Binnen nu en enkele maanden huis verkopen i.v.m. scheiding!

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jessy27
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 dec, 2008 4:04 pm

Binnen nu en enkele maanden huis verkopen i.v.m. scheiding!

Bericht door Jessy27 »

Hallo, i.v.m. een aankomende scheiding zijn wij genoodzaakt ons huis binnenkort te verkopen. Maar de huizenmarkt is natuurlijk een drama nu! De situatie is als volgt: We hebben geen ruzie en willen allebei hier zo goed mogelijk uitkomen. Ons huis is goed onderhouden maar we willen nog een aantal kleine reparaties/onderhoud uitvoeren om het huis zo goed mogelijk te kunnen verkopen. In deze tijd blijven we dus ook beiden in het huis wonen omdat er gewoon geen financiele middelen zijn om dit anders te doen. Het probleem is namelijk dat we anderhalf jaar geleden een zolderuitbouw (nokverhoging en dakkapel) hebben laten uitvoeren en toen gelijk een nieuwe (veel te hoge!) hybride hypotheek hebben afgesloten. Zover ik weet is dit een combinatie van spaar en belegging. We heben o.a. een pers. lening ingesloten in de hypotheek en ons huis laten taxeren op een eigenlijk te hoge waarde om de hypotheek voor elkaar te krijgen. De hypoyheek is 240.000,- en loopt nu 1,5 jaar. Er is dus nog heel weinig afgelost. Zeker met de beleggingsresultaten van de afgelopen tijd! De meeste huizen in de straat die net zo luxe en goed onderhouden zijn gaan maximaal voor 190.000,-/200.000,- in de verkoop. Begrijpelijk gaan we deze situatie niet al te lang volhouden en willen we het eigenlijk zo snel mogelijk verkopen. Heeft iemand goede raad?? Het is bijv. mogelijk dat er 1 van ons tijdelijk bij een goede vriendin in kan gaan wonen zonder verdere kosten en dan de helft van de lasten betaald voor degene die nog in het huis blijft wonen. Ik heb geen idee wat we het beste kunnen doen, volgens mij is het zo en zo niet verstandig om nu het huis te verkopen! Graag raad gevraagd!! Alvast Bedankt!
hofrand5892
Berichten: 381
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:36 am

Re: Binnen nu en enkele maanden huis verkopen i.v.m. scheiding!

Bericht door hofrand5892 »

Jessy,

Het is wederom een case die we de laatste tijd vaker tege komen op dit forum.

- Wat zijn jullie inkomens?
- is er in de familiaire sfeer wellicht een oplossing te bedenken?
- heb je al contact gehad met de adviseur die jullie de hypotheek heeft verkocht?
- Ben je je bewust van de gevolgen van een eventuele restschuld na verkoop?
- Als je eerlijk bent tegen jezelf, waar gaat dan je voorkeur naar uit?

Trader648
Jessy27
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 dec, 2008 4:04 pm

Re: Binnen nu en enkele maanden huis verkopen i.v.m. scheiding!

Bericht door Jessy27 »

Bedankt voor je reactie! Om antwoord te geven op je vragen:
Inkomen is 1800,- + 1700,- netto, geen kinderen
Familiaire sfeer weinig van te verwachten
Nog geen contact gehad, net besloten, niemand weet er nog van en adviseur is ook een kennis van ons
Uiteraard bewust van een gigantische restschuld, daarom hulp gevraagd om deze zoveel mogelijk te beperken
Voorkeur gaat uit naar een oplossing die zo min mogelijk restschuld oplevert, maar uiteraard willen we eigenlijk zo snel mogelijk het huis verkopen en verder met ons leven!
hofrand5892
Berichten: 381
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:36 am

Re: Binnen nu en enkele maanden huis verkopen i.v.m. scheiding!

Bericht door hofrand5892 »

Jessy,

Op basis van je verhaal en de financiele middelen en mogelijkheden kom ik helaas maar tot een conclusie. Probeer jullie woning zo veel mogelijk verkoopklaar te maken om het vervolgens voor de hoogst mogelijke prijs te verkopen.

De oplossing dat een van jullie tijdelijk of langdurig bij een vriend of vriendin zou gaan wonen zie ik slechts als uitstel executie. Uiteindelijk zal de woning verkocht moeten worden.

In praktijk komt het ook nog wel voor dat er een onderhandse afspraak ( overeenkomst of covenant ) wordt gemaakt waarin er overeen wordt gekomen dat een van de twee in de woning blijft wonen die dan ook de lasten betaald. Helaas is het niet mogelijk om de hypotheek op een naam te krijgen, inkomens zijn te laag. Als jullie hier wel voor zouden kiezen dan blijven jullie allebei hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen, kom je nooit los van elkaar en kan je financieel in de toekomst geen kant meer uit. Los van het risico dat het altijd mogelijk is dat de ene partner de gemaakte afspraken naar de andere niet nakomt, met alle gevolgen van dien.............

Als ik jullie situatie zo beoordeel, dan kom ik tot het volgende advies:

- Woning verkoopklaar maken
- met verschillende makelaars overleggen om tot een verkoopprijs te komen waarbij er prikkels ontstaan bij potentiele kopers. De markt ligt er namelijk niet lekker bij
- Wacht niet te lang. Er is al sprake van een behoorlijke onderwaarde ( lagere opbrengst tov hypotheek ) en als het wel fout gaat op de huizenmarkt dan worden de schulden alleen maar groter, en dan ben worden de schulden al helemaal onbestuurbaar.
- Er zal een behoorlijke restschuld ontstaan. Ga in overleg met de hypotheekverstrekker om te kijken wat voor gevolgen dit voor jullie heeft

Mijn excuus dat ik niet met betere oplossingen op de proppen kom, de markt leent zich hier gewoon niet voor :cry:

Sterkte bij het nemen van de juiste keuze!

Trader648
Plaats reactie