Huurhuis staat te koop

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nickmanss

Huurhuis staat te koop

Bericht door Nickmanss »

Ik heb een bod op een huis van een woningcorporatie gedaan. Voordat ik het bod had gedaan vroeg ik naar de voorwaarden van hun. Nu heb ik na het bod nu een tegenbod gekregen, maar daarbij is ook een ontbindende voorwaarde bijgekomen die mij niet was verteld.

Nu blijkt dat de aangeboden woning uit de verhuur komt en de gemeente nog niet heeft toegezegd dat deZe woning verkocht mag worden. Nu vraag ik mij af of het dan uberhaupt mag dat de woning te koop word aangeboden. Ik vind het namelijk Erg op misleiding lijken. Iemand hier die iets juridisch hierover kan zeggen?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Steven »

De woningbouwvereniging doet niks wat juridisch niet door de beugel kan. Ze biedt iets te koop aan en stelt daar voorwaarden aan. Het is aan jou om het bod te accepteren of niet.

Iedereen is vrij om een willekeurige woning te koop aan te bieden. Jij mag bijvoorbeeld het huis van je buurman te koop aanbieden en dat is niet strafbaar. Sterker nog, het komt veelvuldig voor in de praktijk dat vastgoedhandelaren woningen verkopen die ze niet in bezit hebben. Tegenintuitief? Absoluut. Strafbaar? Nee
Spaarvaken

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Spaarvaken »

Nickmanss, omdat ook ik bezig ben met een woning die uit de verhuur komt en eigendom is van een woningcorporatie, welke gemeente betreft het?
Nickmanss

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Nickmanss »

Spaarvarken, het gaat om een huis in Bussum. Ik zou sowieso navragen of het huis echt verkocht mag worden bij de gemeente waar jij zit.

Het probleem bij mij is nu dat deze voorwaarde dus pas aan het licht kwam toen ik een bod had gedaan en een tegenbod kreeg. Daarbij heb ik voordat ik de bieding inging expliciet aan de makelaar gevraagd wat de voorwaarden van de woningcorporatie waren. Deze voorwaarde heeft de makelaar dus achtergehouden.

Ik heb dus meer moeite ermee dat hij die voorwaarde pas nu heeft verteld dan dat die voorwaarde er echt is. Maarja niks aan te doen.
Spaarvarken

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Spaarvarken »

Steven, je kan dus blijkbaar een huis te koop aanbieden terwijl je daar geen eigenaar van bent of wat volgens de gemeente niet is toegestaan.
Komt dit niet bij de notaris boven water? Die moet toch vaststellen of eigendomsoverdracht kan en mag plaatsvinden?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Steven »

Dank voor de aanvulling, Tukker. Inderdaad een klein, maar niet onbelangrijk nuanceverschil.

Je komt dat vaker tegen dan je denkt in het dagelijkse leven. Een man komt bij de dealer en bestelt een auto die niet op voorraad is. De koop is daarmee gesloten. De dealer verkoopt een auto die hij nog niet in eigendom heeft. Zolang de dealer ervoor zorgt dat de auto binnen de afgesproken termijn wordt geleverd is er niks aan de hand. Bij woningen werkt het net zo. Ander object, maar zelfde principe.
Spaarvarken

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Spaarvarken »

Maar even terug van auto naar huis... ik een koopakte is in de meeste gevallen een clausule opgenomen dat bij in gebreke stelling van ├®├®n van beide partijen die een boete van 10% van de koopsom wordt verbeurd. Als de verkoper niet op tijd het gekochte object kan leveren, dan is dat een dure grap voor hem.
Of valt het feit dat de gemeente niet instemt met de verkoop voor onderzoeksplicht en risico van de koper....
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Huurhuis staat te koop

Bericht door Steven »

De woningbouwvereniging laat de ontbindende voorwaarde opnemen dat de gemeente toestemming moet verlenen en loopt dus geen risico. Als je daar als koper niet mee eens bent, moet je daarover onderhandelen en desnoods niet tekenen
Plaats reactie