is dit mogelijk?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

juli2012
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 2:25 pm

is dit mogelijk?

Bericht door juli2012 »

Goedemiddag,

Ik zal proberen om ons verhaal kort samen te vatten maar dat is vrijwel onmogelijk.
De Situatie ( dit is ruim 2 jaar geleden)

Ik heb een koophuis met een hypotheek die ik elke maand netjes betaal, maar dit huis staat wel al een aantal jaar te koop , maar zoals zovelen ligt de huizenmarkt op zijn gat dus verkopen (mits tegen een veel minder bedrag) is een lastig verhaal.

Ik krijg een vriendin ( inmiddels mijn EX) deze woont in een klein HUURhuis in een andere plaats.. ik pendel heen en weer tussen haar huis en mijn huis.
Op en gegeven moment komen we ''vrienden van vroeger '' tegen van mijn ex vriendin, deze moeten naar omstandigheden uit hun GROTE KOOPhuis.
Wij hadden interesse maar zoals je begrijpt konden wij dat huis dus NIET kopen aangezien ik zelf een huis heb.
MONDELING werd er besloten dat wij dat huis mochten HUREN totdat mijn EIGEN huis verkocht zou zijn , zodra mijn huis verkocht zou worden zouden wij dat huis overnemen.
in het contract staat dat per Augustus 2012 wij dat huis zouden gaan kopen , Ik gaf toen al aan mocht mijn huis verkocht zijn dat mogelijk zou zijn , als mijn huis niet verkocht zou zijn dat dat dus niet mogelijk zou zijn, dat lijkt me vrij logisch.. maar nee dat was geen probleem , dat zien we tegen die tijd wel, dan plakken we er nog een jaartje aan vast geen probleem! jullie kunnen huren totdat jij je huis verkocht heb ( dit gesprek vond ruim 2 jaar geleden plaats samen met een notaris) dit gesprek duurde alles bij elkaar misschien 30 min.
wij helemaal blij oooh wat leuk een groot huis huren , we vertrouwden deze mensen compleet mede omdat het zo een gelaten sfeer was en die vrienden van mijn ex zijn en natuurlijk gewoon getekend .. dat was 10 sec werk.. achteraf de stomste zet uit mijn leven ( ik weet het geen excuus.. verliefd.. vertrouwen.. vrienden..)


Maar jullie gaan het al raden , 1.5 jaar geleden ( dus een half jaar na het tekenen van dit '' huur - koop contract) gaat de relatie uit.. Ik vertrek.
Mijn ex wil er blijven huren , prima.
we geven meteen door dat wij het huis dus niet gaan kopen.
Als terugkoppeling krijgen we dat wij het huis moeten gaan VERKOPEN.. We willen een gesprek met de ''verhuurders - verkopers' maar daar hebben ze geen zin in.
Dus we zetten het huis meteen te koop , natuurlijk geen enkele bezichtiging in die tijd.
naarmate de tijd vorderd blijft mijn ex daar gewoon wonen en betaald de huur aan die mensen.. en er is vrijwel geen contract.
in die tijd ben ik naar meerdere instanties geweest en naar rechtswinkels etc etc etc of dit contract uberhaupt rechtsgeldig is .. en wat is er gebeurd met de mondelinge afspraken?
De mondelinge afspraken zijn nooit gemaakt ( notaris - makelaar- de verhuur-verkopers) weten van niets.. er is nooit zoiets besproken..

In de tussentijd besluit mijn ex een advocate ( wederom een ''bevriend'' persoon) in te schakelen
ik krijg opeens een brief waarin word vermeld dat ik GEEN contact meer op mag nemen met mijn ex ( er was naar mijn weten geen ruzie maar goed)
vervolgens gaan wij daar op gesprek wat we nu aanmoeten met deze situatie.
in het contract staat dat mochten wij per 1 aug 2012 het huis niet kopen ( dat kan dus niet) dan krijgen we een boete van 10 % van de koopprijs,.
Mijn ex en ik hebben dat geld ABSOLUUT niet , lening aanvraag kan niet want ik heb dus mijn eigen huis.
de advocate besluit om een brief te versturen naar de ''verkopers'' met daarin de medeling dat we beiden een x bedrag kunnen betalen in termijnen ,. mocht hij hier niet mee akkoord gaan dan zouden we genoodzaakt zijn om beiden de schuldsanering in te gaan... ( ik heb toen aangegeven dat ik NIET in de schuldsanering ga maar dat ik wel akkoord ga met de betalingsregeling)

De verkopers hebben hier niet op gereageerd..

ondertussen krijgen we een brief van de makelaar dat we in gebreke worden gesteld en dat we 10% moeten betalen , dit word later weer ingetrokken want het is nog geen 1 augustus.
Ik ben nu bang dat mijn ex zich falliet laat verklaren en/of de schuldsanering ingaat en dus de hele boete ( wat overigens ook compleet van de zotte is) bij mij terechtkomt..

