Voorlopig koopcontract over 2 jaar pas de woning in

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lisaspies85
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 apr, 2012 8:54 pm

Voorlopig koopcontract over 2 jaar pas de woning in

Bericht door lisaspies85 »

Hallo,

Ik zit met een probleem. Op dit moment kunnen mijn vriend en ik een woning kopen van zijn ouders. Zijn grootmoeder huurt de betreffende woning nog. Nu kunnen we alvast een voorlopig koopcontract tekenen, maar over 2 a 3 jaar pas de woning in. De grootmoeder blijft de woning nog 2 a 3 jaar huren. Nu wil ik de voordelen en nadelen weten van het alvast tekenen van een voorlopig koopcontract. Kan iemand mij hierbij helpen? Bvd.

Groet,

Lisa Spies
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Voorlopig koopcontract over 2 jaar pas de woning in

Bericht door Jean henri »

Je zou als nadeel kunne noemen dat het over 2 jaar zuur zal aanvoelen als de woningmarkt de komende 2 jaar nog eens 10% in waarde daalt (heb jij toch mooi een woning gekocht tegen een te hoge prijs).

Daarin tegen als de woningmarkt aantrekt heb je nu toch maar een mooie deal gemaakt.

Wel kan een beperking zijn dat je vandaag de dag nergens een hypotheek kan krijgen (met een vaste rente) die een offertegeldigheid heeft van 24 maanden.

Wat je kan overwegen is geen koopovereenkomst maar een recht van 1e koop opmaken. kan je tegen die tijd kijken naar de woningwaarde en de financiële haalbaarheid. Kom je er dan niet uit dan kan je van de koop afzien zonder verdere kosten.
Braams
Berichten: 2
Lid geworden op: za 07 apr, 2012 10:31 am

Re: Voorlopig koopcontract over 2 jaar pas de woning in

Bericht door Braams »

Eens met het vorige antwoord maar laat je goed voorlichten mbt het recht van koop en inhoeverre er verplichtingen zijn.

Mijn advies zou zijn 'doe het nie't.

Daarnaast zijn er enorm veel punten die je goed moet vastleggen mbt de periode tussen koop en passeren akte.

Kortom, er komen nog kansen genoeg en dit huis zal ook niet 1 2 3 verkocht zijn met een dergelijke optie.

S6
lisaspies85
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 apr, 2012 8:54 pm

Re: Voorlopig koopcontract over 2 jaar pas de woning in

Bericht door lisaspies85 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het idd te riskant om nu al een voorlopig koopcontract te tekenen met deze wankelende woningmarkt. En het is ook nog niet bekend wat er gaat gebeuren met de hypotheekrenteaftrek. Een optie tot 1e koop is een goed advies. Kijken of daar mijn schoonouders mee akkoord gaan.
Plaats reactie