Ouderlijk huis kopen en zussen uitkopen

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Martinet
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 nov, 2018 4:02 pm

Ouderlijk huis kopen en zussen uitkopen

Bericht door Martinet »

Enige jaren geleden is mijn moeder overleden en onlangs mijn vader. Het ouderlijk huis, waar ik vanaf baby gewoond heb en in het latere leven, heel vaak op bezoek kwam, gaat in de verkoop. Althans, dat is het plan.

Ik heb 2 zussen, waarvan 1 overleden. De overleden zus heeft 3 volwassen zonen, wettelijk volgens erfrecht de plaatsvervullers van mijn overleden zus. Er zijn dus 5 erfgenamen. Van die 5 erfgenamen worden mijn zus en ik gevolmacht bij notaris (verklaring van erfrecht) om alle zaken af te handelen.

Ik merk dat ik nu twijfels krijg over de verkoop van het ouderlijk huis. Momenteel woon ik met mijn vriendin in een huurhuis. Ik ben nu aan het onderzoeken wat er allemaal bij komt kijken als ik het ouderlijk huis zou kopen. Zelfstandig, op mijn naam, mijn vriendin blijft het huurhuis huren. Maar we zullen heel vaak bij elkaar zijn in ├®├®n van de beide huizen. Mijn zus en de 3 zonen van mijn overleden zus moet ik het nog vertellen. Eerst eens wat onderzoek doen.

Uiteraard stap ik binnenkort naar ÔÇÿn adviseur om alle haken en ogen te bespreken. Wie heeft er ervaring met zoiets, of weet er veel vanaf? Ik kan wel wat tips gebruiken. Vragen en opmerkingen die me nu te binnen schieten, ook nadat ik al wat gelezen heb op het internet:

1. Bij wat voor soort adviseur kan ik voor deze casus terecht? is dat ÔÇÿn notaris, ÔÇÿn makelaar, of ÔÇÿn hypotheker? Of misschien mijn bank?
2. Ik heb via diverse sites al bepaald wat mijn maximale hypotheek zou zijn adhv mijn salaris en Ôàö van de WOZ waarde van het ouderlijk huis. Ik zit alleen nog met ÔÇÿn stukje rest hypotheek, zie punt 5.
3. De marktwaarde / verkoopprijs zal waarschijnlijk hoger liggen dan de WOZ waarde. Is dat ÔÇÿn bepaalde factor, maal zoveel?
4. Taxatie zal nog moeten gebeuren. Wat lastig kan worden is dat ik als koper de waarde zo laag mogelijk zal willen hebben en mijn zus en 3 neven de waarde zo hoog mogelijk. Dat zou ÔÇÿn spanningsveld kunnen worden (is er nu nog niet).
5. Er zit nog ÔÇÿn rest hypotheek schuld op het huis van circa 60.000 euro. Hoe bereken ik nou mijn Ôàö deel wat ik aan de 2 erfgenamen (officieel volgens verdeling) zou moeten betalen als ik hen uitkoop? Stel dat het huis 300k waard is. Wordt dat dan 300k minus 60k = 240k. Moet ik dan 160k uitkopen? Dus daarvoor ÔÇÿn hypotheek afsluiten? Die 60k restschuld zal ik ook nog moeten aflossen per maand, als extra hypotheek, vermoed ik.
6. Ik ga dus waarschijnlijk ÔÇÿn hypotheek nemen om de erfgenamen uit te kopen. Gelden er voor dat doel dezelfde belastingvoordelen enz als wanneer ik dat zou doen voor afsluiten van een hypotheek op een huis?
7. Huis is nu nog in de oorspronkelijke staat, gemeubileerd en alles. De inboedel zal verkocht moeten worden en de opbrengst verdeeld. Of ik zal dat ook moeten uitkopen. Best lastig om de waarde te bepalen.
8. Iemand anders nog tips?

Dank alvast voor de reacties.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ouderlijk huis kopen en zussen uitkopen

Bericht door M_1 »

Een bezoek aan een onafhankelijke adviseur is wel verstandig.
Er is geen vaste verhouding tussen WOZ waarde en verkoopopbrengst. In principe zou de WOZ-waarde de verkoopwaarde op 1 januari van het peiljaar moeten geven. Een onafhankelijke taxatie lijkt mij wel verstandig. Als je denkt, of vreest, dat daarover onenigheid kan ontstaan, dan zou het wellicht beter zijn om het hele plan niet te doen, omdat je anders de verhoudingen binnen de familie op het spel zet.

Als de waarde van de woning 3 ton is en de huidige hypotheek 60.000, dan is de waarde van ieder erfdeel dus 80.000. je zult dan 160.000 nodig hebben om de familie uit te kopen plus 60.000 om de huidige lening af te lossen. Voor dat 'kopen' van de andere erfdelen gaat het om de verwerving van de eigen woning, dus is de rente aftrekbaar.

De verkoopwaarde van de inboedel is meestal niet echt heel hoog. Het zal vaak eerder gaan om emotionele waarde.
Martinet
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 nov, 2018 4:02 pm

Re: Ouderlijk huis kopen en zussen uitkopen

Bericht door Martinet »

Dank voor de reactie.

Ik zie op Funda dat de vraagprijs van woningen (momenteel) lager is dan de woz-waarde. Ik heb geen ervaring met het kopen van huizen, maar ik neem aan dat dit door de tijd wisselt, afhankelijk van vraag en aanbod, rentestand enz?
Plaats reactie