invloed nieuw erfpachtstelsel op huizenprijzen Amsterdam

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

appeltje85
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 aug, 2014 7:06 pm

invloed nieuw erfpachtstelsel op huizenprijzen Amsterdam

Bericht door appeltje85 »

Amsterdam is momenteel bezig om z'n erfpachtstelsel te herzien. Zoals het er nu naar uitziet komt er een stelsel waarbij erfpacht eeuwigdurend afgekocht kan worden.

Tot nu toe was er amper verschil in prijs tussen woningen met en woningen zonder erfpacht. Er komen nu best veel woningen op de markt met een erfpachtcontract uit de jaren 80 en 90 waarbij de einddatum van het huidige tijdvak toch al rap dichterbij komt.

Wat zal de invloed zijn op de huizenprijzen? Blijft het verschil nihil, zoals nu? Het ligt voor de hand dat panden met afgekochte erfpacht straks veel aantrekkelijker zijn. Ga je dat terugzien in de prijzen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: invloed nieuw erfpachtstelsel op huizenprijzen Amsterdam

Bericht door rambagts »

Het ligt voor de hand dat panden met afgekochte erfpacht straks veel aantrekkelijker zijn
Dit is nog maar de vraag:
Stel huis is 250.000 waard met erfpachtcanon van 2000 per jaar. Eigenaar koopt erfpacht af voor 40.000. Zal taxateur de waarde dan op 290.000 taxateren? En zo ja: Zullen er dan nog kopers zijn voor die prijs?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: invloed nieuw erfpachtstelsel op huizenprijzen Amsterdam

Bericht door M_1 »

Net als bij andere 'investeringen' in een woning is het altijd de vraag hoe de kopers die investering waarderen. Zelfs zulke eenvoudig te waarderen verschillen zoals een verschil in erfpacht zie je nauwelijks terug in de prijzen. Volgens mij is er pas echt een verschil te merken als de aflooptermijn van de erfpacht echt dichtbij komt. Als je over twee jaar weer in de buidel moet tasten voor een nieuwe termijn van een paar decennia, dan wordt het pas echt concreet.

Overigens kun je natuurlijk ook nog flink discussieren over of de mogelijkheid van eeuwigdurende afkoop een goed idee is voor de stad.
appeltje85
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 aug, 2014 7:06 pm

Re: invloed nieuw erfpachtstelsel op huizenprijzen Amsterdam

Bericht door appeltje85 »

rambagts schreef:
Het ligt voor de hand dat panden met afgekochte erfpacht straks veel aantrekkelijker zijn
Dit is nog maar de vraag:
Stel huis is 250.000 waard met erfpachtcanon van 2000 per jaar. Eigenaar koopt erfpacht af voor 40.000. Zal taxateur de waarde dan op 290.000 taxateren? En zo ja: Zullen er dan nog kopers zijn voor die prijs?
Nou ja, ik vraag het me dus andersom af. Volgens mijn hypotheekadviseur gaat een erfpachtcanon acceptatieproblemen krijgen zo rond de 15 jaar voor het aflopen van de canon. Als ik nu een woning op het oog heb voor 200.000 (ik noem maar wat) en de erfpacht is afgekocht en loopt tot 2034 dan heb ik er dus nu nog niet zoveel last van bij het verkrijgen van een hypotheek. Dat is meteen de reden waarom je amper verschil merkt in prijzen in woningen met afgekochte erfpacht of op eigen grond. Maar stel dat ik de woning over een jaar of 7 wil verkopen, dan is het w├®l een probleem voor de volgende koper.

In de tussentijd ligt er dan een voorstel van de gemeente om die erfpacht eeuwigdurend af te kopen voor 40.000,- en ben ik dus haast verplicht om dat te doen, of moet ik de koper die 40.000,- tegemoetkomen in de koopprijs. Het lijkt me dus maar de vraag of ik dat terug ga zien.
Plaats reactie