tzt een hogere prijs kan vangen is de overwaarde dus ook hoger en dan moet je meer betalen aan je ex vriend dan vandaag.
Als je nu afrekent op basis van huidige taxatieprijs (die gelet op marktomstandigheden wat lager zal uitpakken dan paar maanden geleden) is overwaarde wat lager en krijg je ex dus wat minder.
ralabt

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door ralabt »

Misschien draai ik wat om de hete brei heen!

Met wachten tot de huizenmarkt weer stabiel is bedoel ik eigenlijk pas te willen uitkopen op het moment dat de ÔÇÿvastgoedzeepbelÔÇÖ is geploft en de huizenprijzen weer naar een ÔÇÿnormaalÔÇÖ niveau gezakt zijn. We hebben de goede jaren achter de rug met jaarlijks vaak onrealistische waardestijgingen van ons appartement en zitten nu mede daarom met een waarde die ten dele op lucht is gebaseerd. Waarom zou ik de ellende van de komende slechte jaren alleen moeten dragen, terwijl mÔÇÖn ex de opbrengst van de goede jaren in zÔÇÖn zak steekt? Ik vind dat geen vreemde redenering.

Aangezien we hier op korte termijn niet uit lijken te gaan komen hebben we onze spullen en geld (bankrekeningen) verdeeld en gaat mÔÇÖn ex een huur flat bewonen. Aan het eigendom van het appartement en de hypotheek veranderd voorlopig niets, mijn vraag is nu hoe lang kan ik deze situatie in stand houden? Hopelijk net zo lang tot de prijs van de huizen weer normaal is!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door rambagts »

quote : mijn vraag is nu hoe lang kan ik deze situatie in stand houden? Hopelijk net zo lang tot de prijs van de huizen weer normaal is!

De lengte van de termijn is geheel afhankelijk van de medewerking of tegenwerking van je ex vriend. De hypotheekverstrekker zal geen actie ondernemen zolang elke maand de kosten worden betaald.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door Houston »

ralabt schreef:
Waarom zou ik de ellende van de komende slechte jaren alleen moeten dragen, terwijl mÔÇÖn ex de opbrengst van de goede jaren in zÔÇÖn zak steekt? Ik vind dat geen vreemde redenering.
Ik wel. Jullie gaan NU uit elkaar dus zou ik NU willen afrekenen (datzelfde geldt nl als je NU het huis aan een derde verkoopt.) Waarom zou je ex zichzelf tekort willen doen (er van uitgaande dat je verhaal over de zeepbel klopt overigens..) door nu aansprakelijk te blijven voor het risico en straks minder geld te krijgen (wellicht)?

Maar goed, als jullie het er samen over eens zijn vind ik het allemaal prima. Ik hoop voor jou wel dat je ex niet ergens advies gaat halen..
ralabt

Re: gedwongen ver- of uitkoop!

Bericht door ralabt »

Na de ellende die ik afgelopen week over me heen heb gehad (ik zal het jullie besparen) ben ik al helemaal niet meer voornemens mee te werken aan een oplossing die niet de beste is voor mezelf. Om in de toekomst een beetje betaalbaar te kunnen wonen in dit appartement moet ik alles in het werk stellen de overwaarde zo laag mogelijk te houden, de beste kans daarop betekent m.i. de uitkoop zo lang mogelijk uitstellen. Inmiddels heb ik begrepen dat als ik niet meewerk aan oplossingen waar ik me niet in kan vinden het nog wel eens heel lang kan duren alvorens ik gedwongen kan worden om mÔÇÖn vriend uit te kopen!
Plaats reactie