Naar de notaris?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marie70
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 sep, 2011 9:02 pm

Naar de notaris?

Bericht door Marie70 »

dag,

ik heb misschien een vreemde vraag. Ik ben getrouwd met een man die eerder getrouwd is geweest. Samen met zijn ex is hij nog eigenaar van een koophuis. Nu was ik benieuwd: wat gebeurt er nu precies als mijn man onverwachts overlijdt? ben ik dan samen met zijn ex eigenaar van het huis? (we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd) En hoe kunnen we dit voorkomen? moeten we hiervoor iets laten vastleggen bij de notaris?

vriendelijke groet,
Marie
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Naar de notaris?

Bericht door rambagts »

Voor de volledigheid:
Als u in gemeenschap van goederen bent gehuwd dan bent u samen met uw man voor 50% eigenaar van het koophuis en de ex ook voor 50%.
Als uw man overlijdt zonder testament dan bent u zijn erfgenaam (en als er kinderen zijn, zijn die ook erfgenaam) en deze erfgenamen en zijn ex-vrouw zijn dan samen eigenaar van het koophuis.

Er zijn drie mogelijkheden om dit laatste te voorkomen:
1. Uw man koopt het aandeel van zijn ex in die woning (en jullie zijn dan samen voor 100% eigenaar)
2. Ex van uw man koopt aandeel van uw man en dan is zij 100% eigenaar.
3. Woning wordt verkocht aan derden en de opbrengst wordt gedeeld.

Uw man zou in testament kunnen vastleggen dat zijn ex de oude woning erft (dan bent u er van af na zijn overlijden) maar dit zal wel niet de bedoeling zijn. Vraag eens aan uw man of hij in het verleden al eens een testament heeft laten opmaken. Zo ja: ga dan naar de notaris om te laten controleren of dit testament nog wel aan zijn laatste wensen voldoet. Zo nee: Vraag dan eens advies aan een notaris.

Als geen van de drie opties mogelijk zijn kan er dus een situatie ontstaan dat u bij het overlijden van uw man 50% eigenaar wordt van de vorige woning van uw ex en deze woning is onverkoopbaar als de ex niet meewerkt (en waarom zou ze meewerken als ze er zelf in woont?). Ik neem aan dat er bij hun scheiding een convenant is opgesteld zodat er geen verassingen komen na zijn onverhoopt overlijden (denk aan zaken als betaling kosten, onderhoud, verzekering en een mogelijke verblijfsvergoeding al dan niet verrekend met alimentatie).
Als ex onverhoopt eerder komt te overlijden dan uw man , dan erven haar kinderen, of broers en zussen of haar ouders haar halve koophuis als zij geen testament heeft en dan worden zaken ingewikkeld want een huis kan alleen worden verkocht als alle eigenaren toestemming geven.
Marie70
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 sep, 2011 9:02 pm

Re: Naar de notaris?

Bericht door Marie70 »

Hartelijk dank voor deze info! ik ga er mee aan de slag!
Plaats reactie