Nu heb ik 2 vragen of iemand misschien Tips heeft wat ik nog zou kunnen doen
1. hoe kan een notaris zo'n contract maken zonder ontbindende factoren en zonder de mondelinge overeenkomsten van huren tot mijn huis verkocht is.. (nogmaals ik weet dat het extreem dom is dat we het toen zonder echt te lezen te tekenen) maar dan nog.. moet er geen kredietcheck worden gedaan? je kan toch niet zomaar een huis kopen als je al een huis hebt? zou even lekker worden.. maar goed wat kunnen we hier nog mee doen , feit blijft dat het een rechtsgeldig contract is..

2. wat als mijn ex de schuldsanering in gaat , ben ik dan compleet de klos?
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: is dit mogelijk?

Bericht door Blomke »

Wat staat er exact in het contract qua bindende en ontbinddende voorwaarden ?
juli2012
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 2:25 pm

Re: is dit mogelijk?

Bericht door juli2012 »

Blomke schreef:Wat staat er exact in het contract qua bindende en ontbinddende voorwaarden ?
vrij weinig :

ontbindende voorwaarden
Artikel 15
1. Partijen zijn uitdrukkelijk overeengekomen voor de financiering van het verkochte geen ontbindende voor­
w.aarden op te nemen.
2. De koop is ontbonden, indien koper of verkoper zich er op beroept dater op het tijdstip van ondertekenen van de akte van levering een verplichting bestaat om het registergoed aan, hetzij het Rijk, hetzij de provincie, het­ zij de gemeente te koop aan te bieden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten.

twee of meer (ver)kopers
Artikel 16
lngeval twee of meer personen (ver)koper zijn, geldt het volgende:
a. (ver)kopers kunnen slechts gezamenlijk de voor hen uit deze overeenkomst voortvloeiende rechten uitoefenen, met dien verstande dat kopers elkaar bij deze onherroepelijk volmacht verlenen om namens elkaar mee te werken aan de juridische levering;




7.

b. aile partijen zijn hoofdelijk verbonden voor de uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: is dit mogelijk?

Bericht door Blomke »

Vooral dat laatste is byzonder onaangenaam. Al een rechtsbijstand ingeschakeld? Lijkt me "voer voor juristen".
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: is dit mogelijk?

Bericht door M_1 »

Het is op zijn minst niet handig dat er in het contract niets vermeld is over de voorwaarde dat je oude huis verkocht zou moeten zijn. Sterker nog, met die artikel 15-1 wordt in feite gezegd dat er bewust geen eisen aan de financiering worden gesteld, wat impliciet ook betekent dat de verkoop van je oude huis geen criterium is.

Het lijkt er dus op dat er bij het maken van de koopovereenkomst helemaal niets is afgesproken over de voorwaarden voor het doorgaan van de koop.
juli2012
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 2:25 pm

Re: is dit mogelijk?

Bericht door juli2012 »

Blomke schreef:Vooral dat laatste is byzonder onaangenaam. Al een rechtsbijstand ingeschakeld? Lijkt me "voer voor juristen".
Heb geen rechstbijstand verzekering.. mijn ex ook niet maar die heeft wel een advocate ingeschakeld..
juli2012
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 2:25 pm

Re: is dit mogelijk?

Bericht door juli2012 »

M_1 schreef:Het is op zijn minst niet handig dat er in het contract niets vermeld is over de voorwaarde dat je oude huis verkocht zou moeten zijn. Sterker nog, met die artikel 15-1 wordt in feite gezegd dat er bewust geen eisen aan de financiering worden gesteld, wat impliciet ook betekent dat de verkoop van je oude huis geen criterium is.

