Help wat nu?

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MariaMena
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 feb, 2013 8:38 am

Help wat nu?

Bericht door MariaMena »

Ik heb een apartement met 1 slaapkamer met een hypotheek van 177.000 euro
Nu een kind gekregen en het huis is veelste klein.
Ik sta er alleen voor en de makelaar wil mijn huis te koop zetten voor 140.000 euro, ik kan de restschuld niet ophoesten dus dat gaat niet.
Ik ben radeloos en heb geen idee wat te doen.
Ik heb een baan en kan de hypotheek betalen dat is het probleem niet.
Huis is net voor de crisis in 2008 gekocht, ik heb nhg garantie.
Wat kan ik doen wie helpt me of wie geeft me advies want ik weet het echt niet meer?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Help wat nu?

Bericht door M_1 »

Blijven wonen tot je wel genoeg hebt afgelost/gespaard...
Of, als de mogelijkheid er is, kijken of je een extra kamertje kunt maken?

Waar zou je naartoe willen verhuizen? En als je een huurhuis zou hebben, hoeveel kun je dan lenen? Dan weet je hoeveel eigen geld je nodig hebt of hoe hoog de verkoopprijs moet worden.
MariaMena
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 feb, 2013 8:38 am

Re: Help wat nu?

Bericht door MariaMena »

Ik heb denk ik 40.000 euro nodig voor de restschuld.
Het liefst ga ik naar een huurhuis,zodat ik wat minder maandelijkse lasten heb en dit probleem nog een keer voorkom.
Een extra kamer heb ik voor gekeken en dat wordt een dure aanbouw, waardoor de hypotheek nog hoger wordt en het huis niet meer waard, wat het probleem op langere termijn niet oplost.
De hypotheek en maandelijkse kosten zijn meer dan de helft van mijn salaris, heeft het zin om met de bank te praten zodat zij wat kunnen doen?
Blijven wonen vind ik onacceptabel, gezien mijn kind zijn bedje in de woonkamer staat en hij straks zo groot is dat hij een eigen kamer nodig heeft.
Een huurhuis heb ik recht op, ik denk niet dat ik een grote restschuld qua lening kan dragen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Help wat nu?

Bericht door M_1 »

Maar heb je al eens gekeken of je, als je geen koophuis zou hebben, een persoonlijke lening zou kunnen krijgen en hoe hoog die lening dan maximaal zou zijn? Ik denk namelijk dat het de enige oplossing is dat je een groot deel van de restschuld leent en dat je de rest van het geld bij elkaar probeert te sparen.

Met de bank praten is ook een idee, maar zij zullen weinig kunnen doen aan het gat tussen schuld en verkoopwaarde en ze kunnen je natuurlijk ook niet ineens een zak spaargeld geven. Daar zie ik dus weinig oplossingen. Maar de bank waar je je hypotheek hebt lopen is misschien wel 'makkelijker' bij het verlenen van een lening voor de restschuld. Je zou dus met ze kunnen overleggen hoeveel geld je zou kunnen lenen, en wat dan dus de minimale verkoopprijs moet worden. Ik vrees dat er weinig andere oplossingen zijn.

Overigens zijn er natuurlijk ook (tijdelijke) oplossingen te bedenken voor je ruimteprobleem. Je zou bv. juist de slaapkamer tot kinderkamer kunnen maken en zelf in de woonkamer kunnen slapen. Daar zijn allerlei oplossingen voor te bedenken. Zeker als je kind pas net geboren is, is dat prima te doen, zelfs nog een tijdje als je kind al naar de basisschool gaat. Dan heb je in elk geval nog even de tijd om een oplossing te vinden.
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Help wat nu?

Bericht door Moesker »

Voorwaarden voor het kwijtschelden van restschuld door NHG:
Je kunt de hypotheeklasten niet meer opbrengen, door niet-verwijtbare oorzaken als (echt)scheiding, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of het overlijden van uw partner. Het krijgen van gezinsuitbreiding valt daar niet alleen niet onder, maar er is ook geen sprake van het niet kunnen voldoen van de hypotheeklast.

Bij verkoop zal de restschuld dus zelf gedragen moeten worden. Als je geen persoonlijke lening van deze omvang kan krijgen kan je in de schuldhulpverlening komen en ben je in drie jaar van je schuld af en begin je met een schone lei. Ondertussen woon je al in een sociale huurwoning met een aparte slaapkamer voor je kindje. We leven toch maar in een mooi land nietwaar?
Laatst gewijzigd door Moesker op zo 03 mar, 2013 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
MariaMena
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 feb, 2013 8:38 am

Re: Help wat nu?

Bericht door MariaMena »

Maar de bank gaat daar toch nooit akkoord mee, huis verkopen als ik de restschuld niet kan dragen?
De hypotheeklast word wel zwaar nu met een kind, ben 1 dag minder gaan werken en de lasten zijn natuurlijk hoger.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Help wat nu?

Bericht door pault »

kind krijgen en dag minder gaan werken zijn allemaal keuzes die je zelf hebt gemaakt, dus daar is de kwijtschelding NHG niet voor.

lastige situatie derhalve, maar er zit niks anders op dan proberen te sparen en hypotheek (langzaam) af te gaan lossen en wachten op betere tijden.
of wellicht een ouderwets idee, samen met de vader proberen wat te regelen? Kun je wellicht weer een dag extra gaan werken.

pault
Moesker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 jan, 2011 8:33 pm

Re: Help wat nu?

Bericht door Moesker »

MariaMena schreef:Maar de bank gaat daar toch nooit akkoord mee, huis verkopen als ik de restschuld niet kan dragen?
De hypotheeklast word wel zwaar nu met een kind, ben 1 dag minder gaan werken en de lasten zijn natuurlijk hoger.
Als je je maandelijkse hypotheeklast niet meer betaalt, gaat de bank wel overstag hoor. Uiteindelijk wordt het dan een gedwongen verkoop van de woning en de vervolgens gaat het zoals ik in mijn vorige post heb verwoord.

Neem geen beslissingen aan de hand van vrienden of dit forum maar laad je adviseren door een expert.
Plaats reactie