Huizencrisis ook bij ons?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dirkie78
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 1:49 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door dirkie78 »

Toch wel merkwaardig dat dit topic zo weinig gebruikt wordt. Er zijn anders genoeg indicaties dat de woningmarkt op het punt staat om in een neerwaardse spiraal terecht te gaan komen. Stijgende (hypotheek) rente, hypotheekcrisisje, voorzichtige hypotheekverstrekkers, minder goede economische vooruitzichten, neergaande beurzen etc. etc. Hoeveel kan een woningmarkt nog hebben?? Niet veel meer naar mijn mening, het is echt vijf voor twaalf voor de Nederlandse woningmarkt naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Cnorretje »

dirkie78 schreef:Toch wel merkwaardig dat dit topic zo weinig gebruikt wordt. Er zijn anders genoeg indicaties dat de woningmarkt op het punt staat om in een neerwaardse spiraal terecht te gaan komen. Stijgende (hypotheek) rente, hypotheekcrisisje, voorzichtige hypotheekverstrekkers, minder goede economische vooruitzichten, neergaande beurzen etc. etc. Hoeveel kan een woningmarkt nog hebben?? Niet veel meer naar mijn mening, het is echt vijf voor twaalf voor de Nederlandse woningmarkt naar mijn mening.
Ieder nadeel heb z'n voordeel! Of te wel het glas is halfvol .....

http://www.depers.nl/economie/222037/Ne ... kopen.html
dirkie78
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 apr, 2008 1:49 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door dirkie78 »

Bedankt voor je bijdrage Tukker :wink: Dit artikel zegt genoeg over de woningmarkt in Tukkerland. Net zoals in meerdere delen van het land ligt de woningmarkt gewoon volledig op z'n gat! De NVM, VBO en andere partijen die dit iets genuanceerder in de media brengen praten puur voor eigen parochie. Als de oprichting van zo'n fonds de woningmarkt weer enigzins moet stabiliseren dan zit het al aardig scheef. Het zal mij benieuwen wanneer er iemand (met een belangrijke functie of organisatie) nu eens echt op tv verteld hoe het met de Nederlandse woningmarkt gesteld is. Bij mij leeft het gevoel dat niemand dit tot nu toe gedaan heeft vanwege (eigen) belang(en).
Rudi

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Rudi »

Rudi
dirkie78 schreef:Bedankt voor je bijdrage Tukker :wink: Dit artikel zegt genoeg over de woningmarkt in Tukkerland. Net zoals in meerdere delen van het land ligt de woningmarkt gewoon volledig op z'n gat! De NVM, VBO en andere partijen die dit iets genuanceerder in de media brengen praten puur voor eigen parochie. Als de oprichting van zo'n fonds de woningmarkt weer enigzins moet stabiliseren dan zit het al aardig scheef. Het zal mij benieuwen wanneer er iemand (met een belangrijke functie of organisatie) nu eens echt op tv verteld hoe het met de Nederlandse woningmarkt gesteld is. Bij mij leeft het gevoel dat niemand dit tot nu toe gedaan heeft vanwege (eigen) belang(en).
Wanneer je nu eens andere meningen wilt lezen hoe het er macro-economisch voorstaat en wat er zo ongeveer wereldwijd aan de hand is zou je het artikel van Albert Spits en Willem Middelkoop eens moeten lezen:
http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/1591.html
Het blijkt toch vooral dat we geen huizen hebben gekocht maar kredieten.
Rudi

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Rudi »

Wat is iedereen hier toch stil geworden ?
(identiteits) ....... crisis ?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door HJV »

Zo iets noemen ze stilte voor de storm en die storm gaat behoorlijk te keer, volgens het KNMI worden niet enkel bomen ontwortelt maar ook de huizen lopen gevaar van de fundering te worden geblazen.

