Huizencrisis ook bij ons?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bas van der Hout

Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Bas van der Hout »

Huizencrisis ook bij ons?
bron; [link weggehaald door Steven vanwege spamgehalte]

Huizenbezitters, De Nederlandsche Bank en minister Wouter Bos van financiën worden flink zenuwachtig van de onheilspellende praat over de Nederlandse huizenmarkt. Minister Bos en Nout Wellink waren er vorige week als de kippen bij toen het IMF met haar rapport kwam over de Nederlandse huizenmarkt. Wouter Bos is woedend op het IMF en zegt dat er in Nederland geen sprake is van een luchtbel in de huizenmarkt, maar is dat werkelijk zo?


Gaan wij de VS achterna?
Veel mensen denken dat wij de VS achterna gaan, omdat in een rapport van het IMF staat dat de huizenprijs in Nederland voor 30 procent onverklaarbaar is. Maar uit een rapport van de ECB blijkt dat de huizenprijzen in Nederland veel makkelijker omhoog dan omlaag gaat, omdat Nederlandse woningbezitters hun huis liever langer te koop laten staan dan dat ze de prijs omlaag zullen gaan. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat de huizenprijzen met 30 procent zullen zakken, maar de huizenprijzen kunnen natuurlijk ook hier omlaag.

Hoe duurder de huizen, hoe hoger de consumptie
Nederlanders zijn de afgelopen tien jaar gewend geraakt om de overwaarde van de eigen woning bij de bank te verzilveren en vervolgens uit te geven. We zullen dus ook zien dat de consumptie zal gaan dalen wanneer de huizenprijzen gaan dalen.

Hoe hard een afkoelende woningmarkt de economie kan raken, bleek aan het begin van deze eeuw. In 2000 steeg de gemiddelde huizenprijs nog met twintig procent. Een jaar later was dit tien procent. En in 2002 werden woningen "nog maar" vijf procent duurder.

Het gevolg was dat er ieder jaar een lager bedrag aan overwaarde viel te verzilveren en de consumptie instortte.
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door meerdre »

Tja. Zelf jeb ik zojuist een huis gekocht. Waarom? Omdat ik graag een leuke tuin wilde, vrijstaand etc. Dit huis kunnen wij goed betalen, en wij vinden wat we betalen tegenover het woongenoot acceptabel.

Echter om nu in te stappen en te denken dat je over 5 jaar kan verkopen met een dikke winst is het de verkeerde tijd(denk ik)

Kortom, koop nu een huis om lekker te wonen en niet te verkopen binnen zeg 1-4 jaar. Mocht je dat wel doen, reken dan niet op een vette winst.

Goede redenatie?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door fransjan »

zolang je de hut niet verkoopt,heb je geen last van de huizencrisis,zover die er nu al is en ooit komt ..

een correctie in het hogere segment ,is logisch
Rudi

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Rudi »

Nu moeten we niet met zijn allen krokedillentranen gaan zitten huilen.
We weten al jaren dat de huizenprijzen idioot hoog zijn. De prijzen zijn volledig uit balans.
Ook hier waren banken bereid om met alle gemak 125% van de waarde te financieren. Vaak op twee inkomens, wat op zich ook al een risico is.
Wanneer je om je heen kijkt stagneert de markt al veel langer en staan woningen al gemiddeld veel langer te koop. Ik ken voorbeelden van mensen die hun woning te koop hebben staan en 1 jaar lang geen enkele kijker hebben gehad laat staan een koper. Sommigen kunnen woning aan de straatstenen niet kwijt.(soms 3 makelaars tegelijkertijd) De NVM doet ons anders geloven (eigen belang). Hun cijfers betwijfel ik dan ook zeer. Wanneer je om je heen kijkt zie je dat de jeugd niet kan kopen, de ouderen willen verkopen (cashen) Dat de overheid met maatregelen verkopen en kopen van een eigen huis tegenwerkt (OZB, de bijleenregeling, eigen woningreserve en een toename van de gemeentelijke woonlasten) Bij dit alles wordt de hypotheekrente aftrek ook maar relatief. Nog niet te spreken van het walgelijke gedrag van banken/verzekeraars.met hun woekerpolissen. Ook hier is "hebzucht" van geldverstrekkers en een weinig moreel zakelijke dienstverlening aan de orde. Ook hier is de huizenmarkt een zeepbel die uit elkaar kan spatten. Ook hier zijn wel degelijk risicovolle hypotheken verstrekt. De overheid en de sector sust de boel. Het is alleen een kwestie van tijd. Slaap lekker allen.
Gast

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Gast »

Ik sluit me geheel aan bij het verhaal van Rudy. In het dorp waarin ik woon staan ongeveer 1500 woningen. Van deze woningen staan er inmiddels 80 te koop (waarvan ik het weet). Het dorp ligt in het noorden van Nederland en kenmerkt zich als een plezierige woonomgeving (veel toerisme redelijk winkelbestand en scholenbestand). Jongeren kunnen ├®n willen die woekerprijzen niet meer betalen. Het zijn veelal oudere mensen die hun huis te koop aanbieden om inderdaad te cashen. De twee makelaars in het dorp verkopen nog amper een huis. Zeker gezien de oplopende hypotheekrente en het gedonder in de financielle sector (waaraan ze zelf grotendeels schuldig aan zijn) kan een correctie in de woningprijzen niet uitblijven.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door fransjan »

crisis komt niet door de financiele sector ,maar door de overheid .

