nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop!

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

moes1985
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 aug, 2015 3:57 pm

nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop!

Bericht door moes1985 »

Dag allemaal,

Ik ben een appartement tegengekomen waar ik interesse in heb.
Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het appartement in 2013/2014 verkocht is, gebouwd in 2014 en in het 1e kwartaal van 2015 is opgeleverd.

De aankoopprijs is 209.000 euro VON
http://amsterdam.advocaat.miljoenhuizen ... -Amsterdam



Het appartement staat nu 2 maanden te koop. De bewoners hebben er dus maar een enkele maanden in gewoond.
de verkoopprijs is nu vastgesteld op 265.000 KK . Is dit niet belachelijk hoog?
http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appa ... chrijving/


Wat zou een goede strategie zijn, en wie kan me tips geven wat een reeël bod zou zijn.

Alvast bedankt.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop

Bericht door rambagts »

Wat zou een goede strategie zijn, en wie kan me tips geven wat een reeël bod zou zijn.
Neem een aankoopmakelaar in de hand.

Hier kan dit forum geen zinnig woord over te zeggen.
Misschien was het een (deels) casco-woning en is deze daarna geheel afgebouwd. Dus ga eerst bezichtigen en kijk ook op www.kadaster.nl naar recente prijzen van soortgelijke woningen in die wijk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop

Bericht door M_1 »

Het ene appartement is nummer 82, het andere nummer 84. Kunnen dus heel verschillende appartementen zijn. Als bijvoorbeeld het ene appartement met parkeerplaats is en de ander niet, dan heb je het verschil al te pakken.

Bovendien geldt bij nieuwbouw meer de kostprijs als een van de prijsbepalende factoren (waarbij er ook nog eens een heel aantal in korte tijd moeten worden verkocht), terwijl bij 'tweedehands' het puur gaat om wat de gek ervoor geeft.
moes1985
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 aug, 2015 3:57 pm

Re: nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop

Bericht door moes1985 »

Dank voor de reacties.

De appartementen op de 2e verdieping zijn allemaal identiek en werden inclusief het volgende verkocht:

Ruime woonkamer (ca. 25 m2).
Afsluitbare eetkeuken (ca. 19 m2).
Twee slaapkamers (ca. 10 m2 en 15 m2).
Badkamer met ligbad en/of tweede toilet als optie mogelijk.
Aparte bergruimte voor wasmachine en droger. Hierin bevindt zich ok het mechanische ventilatiesysteem.
Zonnig terras met schuifpui (ca. 9 m2).
Inclusief parkeerplaats en ruime berging in de stallingsgarage.

huisnr 82, 84 en 86 zijn A1 appartementen en indentiek.

Dus ik kan nog steeds dat verschil niet verklaren afgezien de vorige post kostprijs vs. wat de gek ervoor geeft.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: nieuwbouwwoning 1ste kwartaal 2015 opgeleverd nu te koop

Bericht door M_1 »

Je kunt redelijk eenvoudig vergelijken wat er bij deze appartementen standaard is en wat er extra is. De keuken is volgens mij een stuk luxer uitgevoerd dan de standaard. De badkamer heeft een tweede toilet en bovendien is daar tot het plafond betegeld. En er ligt in het hele appartement natuurlijk al wat op de vloer (laminaat?) en er is raambekleding. Alles bij elkaar zal de prijs daarmee toch wel een paar duizend euro omhoog zijn gegaan.

Maar het belangrijkste is toch het verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Enerzijds het verschil tussen bouwkosten en 'wat de gek ervoor geeft' en anderzijds het verschil tussen 19 appartementen in relatief korte tijd moeten verkopen en 1 appartement tegen een zo gunstig mogelijke prijs, zonder erg grote tijdsdruk, moeten verkopen. En daarbij ook nog een onderhandelingsmarge inbouwen.

Overigens kan het verschil tussen bouwkosten en 'wat de gek ervoor geeft' ook de andere kant op gaan, in minder 'geliefde' delen van het land. Als je op het platteland van Groningen een huis laat bouwen, dan kun je er vanuit gaan dat je puur financieel gezien flink verlies zult lijden bij verkoop. (Waarbij je dan natuurlijk wel het woongenot dat je hebt gehad 'in rekening' zou moeten brengen, zodat het de vraag is of je ook wel werkelijk van verlies zou kunnen spreken.)
Plaats reactie