Waar ik nog niemand over heb gehoord is straks de hypotheekrente aftrek, al jaren een doorn in het oog van iedere regering, geen van allen heeft het aangedurfd deze te verlagen, wachten was op een aanleiding en die is er nu, de geen die straks hun hypotheek moeten verlengen die krijgen het niet voor elkaar, 1e de rente zal met een enorme vaart stijgen, 2e dan die gasten die het nu moeilijk hebben en een paar keer een 14 dagen te laat betaalt hebben hebben een notering en zo kan je nog wel enige motieven aanvoeren, zal uit lopen dat er straks zo een 500 tot 800 gevallen hun huis in de veiling moeten donderen, media springt daarop in en geeft precies aan waar de regering al jaren op heeft zitten wachten, zij komen dan met een plan om een fonds in het leven te roepen die deze tegen moet gaan , maar de kosten zullen ergens vandaan komen dus "aftrek hypotheekrente wordt verlaag "geen 42% of 52% aftrek maar gelijk voor ieder 25%.

Spreek me ermaar op aan over 2 á 3 jaar.
huisbezitter in duitsland

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door huisbezitter in duitsland »

Hallo,

De prijzen in Nederland gaan dalen denk ik. Hoeveel is nog moeilijk te voorspellen. Tussen de 10 en 20 procent is niet onwaarschijnlijk in de komende jaren. Wanneer er op de huizenmarkt paniek ontstaat kan dat zomaar veel meer worden de komende 5 jaar. Alles is mogelijk. Krapte op de huizenmarkt hoeft niet te betekenen dat er geen daling gaat plaats vinden. Alleen een enkeling spreekt vrijuit over deze scenario's. De economie krijgt namelijk een opdonder wanneer de huizenprijzen drastisch dalen waardoor de daling vervolgens weer in een spiraal naar beneden gaat. Daarom zijn belanghebbende partijen er als de kippen bij om dit met onderbouwde argumenten tegen te spreken dat we ons geen zorgen moeten maken. Een hogere werkloosheid en een hogere rentestand kunnen zorgen voor het begin van een val. De kritisch geworden banken die niet meer dan 4,5 keer het jaarinkomen lenen in plaats van 6 keer beperkt de leencapaciteit nu al. Wanneer mensen hun huis kunnen blijven betalen zitten ze een huizencrisis wel uit. Dat is voor hen geen ramp, want wonen is een noodzakelijk goed en is het mogelijk een tijdelijk verlies op papier. Echter wanneer de crisis langer gaat aanhouden cq zich maar langzaam hersteld, dan zakken er wel meer mensen door het ijs door tal van redenen kunnen zij de markt meesleuren in een stevige prijsdaling, waar potentiele kopers afzien van koop of gaan wachten tot er weer een bodem is onstaan voordat ze durven instappen. Een negatief sentiment en onzekere tijden waar werkloosheid boven de markt hangt kan ook de woningmarkt drastisch doen dalen. Ik hoop dat het niet gaat gebeuren en dat ik ongelijk krijg, omdat dat veel leed kan veroorzaken bij huizenbezitters die niet veel overwaarde hebben in hun huis en bij gedwongen verkoop blijven zitten met schuld.

Ik heb mijn huis in februari 2008 voor een goede prijs verkocht, omdat ik aanvoelde dat ik weg moest wezen van de Nederlandse huizenmarkt. Ik heb mijn droomhuis gekocht net over de grens in Noord Duitsland waar de prijzen veel lager zijn. Gezien de extreem lage prijs die ik voor mijn (renovatie object) heb betaald hoef ik me geen zorgen te maken over een grote prijsval. De prijs was namelijk al gevallen toen ik het kocht. Ik ben voorlopig nog niet klaar met klussen en hoop dit huis nog lang in mijn bezit te mogen hebben. Ik raad iedereen op dit moment af om in Nederland te kopen. Kijk het nog even aan......omdat het onzekere tijden zijn.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Adviseur hypo »