er worden te weing huizen gebouwd ,al tientallen jaren en lokale overheden laten zich inpakken door speculanten ,die weer prijsopdrijvend werken .

diegene die kans hebben of hadden zijn de steden en hun dure randgemeente,s uitgevlucht met als het gevolg ,dat we dagelijks allemaal in de file staan .

in gebieden waar woningbeleid wel in orde is ,zie je dat de markt niet gespannen is .
vaastgoedzeepbel

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door vaastgoedzeepbel »

Gewoon even wat feiten waaruit blijk dat er een enorme zeepbel is ontstaan op de Nederlandse huizenmarkt

De Rabobank verwacht voor 2008 een betaalbaarheidindex van 81. De laatste keer dat deze index zo laag was in 1978, net voor het instorten van de huizenmarkt.
De hypotheeklasten zijn zo enorm - in totaal 587 miljard euro, per inwoner veruit het hoogst ter wereld
De rente loopt snel op.
Naast het IMF hebben de OTB, the Economist, DNB enPricewaterhouseCoopers al lang gewaarschuwd.

Rudi heeft helemaal gelijk!
huizen luchtbel

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door huizen luchtbel »

vaastgoedzeepbel schreef:Gewoon even wat feiten waaruit blijk dat er een enorme zeepbel is ontstaan op de Nederlandse huizenmarkt

De Rabobank verwacht voor 2008 een betaalbaarheidindex van 81. De laatste keer dat deze index zo laag was in 1978, net voor het instorten van de huizenmarkt.
De hypotheeklasten zijn zo enorm - in totaal 587 miljard euro, per inwoner veruit het hoogst ter wereld
De rente loopt snel op.
Naast het IMF hebben de OTB, the Economist, DNB enPricewaterhouseCoopers al lang gewaarschuwd.

Rudi heeft helemaal gelijk!
Jan
link weggehaald door Steven
vastgoedzeepbel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 mei, 2008 7:26 am

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door vastgoedzeepbel »

Alleen als het mag hoor en als er geen censuur wordt toegepast op postings waar jullie het inhoudelijk niet mee eens zijn

Groeten Jan

Mijn reactie lijkt me duidelijk Jan, en jouw opmerking over censuur is daarom bijzonder flauw. Nogmaals: discussie prima, maar blijkbaar durf je dat niet aan en wil je alleen je site promoten. Volgende keer haal ik alle berichten weg.
Link weggehaald,
Tukker
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door HJV »

Eerste les economie;
Als een ieder van de de zelfde suikerspin snoept is het resultaat wat overblijft een kaal stokje, men zal dieper nadenken om dan een suikerspin te kopen, gevolg een daling van de verkoop van suikerspinnen.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Steven »

vastgoedzeepbel schreef:Alleen als het mag hoor en als er geen censuur wordt toegepast op postings waar jullie het inhoudelijk niet mee eens zijn
Van mij part zet je alle blogs van de site integraal neer in postings hier. Je bent van harte welkom om je mening te uiten. Probeer dan alleen niet extra verkeer naar die andere website te genereren door vanuit deze site te linken. Dat is parasieterij. Censuur waar je het over hebt is het verwijderen van 1 link naar een andere site.

Doemdenkers zijn van harte welkom. Parasieten niet.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door jari »

Steven schreef:
vastgoedzeepbel schreef:Alleen als het mag hoor en als er geen censuur wordt toegepast op postings waar jullie het inhoudelijk niet mee eens zijn
Van mij part zet je alle blogs van de site integraal neer in postings hier. Je bent van harte welkom om je mening te uiten. Probeer dan alleen niet extra verkeer naar die andere website te genereren door vanuit deze site te linken. Dat is parasieterij. Censuur waar je het over hebt is het verwijderen van 1 link naar een andere site.

Doemdenkers zijn van harte welkom. Parasieten niet.
:lol: :lol: :lol:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
vastgoedzeepbel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 mei, 2008 7:26 am

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door vastgoedzeepbel »

Ik zal geen links meer plaatsen en het houden bij mijn mening.
De bezoekersaantallen van mijn weblogje verdubbelen de laatste weken dagelijks, daar heb ik dit forum niet voor nodig.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door jari »

En wij jouw weblog ook niet, dus het probleem is opgelost. Succes ermee.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: Huizencrisis ook bij ons?

Bericht door Treasa »

vastgoedzeepbel schreef:Ik zal geen links meer plaatsen en het houden bij mijn mening.
De bezoekersaantallen van mijn weblogje verdubbelen de laatste weken dagelijks, daar heb ik dit forum niet voor nodig.
Hahaha gek he, dat ze verdubbelen?
Als je je link op xtal plaatsen op het internet, naast deze forum, heb geplaatst...
Plaats reactie