Het lijkt er dus op dat er bij het maken van de koopovereenkomst helemaal niets is afgesproken over de voorwaarden voor het doorgaan van de koop.
Klopt... maar dat was mondeling afgesproken en het ging allemaal nogal heel erg snel... compleet van vertrouwen..
blijft superdom natuurlijk.. er is geen excuus voor.. maar feit blijft dat er NIETS is uitgezocht of we wel een huis konden kopen.. terwijl ik al een huis hebt..
nu relatie uit is willen die mensen ineens geld zien omdat ze nu helemaal weten dat mocht mijn huis verkocht worden ik dat huis dus niet koop..
dit is allemaal gewoon van te voren gepland.. beetje jammer dat de notaris en makelaar er gewoon in mee gaan.. en mondelinge afspraken er schijnbaar niet meer zijn
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: is dit mogelijk?

Bericht door M_1 »

juli2012 schreef:maar feit blijft dat er NIETS is uitgezocht of we wel een huis konden kopen.. terwijl ik al een huis hebt..
Dat je nog een huis hebt, is zo bij iedereen die een voorlopig koopcontract tekent. En of je het huis (financieel) zou kunnen kopen of niet is ook niet relevant voor de vraag of je het koopcontract zou moeten kunnen tekenen. Zeker als er geen voorbehoud voor financiering wordt gemaakt, kun je tekenen wat je wil, maar zal er op dat moment nooit een controle plaatsvinden of je zou kunnen tekenen of niet.

Even heel simpel gezegd, het enige criterium waarop moet worden getoetst is of jij bij de overdracht genoeg geld hebt en of de verkoper bij de overdracht ook echt het huis mag verkopen.

Als je mondeling een en ander hebt afgesproken, dan moet dat ook in de papieren worden vastgelegd. Het lijkt er op dat jullie afspraak ofwel gemaakt is voordat jullie bij de notaris zijn geweest (en hij het daarom niet heeft opgeschreven) ofwel dat dat voorbehoud afspraak toch niet zo 'hard' is gemaakt dan je nu denkt. Ik denk dat je weinig kans hebt dat je je nu nog kunt beroepen op iets wat voor de koop mondeling is afgesproken, maar waar vervolgens in de papieren die na die tijd zijn gemaakt niets meer over te vinden is.
juli2012
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul, 2012 2:25 pm

Re: is dit mogelijk?

Bericht door juli2012 »

M_1 schreef:
juli2012 schreef:maar feit blijft dat er NIETS is uitgezocht of we wel een huis konden kopen.. terwijl ik al een huis hebt..
Dat je nog een huis hebt, is zo bij iedereen die een voorlopig koopcontract tekent. En of je het huis (financieel) zou kunnen kopen of niet is ook niet relevant voor de vraag of je het koopcontract zou moeten kunnen tekenen. Zeker als er geen voorbehoud voor financiering wordt gemaakt, kun je tekenen wat je wil, maar zal er op dat moment nooit een controle plaatsvinden of je zou kunnen tekenen of niet.

Even heel simpel gezegd, het enige criterium waarop moet worden getoetst is of jij bij de overdracht genoeg geld hebt en of de verkoper bij de overdracht ook echt het huis mag verkopen.

Als je mondeling een en ander hebt afgesproken, dan moet dat ook in de papieren worden vastgelegd. Het lijkt er op dat jullie afspraak ofwel gemaakt is voordat jullie bij de notaris zijn geweest (en hij het daarom niet heeft opgeschreven) ofwel dat dat voorbehoud afspraak toch niet zo 'hard' is gemaakt dan je nu denkt. Ik denk dat je weinig kans hebt dat je je nu nog kunt beroepen op iets wat voor de koop mondeling is afgesproken, maar waar vervolgens in de papieren die na die tijd zijn gemaakt niets meer over te vinden is.
Duidelijk. Maar er dus dus niet getoetst dat ik en mijn ex bij de overdracht het huis kunnen kopen , want dat kunnen we dus niet.. dat weten zij al 1,5 jaar.
ik kom al amper rond met mijn eigen huis... naast dit koopcontract is er dus ook een huurcontract die 1 augustus stopt ( mijn ex gaat ook daadwerkelijk uit dat huis weg) we zijn er gewoon volkomen ingetuind.. veel te goed van vertrouwen .. pfffff afwachten maar weer
Plaats reactie