Ik raad juist aan om nu te kopen. Maar dan wel laag bieden. Verkopers zijn happig om ja te zeggen. Dus als je nu 10% of 15% onder de prijs kunt kopen heb je al een voorschot genomen op een (eventuele) daling.
Als de crisis achter de rug is en alle mensen die nu wachten ineens weer gaan kopen ben je te laat want dan willen de verkopers niet meer meewerken aan een lager bod. Juist nu zijn ze happig.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door M_1 »

Je hebt het wel over een lage koopprijs, voor een renovatieobject, maar ik vraag me af hoeveel geld je daarbij nog in de renovatie hebt moeten steken. Als je je goed op de noord-duitse markt hebt georrienteerd, dan neem ik aan dat je ook weet dat je daar de investeringen die je in de huizen doet er bij lange na niet uitkrijgt. De waardestijgingen door woningverbetering zijn in Noord Duitsland veel lager dan de kosten van die investeringen. Vaak is het, als je puur naar de financiën kijkt, daar dus niet lonend om een renovatieobject te kopen en op te knappen. Maar je kunt daar zeker mooie huizen vinden, die veel woongenot geven. Maar puur financieel gezien is het niet altijd voordeliger.

Overigens zijn ook in de meer afgelegen gebieden binnen Nederland nog wel 'noord-duitse' prijzen te vinden.
voogdj

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door voogdj »

In auagustus verwachtte de RABObank, die veel aan dit onderwerp doet voor 2009 nog een prijsstijging van 2,5% in 2009, zij het dat dit beneden de inflatie zou zijn. Met de huidige kredietcrisis lijkt me dat deze prognose op losse schroeven staat. Van belang zijn echter ook de structurele factoren die ze voor de lange termijn noemen (tekort aan woningen in bepaalde segmenten, rentepeil, inkomensontwikkeling, al dan etc.). In de huidige situatie lijkt het me nogal koffiedik kijken: zowel voor de korte als lange termijn. De seinen staan uiteraard wel momenteel allemaal op rood voor de huizenprijs.

http://www.rabobankgroep.nl/download/KWAWO.pdf
huurder

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door huurder »

Na de invoering van de Euro, zijn de prijzen van veel koopwoningen verdubbeld. Nu is de vraag, wie heeft er voor gezorgd dat die prijzen zo exponentieel zijn gestegen? De veroorzakers van deze prijsstijging zijn daardoor de grondleggers voor onze kredietcrisis te noemen. Samen met de verzekeraars en hun woekerpolissen hebben ze Nederland financieel zwak gemaakt. Nu ze er zelf slecht voor staan, bellen ze bij de overheid aan om financiele steun. Ik zou zeggen, laat het ze zelf maar opsoppen. Laat ze hun dure bedrijfspanden maar verkopen, en laat ze maar in een gehuurd pand opnieuw beginnen. Leg beslag op de prive eigendommen van de besturen van deze organisaties. Ze hebben hun zakken gevuld met geld van hun clienten.

Nu komen ze weer met een debiel idee, om woningkopers die hun oude huis niet kwijtraken, dit huis te laten verhuren. Hiervoor moet de overheid de huurderbescherming aanpassen. Op deze manier beschadigen ze weer regels die niet voor niks zijn opgezet. Om zo hun eigen fouten en zakkenvullerij te verdoezelen.

Als je toch in die wereld werkt, weet je toch dat je eerst je eigen huis moet zien te verkopen, om zelf een nieuw huis te kunnen kopen. Iedere Nederlander die weet dat er waarschijnlijk een kredietcrisis op komst is, zal toch niet zelf verder in de schulden gaan zitten. Het wordt allemaal zo rosekleurig geschilderd. "Maak je geen zorgen".

Ik vind dat de overheid de huurbescherming niet mag aanpassen voor huizenverkopers. Dat ze maar gaan zoeken naar huurders die bereid zijn om het huis te verlaten als de bezitter de mogelijkheid heeft om dit huis te verkopen. Belachelijk idee. Diegene die dit bedacht heeft is zijn status niet waard.

