Huizenhype.nl

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Liberum
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 sep, 2008 3:13 pm

Huizenhype.nl

Bericht door Liberum »

Zoveel wordt er niet gepost in dit gedeelte van het forum, maar mijn inziens een uiterst belangrijke.

Onderstaande site houdt de laatste nieuwtjes bij op het gebied van de huizenmarkt en daarom een vermelding waard:

Ook volg ik de site en nieuwsbrieven van Willem Middelkoop, vaak weggezet als pessimist, maar ik vind hem meer een realist, die de huidige crisis en komende crisissen haarscherp voorspelde.

Ik verdiep mezelf al enige jaren in de geopolitieke ontwikkelingen, ook de financiele markten en de huidige situatie is voor mij niet echt een verassing.
Daarom wil ik al enige jaren niet kopen en wacht daar nu ook zeker mee, maar op het moment als er groot stuk van de huizenprijzen af is, ik schat zelf 30%-50% lager in de komende 6 jaar, sla ik toe.
Rudi

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Rudi »

Ook ik volg het al een klein jaartje. Middelkoop is fenominaal ! Heb mijn huisje van de hand gedaan (begin 2007) en ben maar gaan huren. Wacht het verder allemaal maar eens rustig af. Ik koop pas weer als de prijzen met 50% zijn gedaald. Ze zijn ook 50 % te duur. Het is maar een stapel stenen. Toch ? :lol:
Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Pat72 »

Rudi schreef:Ook ik volg het al een klein jaartje. Middelkoop is fenominaal ! Heb mijn huisje van de hand gedaan (begin 2007) en ben maar gaan huren. Wacht het verder allemaal maar eens rustig af. Ik koop pas weer als de prijzen met 50% zijn gedaald. Ze zijn ook 50 % te duur. Het is maar een stapel stenen. Toch ? :lol:
Laten de stenen volgend jaar ook weer 15% duurder worden... :mrgreen:
Liberum
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 sep, 2008 3:13 pm

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Liberum »

Een stapel stenen, wat beton en dakpannen worden volgend jaar echt geen 15% duurder...

Er zit wel zoveel lucht in de huizenprijzen, dat er met gemak 30% vanaf kan. In alle euro landen kelderen de prijzen (Spanje, Duitsland, Engeland etc etc) en dit zou ons in Nederland bespaard blijven?
Uiteraard verkondigen de Rabobank en Woutertje Bos dat het allemaal wel meevalt, maar dat is ook hun taak. Wanneer deze partijen zeggen dat de huizenprijzen in elkaar klappen wordt het een ┬┤self fulfilling prophecy┬┤ en de Rabobank gaat zichzelf uiteraard niet in de voet schieten door te zeggen, dat de hypotheek markt op zn gat ligt
Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Pat72 »

Liberum schreef:Een stapel stenen, wat beton en dakpannen worden volgend jaar echt geen 15% duurder...

Er zit wel zoveel lucht in de huizenprijzen, dat er met gemak 30% vanaf kan. In alle euro landen kelderen de prijzen (Spanje, Duitsland, Engeland etc etc) en dit zou ons in Nederland bespaard blijven?
Uiteraard verkondigen de Rabobank en Woutertje Bos dat het allemaal wel meevalt, maar dat is ook hun taak. Wanneer deze partijen zeggen dat de huizenprijzen in elkaar klappen wordt het een ┬┤self fulfilling prophecy┬┤ en de Rabobank gaat zichzelf uiteraard niet in de voet schieten door te zeggen, dat de hypotheek markt op zn gat ligt
ooit weleens gekeken waar de hypotheken in Engeland op gebaseerd zijn? Ooit weleens naar de stijgingen in Engeland gekeken per jaar, aangezien 30% stijging daar ook gebeurt..

Mij boeit het niet, ik koop een hut die ik kan betalen en mooi vind en dan verkoop ik de zooi gewoon niet meer de eerstvolgende 20 jaar, en geheid dat er genoeg andere zijn die nu gewoon blijven zitten en niet verkopen. Vraag me dan af of de prijzen echt zo naar beneden zakken als er minder op de markt komt.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door M_1 »

Er zijn ook in Nederland genoeg huizen te vinden waarvan de herbouwwaarde hoger is dan de verkoopprijs. Dan koop je dus een stuk grond plus een huis er op, voor een prijs die lager is dan alleen de kosten om het huis te bouwen. Of anders gezegd, heel kort door de bocht, die 'gebakken lucht' tussen de prijs van die stapel stenen en de verkoopprijs van het huis is niet altijd aanwezig.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Adviseur hypo »

