Koophuis verhuren (volgens leegstand wet)

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sschipper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 01 jun, 2013 6:34 pm

Koophuis verhuren (volgens leegstand wet)

Bericht door sschipper »

Hallo allemaal,

Ik heb echt even wat advies nodig.
Het zit als volgt.

Ik woon sinds Januari 2012 samen met mijn verloofde,in een koopwoning dat een aantal jaren geleden is gekocht door mijn vriend.
En sinds November zijn we trotse ouders van onze prachtige dochter.
Maar omdat ons huis te klein is voor met zijn 3tjes willen we hier weg.
Het huis staat nu al vier maanden Te koop,maarja de verkoop van huizen in deze tijd VRE-SE-LIJK!
En vooral in dit blok,er staan hier welgeteld 8 huizen te koop,waaronder woningen die al 4á5jaar in de verkoop zijn.
Nu willen wij via overbruggingsverhuur ons huis tijdelijk verhuren,tot het verkocht is.
Zodat wij kunnen verhuizen naar een (groter) particulier huurhuis.

Maar na het lezen van de berichten op verschillende forums,is mijn mening over de forse betalingen e.d. toch wel ondersteund.
Ik vind het erg veel geld dat de huurder moet betalen,en als ik lees dat de screening absoluut niet moeilijk over word gedaan,hou ik mijn hart vast als ik denk aan wat er kan gebeuren.
En als klap op de vuurpijl lees ik dan ook van vele,dat ze als stront worden behandelt door overbruggingsverhuur.
En zij zich amper bemoeien met de gang van zaken,nadat het contract is getekend.

Maar daarentegen lees ik ook verhalen,van mensen die hun woning zelf verhuren (dan wel met toestemming) maar zonder overbruggingsverhuur als tussenpersoon.
En dat dat ook weer heel nadelig uit kan pakken..
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

HELP!! ik weet echt niet meer wat ik moet doen..en we moeten echt naar een groter huis zodat onze kleine meid haar eigen kamer heeft..en ook eens normaal kan (door)slapen!


vriendelijke groetjes,
Saar.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Koophuis verhuren (volgens leegstand wet)

Bericht door Moesker »

Als er acht vergelijkbare woningen in je directe omgeving te koop staan raad ik je aan je huis op te laten vallen qua onderhoud, inrichting en/of prijs. Het lijkt me helder dat als je de duurste bent, je in de huidige markt weinig kans maakt op snelle verkoop. Zorg dus dat je qua prijs aan de onderkant zit en je huis er tip-top uitziet van binnen en buiten. Snel verkopen in deze markt betekent ook de prijs aanpassen aan de huidige realiteit.

Wat ik even snel kon vinden en misschien helpt om een afweging te maken:

De vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woningen vraagt u aan bij de gemeente. De gemeente kan een vergunning voor maximaal 2 jaar geven. Als de eigenaar van de woning erom vraagt, kan de vergunning telkens voor maximaal 1 jaar worden verlengd. De totale lengte van de vergunning is nooit meer dan 5 jaar.
Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet gelden de normale huurbeschermingsregels niet. De huurder heeft dus geen huurbescherming bij beëindiging van de huur. De huurovereenkomst moet wel voor ten minste 6 maanden zijn en er geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand voor de huurder en minimaal 3 maanden voor de verhuurder. De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen.
De huurprijs mag niet hoger zijn dan de prijs die in de vergunning staat. De maximale huurprijs wordt vastgesteld met het puntensysteem voor huurwoningen. Dit geldt niet voor woningen met genoeg punten om in de vrije sector verhuurd te kunnen worden. Mogelijk bepaalt vanaf 2013 de verhuurder zelf de huurprijs. Dit is een van de wensen van het kabinet om tijdelijke verhuur te vereenvoudigen.
Als u uw woning tijdelijk verhuurt, valt deze voor de Belastingdienst niet meer in box 1 maar in box 3. Dat betekent dat er vanaf dat moment geen aftrek van de hypotheekrente meer mogelijk is. Als de woning uit de verhuur komt, en weer leeg komt te staan, mag u wel opnieuw de hypotheekrente aftrekken.
Plaats reactie