Huizen bezitters die hun oude huis niet verkocht hebben, toen ze een nieuw huis kochten, moeten maar zelf voor hun fouten opdraaien. Of, als ze misleidt zijn met valse beloften, moeten ze dit ook maar eens openbaar maken.

Er is in mijn ogen maar een manier voor deze huizenbezitters om hier ongeschonden vanaf te komen. De eigenaar moet op ... :wink:
En dat ga ik hier dus lekker niet vertellen.
karinvandermeijs
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 6:17 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door karinvandermeijs »

Ik vind dat jij niet echt een positieve bijdrage levert, huurder. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar jij uit je zo negatief.

Sta je er wel bij stil dat er ook mensen zijn die straks bij ontslag/scheiding/overlijden etc. "gedwongen" moeten verkopen en die als de huizenmarkt instort met heel veel schulden blijven zitten, misschien wel met kinderen die daar ook de dupe van worden?

Jij lijkt wel jaloers op huizenbezitters die al die tijd met niksdoen overwaarde opbouwden en die zich nu zit te verkneukelen met je: En dat ga ik lekker toch niet vertellen. Mijn dochtertje is 6 en die heeft ook dat soort uitspraken (eigen schuld, dikke bult).

Zelf ook huizenbeziiter maar nog niet zo lang dat ik veel overwaarde heb, maar gelukkig met genoeg geld om de crisis uit te zingen.

En er zijn natuurlijk mensen die top-top-tophypotheek hebben afgesloten, wat natuurlijk niet echt slim is geweest maar dan nog leef ik mee met de zware tijden die sommige mensen meemaken of gaan maken.

Je zult ongetwijfeld vanuit je ervaringen wel reden hebben voor deze reactie, maar misschien beter daar mee aan de slag, dan hier op deze manier je mening te ventileren want dit forum is om elkaar te helpen en hier gaan mijn haren dus echt recht overeind staan. Maar dit is mijn mening natuurlijk misschien dat anderen dit anders zien.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door M_1 »

Ach, op zich kan een kleine correctie op zijn tijd geen kwaad. Maar wat wel vervelend is, is dat iedereen tegenwoordig elkaar gek maakt en als een gek achter elkaar aan rent en elkaar nadoet en daarin doorslaat. Als de huizenprijzen stijgen, wil iedereen ineens een huis kopen, liever vandaag dan morgen. En vervolgens als de verf nauwelijks opgedroogd is doorstromen naar een ander huis. Maar natuurlijk ook in het achterhoofd dat je daar over een paar jaar weer weg wilt, dus niet kopen wat je leuk vindt, maar dat waarvan jij (en de rest van Nederland) denkt dat je dat over een paar jaar goed kunt verkopen. Met als gevolg dat de prijzen ook flink over de top gaan. En nu de markt wat slap is, durft niemand meer een huis te kopen. Nu praat iedereen elkaar aan dat het allemaal zo slecht gaat.

Door dat ganzengedrag krijg je een totaal onnatuurlijke markt. Op het ene moment wil iedereen het ene hebben, waardoor daar een gigantische vraag naar is, even later wil niemand dat meer, of wil iedereen in elk geval iets anders. Als de mensen nou gewoon eens weer simpel bij zichzelf zouden nagaan wat hun eigen huizenwensen zijn en wat hun budget is, en wat hun eigen woonnwensen zijn die ze daarmee kunnen betalen, en vervolgens kijken wat een reeële optie is voor een lange termijn woning, dan zou de wereld alweer een stuk normaler zijn. In plaats van speculatief kopen wat je kopen kunt en waarvan je denkt dat je het over een paar jaar weer goed kunt verkopen. Want even heel simpel gezegd, als iedereen een huis had gekocht waar ze tevreden mee zijn, dan zouden veel mensen geen reden hebben om na een paar jaar weer te verhuizen, en dan zouden die mensen ook niet in de problemen komen.
Plaats reactie