Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

apnoniem
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 06 nov, 2011 2:56 pm

Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Bericht door apnoniem »

Hallo,

Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht. Huis staat op mijn naam en de hypotheek op ons beiden.
Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Er is dus niks geregeld!
Maandelijks betalen we gewoon de helft van de hypotheek.

Nu hebben we besloten om uit elkaar te gaan. Helaas.

Ik ben nu bang dat mijn ex zo de deur kan uitlopen en mij met de schuld kan laten zitten.
Wat nu als mijn ex ergens anders gaat wonen. Kan ik dan met haar deel van de hypotheek opgezadeld worden?

Mij lijkt het eerlijkst om gewoon het huis te verkopen en de schuld/winst te verdelen. Maar in deze tijd neigt het meer naar schuld dan winst ben ik bang.

Ap.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Bericht door rambagts »

Ik ben nu bang dat mijn ex zo de deur kan uitlopen en mij met de schuld kan laten zitten.
Wat nu als mijn ex ergens anders gaat wonen. Kan ik dan met haar deel van de hypotheek opgezadeld worden?

Mij lijkt het eerlijkst om gewoon het huis te verkopen en de schuld/winst te verdelen. Maar in deze tijd neigt het meer naar schuld dan winst ben ik bang.
Waarom zou uw ex mee moeten betalen aan de hypotheekkosten van een huis dat niet eens van haar is (huis staat toch op uw naam)? Als u zou stoppen met het betalen van de maandelijkse kosten kan de bank uw ex aanspreken op betaling van alle kosten omdat ze immers mede schuldenaar is omdat ze de hypotheekakte heeft mede ondertekend en dat had ze toen maar beter niet kunnen doen (wel schuldenaar en geen eigenaar).
HPM
Berichten: 14
Lid geworden op: do 09 dec, 2010 3:47 pm

Re: Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Bericht door HPM »

U wordt nergens mee opgezadeld! De lening is toch aangegaan om een vermogensbestanddeel van u priv├® te financieren? Uw a.s. ex-partner is er 3 jaar mee opgezadeld geweest dat zij kennelijk mee betaalde aan uw bezit. Het is redelijk dat u er voor zorgt dat uw partner wordt ontslagen uit haar hoofdelijke verplichtingen ten opzichte van de bank!

Advies aan uw ex-partner: niet(s) meer betalen aan de lening, ontslag uit hoofdelijkheid van de bank eisen en als de bank dit weigert tenminste een verklaring dat de bank in 1ste instantie de eigenaar zal aanspreken en evt. daarna het pand zal veilen. Als er dan nog een restschuld is zal dit -hoe onredelijk ook- op de ex-partner kunnen worden verhaald!

Tenslotte, als er sprake zou zijn van winststijging en u deze winst deelt met uw ex-partner is hiervoor geen enkele juridische grond en zou er sprake zijn van een schenking (vrijstelling Eur 2.000 en tarief van tenminste 30%).
sigi_2012
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 feb, 2012 5:00 pm

Re: Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Bericht door sigi_2012 »

Hoihoi,
Dus als ik het goed begrijp en medeschuldenaar weigerd te betalen aan de hypotheek zal de woning geveild worden. Klopt dit?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis op 1 naam hypotheek op 2 en nu uit elkaar

Bericht door rambagts »

Beste Sigi,
Bank zal de woning laten veilen als er achterstanden zijn ontstaan en als de eigenaren niet reageren op post, telefoon e.d. De ene bank doet dit wat sneller dan de andere bank.
Plaats reactie