Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

starbuck
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 jun, 2012 5:07 pm

Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Bericht door starbuck »

Beste,

Mijn partner en ik wonen al enkele jaren samen, al die tijd heeft ze de helft van de lening en kosten betaald van de woning. De woning en de lening staan echter enkel op mijn naam. Nu wil ik dat mijn partner ook recht heeft op 50% van de woning (bij verkoop of overlijden). Volstaat het haar gewoon een document te geven waarin ik verklaar dat mijn partner recht heeft op 50% of moet dit bij een notaris gebeuren? Ik neem aan als ik dit via een notaris doe er dan kosten aan verbonden zullen zijn?

Alvast bedankt voor een reactie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Bericht door M_1 »

Het eigendom van een woning kan alleen via de notaris veranderen. Je kunt dat dus niet onderling regelen. Als je (de helft van) je woning bij overlijden aan je partner wilt nalaten, dan zal dat via een testament moeten. Ook daarvoor zul je langs een notaris moeten. Als je geen testament maakt, dan valt de woning in je nalatenschap en krijgen je wettelijke erfgenamen je huis. Je partner krijgt dan dus niets.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Bericht door Jean henri »

of trouwen (maar dan worden jullie wel mede-eigenaar van ieders volledige bezit).
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Bericht door webka »

Inderdaad.. trouwen. Hoef je ook geen overdrachtsbelasting te betalen en je hoeft niet naar de notaris.
Trouwen is goedkoopste oplossing.. tenminste... totdat je gaat scheiden uiteraard :mrgreen:
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Partner mede-eigenaar laten worden woning.

Bericht door rambagts »

Mijn partner en ik wonen al enkele jaren samen, al die tijd heeft ze de helft van de lening en kosten betaald van de woning. De woning en de lening staan echter enkel op mijn naam
.

Ik zoek ook z'n vriendin!
Plaats reactie