Huurwoning kopen?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

BaSl2020
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 feb, 2020 8:09 pm

Huurwoning kopen?

Bericht door BaSl2020 »

Ik woon al 7 jaar in een vrije sector huurwoning waarvoor een forse huur betaald moet worden.
Het betreft een complex waar al een aantal jaren alle vrijkomende woningen worden verkocht.
Ongeveer 8 jaar geleden, vlak voordat ik er kwam wonen heeft mijn buurvrouw een aanbod gekregen de woning te kopen. (vp was toen 265.000)
Helaas is deze buurvrouw overleden en is de woning recentelijk verkocht.
Ik heb lange tijd gedacht dat deze woning kopen niet haalbaar was. Maar nu de rente zo laag is en mijn partner en ik samen gaan kijken lijkt het gewoon haalbaar te zijn.
Nu hoor ik verschillende adviezen in mijn omgeving. Wel of niet een aankoopmakelaar inschakelen bijvoorbeeld. Nu groeit het geld echt niet op mijn rug. De eigen inbreng wordt al een uitdaging door alle hoge kosten die ik maandelijks heb. Maar ik weet ook dat de beleggingsmaatschappij nagenoeg niet bereid is tot onderhandelen of ver zakken met de prijs. De woning van mijn buurvrouw ging de markt op afgelopen oktober voor 300.000 met bieden vanaf. Is weggegaan voor 325.500. Buren aan de andere kant hebben woning te koop gezet (waren al enkele jaren eigenaar, geen noemenswaardige veranderingen) voor 325 en is verkocht maar prijs niet bekend. Ook een andere huurwoning ging in december de markt op voor 325.
WOZ waarde van de woning was in 2018 284.000. De woning van 300.000 en de huurwoning van 325.000 zijn in dezelfde staat als mijn woning, zij het dat mijn woning nog bewoond is.
Zal ik zelf in onderhandeling gaan met de beleggingsmaatschappij? En hoe kom ik erachter bij wie ik moet zijn?
De woning zal getaxeerd moeten worden maar wellicht dat ik bij mijn nieuwe buren na kan gaan wat de getaxeerde waarde was?
Is 310.000 als maximaal bod wat jullie betreft reeel? Wij zouden namelijk wel graag NHG willen en dan is dit wel het uiterste bedrag, wat gezien WOZ en de verkoopprijzen ook niet heel gek is denk ik. Maar ja... ik heb geen ervaring met het kopen van een woning.

Voor nu eerst:
Stap 1: afspraak is gepland bij hypotheekadviseur voor over drie weken...
Werkgeversverklaringen zijn opgevraagd etc.

Wie kan mij verder op weg helpen?