Tukker schreef:En Middelkoop heeft natuurlijk ook nog een boek te verkopen, dat lukt niet met slappe verhaaltjes.
Tukker, moderator
helemaal met je eens. Als je maar hard genoeg roept op diverse fora (heb het al meer gezien) dan gaat iedereen het wel geloven.
Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Pat72 »

Liberum schreef: Daarom wil ik al enige jaren niet kopen en wacht daar nu ook zeker mee, maar op het moment als er groot stuk van de huizenprijzen af is, ik schat zelf 30%-50% lager in de komende 6 jaar, sla ik toe.
Dan ben je dus zometeen 10 jaar verder....stel 30% verlaging iets anders geloof ik ook persoonlijk niet.
In welk segment ben je dan aan het zoeken?
En in wat voor sociaal huurwoningkje heb je gezeten al die tijd dat het renadabel is geweest?
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Adviseur hypo »

ik denk dat liberum een beetje aan het trollen is
Bovendien heeft ie op deze manier toch een stuk markt gemist de laatste 10 jaar..
Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Pat72 »

Ben een liefhebber van een stukje troll bij me koffie :mrgreen:

Ach en anders heb ik het niet helemaal slim gedaan, aangezien ik op het punt sta 445k + kk uit te geven aan een stapeltie steentjes :wink:
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Adviseur hypo »

Pat, je kunt altijd nog de grond verkopen en een beetje erfpacht betalen, dan lijkt het weer wat goedkoper!
Liberum
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 sep, 2008 3:13 pm

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Liberum »

En nu ben ik in 1x aan het trollen? Omdat ik niet mee ga in het verhaal dat huizenprijzen altijd stijgen?
Een tegengeluid op de heersende gedachte kan natuurlijk raar en eng overkomen, helemaal voor huizenbezitters....

Ik ben op geen enkele manier verbonden aan bovenstaande sites en doe hier ook geen voordeel mee, mocht dit soms gedacht worden.

Een sociaal huurwoninkje? :D Nou nee niet echt, ik huur wel maar dan particulier op een super plek. Ik ben nu net 1,5 jaar voor mezelf begonnen en ben in 2005 pas afgestudeerd, dus zal ik me nog even moeten bewijzen (3 jaar) voordat ik een hypotheek kan krijgen onder normale condities. Ook al had ik op dit moment een vaste baan, dan nog zou ik er een seconde over na denken om binnen nu en 5 jaar te kopen. Ik blijf rustig zitten en kijk het allemaal vanaf de zijlijn aan.
jetjejobje
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 11:15 pm
Locatie: Ergens in Holland

Re: Huizenhype.nl

Bericht door jetjejobje »

Ik zelf denk niet dat de huizen hier in NL 30 tot 50% gaan zakken.
Zou ook niet de reden van weten waarom ze 30 tot 50% kunnen zakken?????
Zijn vaak mensen die iedere keer de trein missen en zeggen ik wacht af de prijzen kelderen, kun je lang wachten.

Wel geloof ik dat de prijzen zich stabiliseren weinig tot geen stijging, welicht lichte daling max een paar % meer niet.

Alleen huizen in bepaalde delen van het land zoals verschillende plekken A-dam die zullen wellicht lichtjes kunnen zakken 10 a 20%.
Maar het gemiddelde huis van Jan modaal in een normaal/goede wijk ergen in Holland, zakt echt geen 30% of meer.
Pat72
Berichten: 42
Lid geworden op: do 10 jul, 2008 11:54 am

Re: Huizenhype.nl

Bericht door Pat72 »

Liberum schreef: Daarom wil ik al enige jaren niet kopen en wacht daar nu ook zeker mee, maar op het moment als er groot stuk van de huizenprijzen af is, ik schat zelf 30%-50% lager in de komende 6 jaar, sla ik toe.
Ik ben nu net 1,5 jaar voor mezelf begonnen en ben in 2005 pas afgestudeerd, dus zal ik me nog even moeten bewijzen (3 jaar) voordat ik een hypotheek kan krijgen onder normale condities. Ook al had ik op dit moment een vaste baan, dan nog zou ik er een seconde over na denken om binnen nu en 5 jaar te kopen. Ik blijf rustig zitten en kijk het allemaal vanaf de zijlijn aan.
:mrgreen: echt...wat moest hard lachen toen ik die twee naast elkaar zag... :mrgreen:

Je woont nog op een studentenkamer of zit je al in een eensgezinswoning?
Plaats reactie