Advies bij bod op huis

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

NicoR
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 11:19 am

Advies bij bod op huis

Bericht door NicoR »

Goedemorgen allemaal!
Ik heb dit profiel aangemaakt omdat ik op zoek ben naar wat visies en meningen omtrent mijn situatie. Mijn partner en ik wonen momenteel in een (redelijk goedkoop) huurhuis, maar willen graag wat kopen. Wij kunnen een hypotheek krijgen van circa Ôé¼ 300.000,- maar zijn niet van plan om een tophypotheek te nemen. Uit zelfgemaakte berekeningen blijkt dat wij tevreden zijn met de uitgaven behorende bij een hypotheek rond de 225.000. (Koopsom dus circa Ôé¼215.000). Eventueel zouden we nog wat eigen geld bij kunnen leggen voor kk.

Nu hebben wij afgelopen week een huis bezichtigd met vraagprijs Ôé¼235k (Staat ├®├®n week te koop). Dit huis is erg mooi qua ruimte, ligging en tuin, maar biedt weinig dingen wat wij meerwaarde vinden (bijv. vloerverwarming, kunststof kozijnen, overkapping buiten) en daarnaast zijn de vloer, keuken niet helemaal onze smaak en moeten dus op termijn vervangen worden.

In dezelfde buurt staat een huis te koop voor 250k. Eigenlijk is dit dus boven ons budget. Dit huis staat echter al 4 jaar te koop (inmiddels gezakt van 295 4 jaar geleden tot 250 vorig jaar, maar inmiddels nog niet verkocht). Dit huis is in principe iets kleiner, maar biedt veel extraÔÇÖs en is veel meer onze smaak.

Mijn idee is nu om bij het duurdere huis eerst te gaan kijken en dan ondervinden wat mogelijk is qua prijs. Mocht dat niet lukken, kunnen we mogelijk terug vallen op het eerste huis.

Ik zit een beetje te twijfelen wat de beste aanpak is voor dat huis. In principe is dat huis boven ons budget. Nu kan ik 2 dingen doen:
1. Bezichtiging en daarna een redelijk laag bod doen (bijv. 210k, maar dan kan het zijn dat je ze voor de schenen schopt)
2. De verkopende makelaar bellen (voor de bezichtiging) en vragen of er onderhandelingsruimte is. In het gesprek ook aangeven dat onze maximale hypotheek zeker wel 10% onder de huidige vraagprijs ligt, incl. kk dus. (Dit is niet waar, maar dat hoeft hij niet te weten). En dan aan de telefoon vragen of het met voorgaande gegeven wel zinvol is om een bezichtiging in te plannen. Hierdoor bereid je de verkopers dus al voor op een relatief laag bod. Als de verkoper zegt dat ze al heel ver zijn gezakt dat er geen ruimte meer is, dan steken we er allebei geen tijd en energie in.

Wat vinden jullie de beste manier, of hebben jullie nog iets anders wat mogelijk nog beter werkt?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Advies bij bod op huis

Bericht door rambagts »

Ik zou eerst het huis gaan bezichtigen. Neem alles goed in je op of maak aantekeningen. Als je daarna een laag bod doet probeer dit bod dan met wat argumenten te onderbouwen.

Je zou openingsbod bod kunnen doen van bijvoorbeeld 215 en daarbij gewoon vertellen dat je ook de woning van 235 hebt bekeken en deze laatste woning wat meer woongenot biedt en dat je nog twijfelt en dat de laagste prijs medebepalend is. Dan zal makelaar daaruit afleiden dat, wil hij de woning aan jullie verkopen, de prijs onder de vraagprijs van 235 moet komen.

Het kan ook zijn dat het huis onder water staat en dat verkopers niet te veel kunnen zakken. Dat merk je dan wel.

Succes met de koop.
NicoR
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 11:19 am

Re: Advies bij bod op huis

Bericht door NicoR »

Inmiddels hebben we het huis van 235k al 2x bezocht en het huis van 250k ├®├®n keer. Na bezichtigingen blijven we eigenlijk in dubio zitten. Het duurdere huis biedt iets minder ruimte (hebben we nu ook nog niet nodig, maar indien er kinderen komen blijft er weinig bergruimte meer over) maar is wel veel meer onze smaak. Wij vinden beide huizen erg mooi. Dit is denk ik erg in ons voordeel, omdat we het dan ook niet heel erg zouden vinden als we bij het 1e huis niet tot een akkoord komen.

Positief is wel dat de makelaar van het huis van 250k tijdens de bezichtiging meerdere malen heeft benadrukt dat het de vraagprijs is. We hadden het nog kort over dat het huis zoveel gedaald is (van 295 in 2010 naar 249 nu), maar hij zei ook duidelijk dat de woningen in deze regio wel 20% in waarde gedaald zijn sinds de crisis. Toen we dat vluchtig gingen narekenen kwamen we beide tot de conclusie dat de vraagprijs nu dus eigenlijk rond de 240k zou moeten liggen.

We willen maximaal 215k als koopsom voor het huis. Dit is vergeleken met de huidige vraagprijs van 249 nog een behoorlijk verschil, ruim 13%.
Is het aan te raden om direct een eindbod neer te leggen van 215k, of kan ik beter beginnen met een openingsbod van 200k met de kans dat ze me niet serieus nemen en helemaal geen onderhandelingen aangaan?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Advies bij bod op huis

Bericht door rambagts »

Ik zou in dit specifieke geval (rekening houdend met je max. budget) 215.000 bieden en er eerlijk bij vertellen dat dit het maximum is dat je je kunt veroorloven. Je zou nog even op www.kadaster.nl kunnen nagaan of er recentelijk nog identieke huizen zijn verkocht en voor welke prijs.
Plaats reactie