Afrekening notaris reservefonds VvE

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

poeh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 12:27 pm

Afrekening notaris reservefonds VvE

Bericht door poeh »

Beste forumleden,

Ik heb mijn appartement verkocht voor 119.250 euro. Nu lees is op de afrekening (Te ontvangen)een koopsom registergoed van 117.772 euro. Hoe kan dit?

Daaronder wordt een reservefonds VVE genoemd van 1478 euro. Maar ik heb mijn huis toch voor 119.250 euro verkocht en niet voor 117.772?


Kunt iemand mij hiermee helpen, vind dit namelijk erg vreemd.

Dat zou dan betekenen dat de VvE een deel van het huis betaald? Stel nou dat het reservefonds 20.000Ôé¼ zou zijn dan wordt de verkoopprijs toch niet ineens 99250Ôé¼
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Afrekening notaris reservefonds VvE

Bericht door Jean henri »

Het is gebruikelijk dat dit bedrag wordt gesplitst. Immers met de verkoop gaat ook jou deel van de reservewaarde naar de koper over. In het kort, je hebt meer verkocht als dat je in gedachte had.

Jij hebt nl. een aandeel in de spaarrekening van de VVE (daar heb je de afgelopen jaren ook voor betaald). Met de verkoop gaat dat aandeel mee over naar de nieuwe koper.

Voor jou is het alleen een visueel verschil (je krijgt je geld, maar in 2 noemers). Voor de koper scheelt dit iets in de overdrachtsbelasting. Hij hoeft alleen maar over de koopsom van het appartement te te betalen.

Zou die reservewaarde Ôé¼ 20.000 zijn geweest dan was de koopsom appartement inderdaad Ôé¼ 99.250.
poeh
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 dec, 2011 12:27 pm

Re: Afrekening notaris reservefonds VvE

Bericht door poeh »

Jean henri schreef:Het is gebruikelijk dat dit bedrag wordt gesplitst. Immers met de verkoop gaat ook jou deel van de reservewaarde naar de koper over. In het kort, je hebt meer verkocht als dat je in gedachte had.

Jij hebt nl. een aandeel in de spaarrekening van de VVE (daar heb je de afgelopen jaren ook voor betaald). Met de verkoop gaat dat aandeel mee over naar de nieuwe koper.

Voor jou is het alleen een visueel verschil (je krijgt je geld, maar in 2 noemers). Voor de koper scheelt dit iets in de overdrachtsbelasting. Hij hoeft alleen maar over de koopsom van het appartement te te betalen.

Zou die reservewaarde Ôé¼ 20.000 zijn geweest dan was de koopsom appartement inderdaad Ôé¼ 99.250.
Wat ik dan niet begrijp is dat de reservewaarde wat ik blijkbaar heb opgebouwd en dus aan de koper over doe twee keer uitgegeven wordt. De reservewaarde VvE staat aan mijn te ontvangen kant en ook aan de kopers te ontvangen kant. Hoe kan je 1 bedrag twee keer uitgeven? Ook heb ik mijn aankoopnota van toen er eens bijgepakt en daar staat niets over een reservefonds VvE alleen de koopsom registergoed
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Afrekening notaris reservefonds VvE

Bericht door Rense »

Poeh,

Jij hebt het bedrag ontvangen van de verkoper en de koper heeft het ontvangen van de vereniging (op papier). De vermelding is dus correct.

Wanneer hij verkoopt ontvangt hij het geld op dezelfde manier. Wellicht had een uitleg vooraf van uw makelaar de onduidelijkheid kunnen voorkomen.
Plaats reactie