Inwonen bij een vriend met huurbeding en starterslening

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Questionmark
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 nov, 2011 2:24 pm

Inwonen bij een vriend met huurbeding en starterslening

Bericht door Questionmark »

Beste forumleden,

Een vriend van mij heeft sinds kort een huis gekocht in Rotterdam. Hij is dit nu aan het verbouwen en het is de bedoeling dat hij per eind deze maand daar gaat wonen. De vaste lasten voor deze woning zijn redelijk hoog en omdat ik op zoek ben naar een woning voor 1 tot maximaal 3 jaar hebben we afgesproken dat ik er bij kom wonen. Nu zijn we op zoek naar verschillende mogelijkheden om het fiscaal/belastingtechnisch/juridisch mogelijk te maken. We hebben te maken met de volgende zaken:

- Er is een huurbeding opgenomen in zijn hypotheekakte
- Er is een startersregeling van sprake (Ca. 40.000 rentevrij, deze loopt, net als de hypotheek, vanaf november 2010)

De vragen die hieruit voort komen zijn:

- Is het mogelijk dat ik (als medebewoner) mijzelf inschrijf in dat huis?
- Is er een overeenkomst op te stellen, bijvoorbeeld inwonen/huur waar de bank mee akkoord gaat?

Uiteraard zo, dat we altijd voldoen aan de voorwaarden van de bank. Zijn hypotheek is gebaseerd op alleen zijn inkomen. Graag willen we voorkomen dat we het contract van de bank schenden. Hij wilt er natuurlijk ook niet fiscaal op achteruit gaan, of zijn starterslening kwijt raken.

Beiden weten we de verschillende scenario's niet. We willen graag weten wat de mogelijkheid is. Ik moet mijzelf in kunnen schrijven op zijn adres ivm een parkeervergunning. Ik hoef echter totaal geen medezeggenschap of 'al te veel' rechten.

Alvast bedankt!